pacman42 pacman42 skrev:
Jag gissar att det är detta din jobbarkompis tänker på:
[länk]
Finns ju färdiga vätgas anläggningar för privat bruk.

Problemet med det är väl, att bara en låg räntsats på investeringen skulle blir 4 gånger högre en min elkostnad.

Men systemet finns och det kan köpas.

Picea HPS

https://www.homepowersolutions.de/en/product/
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S
Gimp Gimp skrev:
Sveriges förbrukning över året
[bild]
Energi från solceller över året
[bild]
Skulle var kul om någon smart kunde räkna på hur många Juktan pumpkraftverk som skulle behövas för att dom olika kraftslagen ensamna skulle kunna försörja hela sverige året runt.

En jobbarkompis, med nymonterade solceller, var väldigt upprörd över 60 öringen.
När jag förklarade utmaningen med framställning VS förbrukning sa hon att Skellefteåkraft hade någon lösning där man kunde lagra sin solenergi till när man behövde den på vintern.
Så länge vi har den kunskapsnivån kommer många bli sura när konsekvenserna av nedmontering av baskraft börja kosta pengar för dom som tror att dom har gjort allt rätt.

Och precis som att fler blir religiösa vid ex katastrofer kommer politiker kunna plocka upp naiva och missnöjda personer utan att ha någon granskningsbar plan, det räcker att lova att allt blir bra.
Hade diskussion med djac om detta, men han/hon lyssnar inte. Djac tycker att 3-5 Twh per månad är en liten skillnad
 
S
D djac skrev:
Du bör kika på Sveriges elförbrukning under sommarhalvåret, inte speciellt låg, så visst förbrukas det. Installationen av AC i privatbostäder har exploderat senare åren och det verkar hålla i sig, antar att de också kommer användas.

Roligt att du så enögt utgår från, och försöker göra dig lustig över andra, dina vanor gällande billaddning, min står också inkopplad för det mesta dagtid, finns nog fler ska du se.
El används på sommaren, ja. Men du anser fortfarande att skillnaden mellan sommar och vinter gällande sveriges förbrukning är liten?
 
Nissens
D djac skrev:
Du bör kika på Sveriges elförbrukning under sommarhalvåret, inte speciellt låg, så visst förbrukas det. Installationen av AC i privatbostäder har exploderat senare åren och det verkar hålla i sig, antar att de också kommer användas.
Det är knappast vanligt med AC i villor, även om det förstås finns. Dessutom är det inte många grader man behöver sänka jämfört med hur mycket ett värmesystem behöver höja. Med den isoleringen vi har i hus i Sverige är det stor skillnad mot förbrukningen i varmare länder där isolering inte prioriteras…
D djac skrev:
Roligt att du så enögt utgår från, och försöker göra dig lustig över andra, dina vanor gällande billaddning, min står också inkopplad för det mesta dagtid, finns nog fler ska du se.
Jag gör mig inte lustig över någon. Du kan ju sticka ut nästippen en vardagsmorgon eller eftermiddag och kolla biltrafiken. Då ser du att väldigt många människor åker till/från jobbet över dagen. På sommaren kan du ju kolla campingplatser, flygplatser och hotellbeläggningar och sevärdheter så upptäcker du att väldigt många människor är hemifrån på semestern, de sitter inte hemma och laddar bilen på dagarna för att köra bil på nätterna.

Det är du som är enögd och tror att många har de vanorna du har…
 
Gimp Gimp skrev:
Nä, det var antagligen ett avtal dom har/hade, samma som EON som en annan jobbarkompis valde för några år sedan där man kan istället för att sälja solelen på sommaren kunde välja att lagra den hos EON och ta ut den gratis på vintern.
Vet inte varför elbolagen hade sådana avtal, kanske ihop med ett högt bundet elpris kanske.
Det var ju bara det att de tog betalt för det, så särskilt gratis var det inte. När det blev för dyrt att prissäkra el så avslutade det abonnemanget.
 
