82 249 läst · 1 083 svar
82k läst
1,1k svar
Och där rök 60-öringen!
Om du kan köra ö-drift har du alltså eget jordtag? Kostnaden für detta lär ju ligga vid ca. 20-30 tkr vilket jag tycker är lite för mycket så länge vi har mindre än ett strömavbrott per år…X xLnT skrev:
Kan nog köra från mars till september. Nyckeln här att att öka/minska cpu efter produktionen. Men visst kanske blir så att jag får köpa lite el ibland.Nissens skrev:
Detta borde gå också att göra inom ramen för enskild firma vilket medför att man får dra moms…
Tåls att undersökas.
20-30 kSEK för att gräva ner lite metall på rätt sätt?T tophee skrev:
Elavbrotten har en klar risk att öka eftersom det svenska elnätet är alltför beroende av intermittenta källor och import. Det saknas adekvat roterande energi. Underhållet är ett frågetecken. Likaså kompetensförsörjning frammåt. Politisk klåfingrighet är också en osäkerhetsfaktor.
Ovanpå detta bristande tillgång till resurser för svartstart vilket gör att om elnätet säckar ihop kan det ta en bra tid innan det kommer igång igen.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 464 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 464 inlägg
Lite vajer och några spett borde vara under 10kkr i material, men så skall det grävas, mätas och rapporteras.spikplanka skrev:20-30 kSEK för att gräva ner lite metall på rätt sätt?
Elavbrotten har en klar risk att öka eftersom det svenska elnätet är alltför beroende av intermittenta källor och import. Det saknas adekvat roterande energi. Underhållet är ett frågetecken. Likaså kompetensförsörjning frammåt. Politisk klåfingrighet är också en osäkerhetsfaktor.
Ovanpå detta bristande tillgång till resurser för svartstart vilket gör att om elnätet säckar ihop kan det ta en bra tid innan det kommer igång igen.
Beror nog på markförhållanden med. Lera är bäst?
Vajer: https://www.proffsmagasinet.se/el-b...MHIqzUG0QM8cgSn2I6yezfz_pIRnD0dhoC0nUQAvD_BwE
Eget jordtag ja, men det är inte speciellt dyrt. Definitivt inte de summorna du skriver.T tophee skrev:
Nu vet jag inte vilken jordmån du har hemma, men du kan ju köpa en kopparplatta istället och göra ett ytjordtag.
Eller så köper du några meter kopparspett och slår/vibrerar ner, med en jordlina till HJS.
För mig räckte det med 3st spett (18Ohm), men jag har lerjord här.
Det var offerten som jag fick. Och jag tror det var t.o.m. under förutsättninen att jag gör en del grävarbete. Betalade du mindre?spikplanka skrev:
De ville gräva der en 15m kopparlina ca 30 cm djupt. Jag frågade om 50cmx50cm kopparplattor istället, men det hade de tydligen inte gjort tidigare. Inte heller ville de driva ter ett vertikalt jordspett.
I övrigt håller jag med om att det är bra med ö-drift, bara att jag tycker att det trots allt verkar vara för dyrt. Tacksam om du har tipps om hur man kan få det billigare.
Hur långa är dessa spett?X xLnT skrev:
Och så gjorde du arbetet själv och lät elektrikern mäta och godkänna?
Redigerat:
Precis så, när produktionen är hög ökar klockfrekvensen. Solcellerna ger alltid minst 1-2 Kw oavsett om det är mulet så det går säker att köra konstant på låg effekt. Vore trevligt om det går att öka klockfrekvensen när solen ger mer.spikplanka skrev:
Smaken är ju som den är, personligen tycker jag inte de gör varken till eller från på de flesta hus. På många hus syns de inte alls om du inte är på långt håll.H hapazard skrev:
Om man tycker att de förfular husen så mycket kanske man inte hade satt upp dem från början?Nissens skrev:För att de förfular husen, är i vägen om man skall fixa taket, är en fara för barndkåren vid eldsvåda eftersom de är strömförande?
Och ovanpå det att de inte ger några intäkter som gör någon skillnad?
Jag kikar lite på hus just nu och de med paneler på taket går bort direkt. Tror inte att jag är ensam om det, och det lär bli än vanligare.
Ska man fixa taket måste man kanske ta ner dem, men det lär ju inte bli någon ökning av sådana arbeten nu, taken blir ju inte automatiskt sämre för att man får mindre ersättning för solelen.
De är heller inte farligare för räddningstjänsten nu än de var tidigare, så det lär inte öka efterfrågan av att plocka ner dem markant.
Hur stor del av förtjänsten för en solcellsanläggning tror du 60-öringen står för?
Bara för att denna försvinner är inte förtjänsten 0, så jag tror att andelen som väljer att betala för plocka ner en redan uppsatt anläggning, som fortfarande genererar inkomster, kommer vara rätt små..
Men för all del, starta ett företag och håll på med detta och återrapportera om ett par år om hur det går...
Nej, du är garanterat inte ensam om det. Precis som vi inte var ensamma om att vilja ha badkar.
Varför skulle det ha ett samband med 60-öringen?
Jag gjorde allt själv, sen mätte elektrikern upp det och skickade in till nätägaren.T tophee skrev:Det var offerten som jag fick. Och jag tror det var t.o.m. under förutsättninen att jag gör en del grävarbete. Betalade du mindre?
De ville gräva der en 15m kopparlina ca 30 cm djupt. Jag frågade om 50cmx50cm kopparplattor istället, men det hade de tydligen inte gjort tidigare. Inte heller ville de driva ter ett vertikalt jordspett.
I övrigt håller jag med om att det är bra med ö-drift, bara att jag tycker att det trots allt verkar vara för dyrt. Tacksam om du har tipps om hur man kan få det billigare.
Jag betalade nog under 5000:- (kommer inte ihåg beloppet).
Låter ju helt verklighetsfrånvänt att det skulle kosta 20-30.000:- för att mäta in ett jordtag, det tar ju under en timme att göra.
Låter som du får fråga runt.
En ökning från noll är ju lätt riskera att få till. Men risken kommer att vara väldigt liten. Andra orsaker till avbrott är extremt mycket vanligare även framöver.spikplanka skrev:20-30 kSEK för att gräva ner lite metall på rätt sätt?
Hur sitter jordtaget inkopplat? Tänkte om det är fast monterat i (P)EN skenan eller om systemet byter från det publika elnätet till egen elgenerering mha reservkraftsomkopplare men då borde rimligtvis nolla och jord tappas i ett tiotal millisekunder.X xLnT skrev:
Du får tillverka extra flytande kväve när elen är billig så du kan kyla extra eller göra is så att det kan kylas den vägenExcel skrev:
Troligen är det mest ekonomiskt med frikyla och vätskekylning direkt på kylflänsar mm. Detta får vägas mot att helt enkelt köpa en miner till.