Vi får väl se om de korrigerar den missen i nätavgifterna. Du minskar ju inte ditt egentliga effektbehov från nätet. Solcellerna ger ju inget när ditt behov är som störst.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Egenförbrukningen varierar starkt med årstid och naturligtvis med storlek på anläggning samt energiförbrukning. En Solig dag i Juni, då man producerar 125kWh kan jag ha 15-18% och då går poolvärmen på 31 grader. Men i Februari och hela Mars, andra halvan av September och Oktober så är andelen destå mer. Men September så här långt har ju varit soligt och då blir det lägre. Idag ligger jag på 32,2% egenanvändning, totalt för September så är det hittils 36%. För Augusti var det 35%.
Min angivelse var ett medelvärde över året. Det jag säger är bara att man får ha litet koll på detta som parameter i lönsamhetskalkyler, jag har en stark känsla att egenförbrukning generellt är överdriven. Så är det definitivt i vårt fall, hittills.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vet inte hur du ser på u-länder men det mesta ska då gå till USA, Canada och Australien.

Det där är en felaktig syn och bara trams för att motivera vår dåliga utveckling.
The Guardian rapporterar att Global Energy Monitor övervakning av kolproduktion visar på en global ökning av den fossila energikällan. Under året har cirka 69,5 gigawatt ( GW) ytterligare effekt från kolkraft tillkommit, med två tredjedelar i Kina. Nya kraftverk har även byggts i Indonesien, Indien, Vietnam, Japan, Bangladesh, Pakistan, Sydkorea, Grekland och Zimbabwe
https://supermiljobloggen.se/nyheter/trots-klimatforandringar-varldens-kolkraft-okar/

Just Kina är väl inte någon favorit att ge mer pengar till för egen del, alla andra är inte nödvändigtvis så himla trevliga heller, men i princip är min ståndpunkt att alla bidrag Sverige ger till utvecklingsländer skulle prioriteras om till att hjälpa dem bygga ren energi.

H Harald Blåtumme skrev:
Min angivelse var ett medelvärde över året. Det jag säger är bara att man får ha litet koll på detta som parameter i lönsamhetskalkyler, jag har en stark känsla att egenförbrukning generellt är överdriven. Så är det definitivt i vårt fall, hittills.
Vi ligger på 27% som årsmedel.

tveksamt tveksamt skrev:
I likhet med oss då, betydligt under vad som angavs i kalkylen. Men visst jag kan köpa att man gått på litet optimistiska schabloner, saker kan ändras rätt snabbt om man tex skaffar ett par elbilar.

H Harald Blåtumme skrev:
I likhet med oss då, betydligt under vad som angavs i kalkylen. Men visst jag kan köpa att man gått på litet optimistiska schabloner, saker kan ändras rätt snabbt om man tex skaffar ett par elbilar.
Får man vara nyfiken på vad du fick för siffra i beräkningarna?

K
tveksamt tveksamt skrev:
Vilka siffror tittar ni på , självförsörjningskvot eller direktförbrukningskvot?

H hapazard skrev:
Jag har i en annan tråd lagt fram idén med att styra effekten medels skuggning. Kan göras helt passivt med ngn typ.av parasoll som bara skuggar när solen står högt på sommaren, eller med styrbar skuggning.
Du behöver inte komplicera med skuggning. En växelriktare kan enkelt styras och regleras. Det är bara att styra ner effekten om det skulle behövas.

tveksamt tveksamt skrev:
Får man vara nyfiken på vad du fick för siffra i beräkningarna?
Det får du gärna vara nyfiken på. Inget jag hårdgranskade vid tillfället när offertvarianterna kring 11 kWp granskades men det varierade mellan 36% och hela 51%, detta utan batteripaket. Med batteripaket 10kWh och en mindre anläggning 7,8 kWp angavs hela 57%...

Ser det som rena fantasisiffror dragna ur hatten.

Men visst, anläggningen vi slog till på levererar vad den ska plus/minus 5% så på den delen är inga bekymmer.

Bara att kalkylerna påverkas väldigt mycket av andel egenkonsumtion, och med föreslagna ändringar 2026 blir det mer utslagsgivande på återbetalningstid.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
27% är ganska bra. Själv ligger jag på 25%. Men om 60- öringen försvinner så kommer jag att styra över mer till egenförbrukning. Det är ju i dagsläget oftast lägst pris på natten, men om solelen blir 60 öre billigare så blir det ju lönsammare att egenförbruka i stället för att sälja. Jag tänker att jag kan koma upp i 35-40% eller kanske något mer. Sedan blir det effektbegränsning. Att sälja till förlust är inget alternativ.

F
H Harald Blåtumme skrev:
Ja, det ligger en extrem förenkling i det som kan vara rätt svåranalyserad då det vanligtvis är högre priser i början och slutet av solsäsongen och egenkonsumtionen då är värd mer. Men generellt är det väl så att kalkylen normalt säger 30% egenkonsumption. Det jag tycker dom ljuger mest om är medelpriset för egenförbrukningen.

B Boende45 skrev:
De flesta solcellsägare säljer inte mer än ca 5000 - 6000 kWh el per år.
Så det innebär 3000 - 4000 kr lägre ersättning för såld solel.

Återbetalningstiden för investeringen kommer att öka med 4-5 år.

Det är väl mycket psykologi, denna sommaren har elpriset dagtid legat på ca 10 - 30 öre.
Säljer man 800 kWh i juli får man utan skattereduktion i bästa fall ett par hundralappar.

Det här kommer att ”döda” solcellsmarknaden.
Ja varför ska de som inte vill eller har möjlighet att installera solceller vara med via skattsedeln och betala till dem som installerat solceller? Jag tror faktiskt solcellsmarknaden är tämligen död allaredan, tveksam lönsamhet redan idag.

K K. L skrev:
Vilka siffror tittar ni på , självförsörjningskvot eller direktförbrukningskvot?
Direktförbrukningskvot

• Gilla
K. L
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
27% är ganska bra. Själv ligger jag på 25%. Men om 60- öringen försvinner så kommer jag att styra över mer till egenförbrukning. Det är ju i dagsläget oftast lägst pris på natten, men om solelen blir 60 öre billigare så blir det ju lönsammare att egenförbruka i stället för att sälja. Jag tänker att jag kan koma upp i 35-40% eller kanske något mer. Sedan blir det effektbegränsning. Att sälja till förlust är inget alternativ.
Ja, det blir ju till att läsa på hur effektbegränsningen fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.