S Snikhol skrev:
El används på sommaren, ja. Men du anser fortfarande att skillnaden mellan sommar och vinter gällande sveriges förbrukning är liten?
Tycker man skall titta på produktion, förbrukning, import och export. Vill säga, gränsdragningen "Svenska riket" är nog inte riktigt aktuellt I dagsläget.
 
M
S Snikhol skrev:
Hade diskussion med djac om detta, men han/hon lyssnar inte. Djac tycker att 3-5 Twh per månad är en liten skillnad
Och drog du några relevanta slutsatser av denna meningslösa övning?
 
  • Haha
Snikhol
  • Laddar…
S
M mnils skrev:
Och drog du några relevanta slutsatser av denna meningslösa övning?
Bra poäng
 
S
H he-peter skrev:
Tycker man skall titta på produktion, förbrukning, import och export. Vill säga, gränsdragningen "Svenska riket" är nog inte riktigt aktuellt I dagsläget.
Förvisso rimligt.
 
H he-peter skrev:
Finns ju färdiga vätgas anläggningar för privat bruk.

Problemet med det är väl, att bara en låg räntsats på investeringen skulle blir 4 gånger högre en min elkostnad.

Men systemet finns och det kan köpas.

Picea HPS

[länk]
Läst mig till att man får ut cirka 25 % av inmatad energi ur dessa system. Det krävs nog en extraordinär situation för att räkna hem det.
 
D
S Snikhol skrev:
El används på sommaren, ja. Men du anser fortfarande att skillnaden mellan sommar och vinter gällande sveriges förbrukning är liten?
Ja, det är den, några dagar på vintern ligger lite högre men de gör de på sommaren också, i debatten här och i det offentliga framställs det som att vi inte använder el på sommaren, förmodligen vill man få folk att associera till sen egen förbrukning och med det svälja perspektivet och stärka sina argument mot elproduktion förutom den där legendariska vinternatten.

Vi ligger ungefär på 12.000GWh på sommaren och 16.000GWh på vintern, alltså bara ca 25% mindre på sommaren, det är alltså bra att hushållen minskar sin konsumtion och att några stödjer abonnenter i närområdet genom att skjuta till lite el.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Läst mig till att man får ut cirka 25 % av inmatad energi ur dessa system. Det krävs nog en extraordinär situation för att räkna hem det.
Vi kommer sannolikt mata ut 70 till 80kwh solel på en sommardag vid minuspriser. Så verkningsgraden av en vätgas anläggning är nog inte det som spelar så stor roll.

Kapitalkostnaden är problemet. Om priset för en sådan anläggning kommer ner från 1 Mio SEK till 100.000 sek, då kan det blir interessant.
 
S
D djac skrev:
Ja, det är den, några dagar på vintern ligger lite högre men de gör de på sommaren också, i debatten här och i det offentliga framställs det som att vi inte använder el på sommaren, förmodligen vill man få folk att associera till sen egen förbrukning och med det svälja perspektivet och stärka sina argument mot elproduktion förutom den där legendariska vinternatten.

Vi ligger ungefär på 12.000GWh på sommaren och 16.000GWh på vintern, alltså bara ca 25% mindre på sommaren, det är alltså bra att hushållen minskar sin konsumtion och att några stödjer abonnenter i närområdet genom att skjuta till lite el.
Mm… men 1000GWh (1 TWh) motsvarar årsförbrukningen för ca 200 000 hushåll.
 
D
S Snikhol skrev:
Mm… men 1000GWh (1 TWh) motsvarar årsförbrukningen för ca 200 000 hushåll.
Mmm och tänk så många led-lampor det motsvarar, blir yr! (förstår inte hur det kan vara relevant i sammanhanget)
 
S
D djac skrev:
Mmm och tänk så många led-lampor det motsvarar, blir yr! (förstår inte hur det kan vara relevant i sammanhanget)
Relevant när man påstår att skillnaden är liten.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.