Det är rimligt att Tyskland löser sina egna energiproblem för egna pengar. De har både kompetens och pengar till detta med marginal.

Import och export av el är jättefint för att balansera olika variationer men inte som ett nominellt nettoflöde.
 
D
H hapazard skrev:
Eh, det är en fullkomligt relevant invändning. Klimatnyttan är för övrigt mycket större att bygga solkraft i sydligare länder med fler soltimmar, så rimligen kunde man ta pengarna man subventionerer i för i Sverige och istället sponsra solkraft i Afrika. Om det nu är klimatet man bryr sig om.
Det är småpengar och det svåra blir att övertyga villaägaren i Trelleborg att köpa panelerna för att sen skänka dem till en Italiensk familj.

Resonemanget att det alltid är bättre om andra gör något är universell och används brett av alla som borde göra något, bekvämt men korkat.
 
D
Nissens Nissens skrev:
Javisst, och det är din inställning som visar på en naivitet av oändlig storlek. Sveriges insats för Tyskalnd märks knappt även om vi lägger alla våra medel där. Du begriper nog inte hur små vi är. Självklart skall Tyskland själva betala sina åtgärder. De har mer än råd med det…
Fortsätt inte gräva, propagandan går varm nu och förstorar privata solceller, det är ingen verklighet, det är en påhittad skröna du argumenterar för och precis som det är tänkt leder det till ytterligare splittringar.

Jag tror det enklaste är om man bara tänker bort solcellerna, det är i sammanhanget obetydligt och rör bara till det.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, du blir inte dubbelbeskattad.
Jo, det är det som är det flagranta brottet mot systemprinciperna som skattesystemet är byggt på.

Detta är ungefär som att man säger att de mellan 18-25 kör vänstertrafik. Med skillnaden att här förstår ungefär alla vilket vansinne godtycket innebär.

pacman42 pacman42 skrev:
Du blir beskattad för all el du köper.
Ja, och inte för min nettoförbrukning. Vilket är det som skall beskattas.

Den här dubbelbeskattningen är ett effektivt sätt att döda lagring av energi. Men lägger böter på 60 öre/kWh för de som vill platta ut priskurvan.
 
D djac skrev:
Det är småpengar och det svåra blir att övertyga villaägaren i Trelleborg att köpa panelerna för att sen skänka dem till en Italiensk familj.

Resonemanget att det alltid är bättre om andra gör något är universell och används brett av alla som borde göra något, bekvämt men korkat.
Men nu frågan om vi ska använda svenska skattepengar för att subventionera solkraft, om ja så gör dessa pengar mycket bättre nytta söderöver.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D
H hapazard skrev:
Men nu frågan om vi ska använda svenska skattepengar för att subventionera solkraft, om ja så gör dessa pengar mycket bättre nytta söderöver.
Jag tor att det varit en väldigt ovanlig och svår lösning att grekiska hushåll söker skattelättnader i Sverige, där får man nog dra en gräns.

Det mesta vi gör är inte optimalt men det är en dålig ursäkt för att inte göra något.

Det ekonomiska runt vår energi är redan tilltrasslat av subventioner bortom möjlighet att rädda, i det sammanhanget är dessa små ören inget att ens fundera på.
 
Bryr man sig om miljön är det en dålig ursäkt att använda skattepengar på åtgärder med låg marginaleffekt per satsad krona, vilket i princip alla åtgärder i Sverige är.
Vi borde definitivt använda "våra klimat pengar" till att bygga ren elproduktion i u-länder som inte har råd att själva bygga bort sin kolkraft
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
En sak jag märkt i kalkylerna är att egenförbrukningen tenderar att vara överdriven. Vi kommer inte upp i mer än ca 25%, har iofs ingen elbil (ännu) som potentiellt kan väga upp den delen, heller ingen pool etc (kommer inte att skaffa).

Sedan kommer man inte ifrån - som jag tjatat om i andra trådar - detta med att man slipper en del av effektavgifter som tillförts nyligen och får ökad frihet genom att en solcellsinstallation gör att man kan köra effektkrävande prylar mera fritt över dygnet, där tjänar man en hel del. Visst, under de mörkaste månaderna har man inte den effekten men resten av året är den inte att förakta.
Egenförbrukningen varierar starkt med årstid och naturligtvis med storlek på anläggning samt energiförbrukning. En Solig dag i Juni, då man producerar 125kWh kan jag ha 15-18% och då går poolvärmen på 31 grader. Men i Februari och hela Mars, andra halvan av September och Oktober så är andelen destå mer. Men September så här långt har ju varit soligt och då blir det lägre. Idag ligger jag på 32,2% egenanvändning, totalt för September så är det hittils 36%. För Augusti var det 35%.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Import och export av el är jättefint för att balansera olika variationer men inte som ett nominellt nettoflöde.
Varför skulle just el vara undantagen från handel?
 
D daVinci skrev:
Ja, och inte för min nettoförbrukning. Vilket är det som skall beskattas.
Varför skulle nettoförbrukningen beskattas? Det är väl rimligare att man skattar för inköpt el?
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle just el vara undantagen från handel?
Eftersom den subventioneras med de svenska skatteslavarnas pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.