returen returen skrev:
i synnerhet när du har fel
Vad menar du är fel i det jag skrivit?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Prova själv med en bil med tjänstevikt under 1500kg så ska du se att du gaggar. ;)
Har ingen koll på småbilar😜
 
J Jo-han skrev:
Olovlig körning får nog anses som långsökt då du i detta fallet har behörigheten att framföra fordonskombinationen men att du kört för fort.

Jämför det med att du kör 100km/h med ett ”lagligt” 80-ekipage så åker du inte på inte olovlig körning för det, utan böter för fortkörning. Skulle därför utgå från att det är fortkörning som gäller i fallet vi diskuterar.
Det borde inte, tycker jag, bli böter på att köra en bil med en tillkopplad bromsad släpvagn i 100 km/tim, om släpvagnen skulle ha ett så kallat Tempo100-bevis som intygar att släpvagnen är besiktad och konstaterad som trafiksäker att köras i max 100 km/tim.
Trots att Tempo100-bevis tillåter en bromsad släpvagn att köras i högst 100 km/tim i främst Tyskland, förutsatt att hastighetsbegränsningen ej är lägre än 100 förstås, så är det ändå inte tillåtet att köra fortare än 80 km/tim i Sverige, just på grund av det att Tempo100-bevis (hittills åtminstone) aldrig har godkänts av Trafikverket eller Transportstyrelsen. Att Tv eller Ts inte infört Tempo100 i Sverige visar starkt att de som jobbar på Tv eller Ts är riktiga djävla klantdjävlar som har stor okunskap om släpvagnar.

Enligt kraven för att få Tempo100-bevis måste en släpvagn vara utrustad med dels effektiva färdbromsar manövrerbara från dragbilens bromspedal, men dels också hydraulisk stötdämpare och en stabilisatorkoppling (som jag antar att de flesta modernare husvagnar har) samt ha däck som är högst 6 år eller nyare - för att kunna anses som trafiksäker att köras i 100. Dragbilen måste dessutom vara utrustad med ABS-bromsar och får inte ha en totalvikt högre än 3,5 ton.
Om en släpvagn har ett intyg på att den är trafiksäker att köras i högst 100 km/tim, då anser jag att en bil med släpvagnen tillkopplad skall vara hastighetsbegränsad till 100 och inte enbart 80.

Tyskland införde Tempo100 inför sommaren 2005, då man smyghöjde hastighetsbegränsningen för en personbil med en tillkopplad släpvagn från 80 till 100 km/tim, och smyghöjningen visar sig ha gett såpass positiva resultat att man beslutat att behålla Tempo100, och då borde det vara en gemensam EU-standard att en bil med en tillkopplad släpvagn får köras i högst 100 km/tim, förutsatt att den uppfyller samtliga kriterier för att anses trafiksäker att köras i 100.
Bakgrunden till försöket att höja 80-gränsen för bilar med en tillkopplad släpvagn var att bilister med släpvagn som sölade i enbart 70-80 km/tim utgjorde en stor trafiksäkerhetsfara på motorvägen, genom att tvinga andra bilister som körde i så hög fart som 100-130 km/tim att göra kraftiga inbromsningar eller riskfyllda körfältsbyten för att kunna undvika kollision och/eller köra om en så mycket långsammare bil med tillkopplad släpvagn - och sådana trafikfarliga scenarion var betydligt lättare att undvika sedan man smyghöjde hastigheten för en bil med en släpvagn till 100 km/tim.
(Plus att även om man inte får köra en bil med en tillkopplad släpvagn fortare än 80 km/tim - ens om man har Tempo100-intyg - så gör flera bilister i Sverige det ändå; det är inte jättesällan man blir omkörd, när man kör 90,0 km/tim på en 90-väg eller 100,0 km/tim på en 100-väg, av en annan bilist med släpvagn som kör i 100-110 km/tim trots att en bilist med släpvagn inte får köra så fort.)
 
returen returen skrev:
i synnerhet när du har fel
Han har ju rätt och du har fel.
Du säger att du har BE-kort? Man blir mörkrädd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.