16 719 läst · 139 svar
17k läst
139 svar
Obromsat släp...
Hur f-n kan de missa att redovisa den mest intressanta informationen?hscn skrev:
Undrar för övrigt om jag någonsin dragit ett släp 100 procent lagligt? Alltid är det väl åtminstone någon d-a lampa som inte funkar. Och skulle allt mot förmodan fungera "råkar" säkert släpet vara obesiktigat...
Tar upp frågan igen.
Är det någon som kontrollerat/upplevt att det bara blir fortkörning?
Dvs om man kör för fort (säg 70) med sitt obromsade släp som bara får köra 40 kom/h när det är är lastat med den berömda spaden.
Jag gissar att hälften av alla med obromsade släp kör olagligt pga denna regeln.
Är det någon som kontrollerat/upplevt att det bara blir fortkörning?
Dvs om man kör för fort (säg 70) med sitt obromsade släp som bara får köra 40 kom/h när det är är lastat med den berömda spaden.
Jag gissar att hälften av alla med obromsade släp kör olagligt pga denna regeln.
Överskrider man den gällande hastighetsbegränsningen med i detta fallet 30km/h så blir det böter på 3200kr.O [old rusty] skrev:
Kör man 31km/ eller högre är det indraget körkort som gäller.
Om det sedan blir så är en annan femma.
Böter kan jag ta.
Speciellt här där reglerna verkar minst sagt lite krystade.
Vill bara inte göra något som hamnar i rätten eller riskerar kortet.
Speciellt här där reglerna verkar minst sagt lite krystade.
Vill bara inte göra något som hamnar i rätten eller riskerar kortet.
Drog vårat obromsade släps ovetandes olagligt en längre tid, innan vi skaffade en V70 och en V60 som båda får dra släpet i 80km/h med last.
Hamnade i nykterhetskontroll med släpet men ingen anmärkning från polisen ang släpet och bilen.
Hamnade i nykterhetskontroll med släpet men ingen anmärkning från polisen ang släpet och bilen.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Varför är inte alla släpvagnar utrustade med effektiva färdbromsar manövrerbara via dragfordonets bromspedal? Såvitt jag vet behöver inte "lätta släpvagnar" (med en totalvikt av högst trekvarts ton) vara bromsade utan enbart tyngre släpvagnar behöver det, en bil med en tung släpvagn kan alltså få köras i upp till 80 km/tim medan en bil med en lättare släpvagn däremot inte får köras fortare än 40 km/tim och således inte heller köras på motorväg eller motortrafikled. En bil med en tillkopplad obromsad släpvagn får dock köras i högst 80 km/tim om släpvagnen har en totalvikt, eller vid olastat läge en tjänstevikt, av högst hälften av dragfordonets tjänstevikt.O [old rusty] skrev:
Skulle ett motordrivet fordon ha två tillkopplade släpvagnar varav en eller båda är obromsad(e) så får fordonet inte ens köras fortare än 30 km/tim - men det är väl ändå relativt sällan ett fordon har fler tillkopplade släpvagnar än en.
Jag skulle nog själv aldrig köra med fler släpvagnar än en, skulle man vilja ha större lastmöjlighet än vad en personbil med en tillkopplad släpvagn har så borde man hellre skaffa sig en lastbil. En lastbil med en tillkopplad släpvagn har oftast större lastmöjlighet än en personbil med två tillkopplade släpvagnar.
Så du vill införa ett hydraulsystem för att täcka det behovet?B Björn He Bergman skrev:
Hur tänker du här? Det är ju 80 som maxgräns för obromsade.B Björn He Bergman skrev:
Ja, det skiljer ju en del lastkapacitet på ett 60-tons ekipage jämfört med personbil och 2 släpvagnar.B Björn He Bergman skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 883 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 883 inlägg
Till din initiala fråga, för att för lätta släp så behövs det inte då dragfordonet har tillräcklig kapacitet att bromsa släpet. Det är billigare med påskjutsbroms än luft/hydraulsystem och det räcker fullt gott. För tunga fordon så är släpen utrustade med både abs, katastrofbroms och manöverbroms som styrs av dragfordonet.B Björn He Bergman skrev:Varför är inte alla släpvagnar utrustade med effektiva färdbromsar manövrerbara via dragfordonets bromspedal? Såvitt jag vet behöver inte "lätta släpvagnar" (med en totalvikt av högst trekvarts ton) vara bromsade utan enbart tyngre släpvagnar behöver det, en bil med en tung släpvagn kan alltså få köras i upp till 80 km/tim medan en bil med en lättare släpvagn däremot inte får köras fortare än 40 km/tim och således inte heller köras på motorväg eller motortrafikled. En bil med en tillkopplad obromsad släpvagn får dock köras i högst 80 km/tim om släpvagnen har en totalvikt, eller vid olastat läge en tjänstevikt, av högst hälften av dragfordonets tjänstevikt.
Skulle ett motordrivet fordon ha två tillkopplade släpvagnar varav en eller båda är obromsad(e) så får fordonet inte ens köras fortare än 30 km/tim - men det är väl ändå relativt sällan ett fordon har fler tillkopplade släpvagnar än en.
Jag skulle nog själv aldrig köra med fler släpvagnar än en, skulle man vilja ha större lastmöjlighet än vad en personbil med en tillkopplad släpvagn har så borde man hellre skaffa sig en lastbil. En lastbil med en tillkopplad släpvagn har oftast större lastmöjlighet än en personbil med två tillkopplade släpvagnar.
en EU idé=stolleprovU Utsliten och utdömd skrev:Till din initiala fråga, för att för lätta släp så behövs det inte då dragfordonet har tillräcklig kapacitet att bromsa släpet. Det är billigare med påskjutsbroms än luft/hydraulsystem och det räcker fullt gott. För tunga fordon så är släpen utrustade med både abs, katastrofbroms och manöverbroms som styrs av dragfordonet.