Och nu förstod jag vad du skrivit...🤣
Gammalt BE obegränsad släpvagnsvikt...
Nytt BE 3500 kg max släpvagnsvikt

plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast nää.... totalvikt gäller även gammalt be....
Ett gammalt BE saknar totalviktsbegränsning på släpfordonet. Totalvikten saknar därför betydelse.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Och nu förstod jag vad du skrivit...🤣
Gammalt BE obegränsad släpvagnsvikt...
Nytt BE 3500 kg max släpvagnsvikt
japp! och nu läste jag ditt andra inlägg också.....:) Går lite trögt såhär på fredagen...

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
returen
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, så kan man inte säga. Totalvikten avgör, oavsett B, B96 eller BE, om du har behörighet för att köra släpet öht. Endast för ett gammalt BE kan du ignorera totalvikten både för behörighet och lastvikt.

När du väl bestämt att du har rätt behörighet för kombinationen du vill köra, kan man inte heller bara titta på bruttovikt, den behöver jämföras med maximal dragvikt för bilen och släpet.
jo det kan man visst säga

Men när man hamnar på vikter över 1,5 ton på släpa börjar det bli tungt, drar ibland hästsläp med två hästar.
För vanliga "hemmatransporter" klarar man sig bra med 750 kg.
Här är kärran lastad med ca 500 kg, tyckte det var lagom och körde fyra vändor med material till ett 15 kvm förråd, exkluderat plint.
En bil med en släpvagn lastad med virke på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

returen returen skrev:
jo det kan man visst säga
Nej, det är väldigt vanligt att man säger just så, men det är fel. När vi pratar om släp så är det två kontroller som behöver göras. Vad har jag behörighet att köra och hur mycket får jag lasta. Den första frågan besvaras genom att totalvikten beaktas och det gäller även utökad B och BE.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men när man hamnar på vikter över 1,5 ton på släpa börjar det bli tungt, drar ibland hästsläp med två hästar.
Här är kärran lastad med ca 500 kg, tyckte det var lagom och körde fyra vändor med material till ett 15 kvm förråd, exkluderat plint.
[bild]
Det var bara kultrycket som fattades på den resan då.....:)

• Gilla
  • Haha
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Prova attt dra med bilen 😅

Förlåt, jag hittar ut själv :)

• Haha
  • Gilla
Deltidslantisen och 2 till
  • Laddar…
B Björn He Bergman skrev:
En normalstor personbil kan ju ändå inte dra stora husvagnar som en Royal Hacienda.
Jodo, en fyrhjulsdriven golf diesel är väl en normalstor bil? Drar lätt ett par tre ton, är underlaget tillräckligt bra spelar det ju inte så stor roll om släpet är långt och tungt, att bilen kan dra behöver ju inte betyda att det är lämpligt eller tillåtet med det körkort föraren ev innehar)
( jag har inte provat dra nån sån stor lyxig bromsad boggiehusvagn med Golf utan bara rejäla obromsade manskapsbodar i samma längd och viktklass)

A AndersS skrev:
Här är kärran lastad med ca 500 kg,
[bild]
Varför lastar du 500kg på lämmarna?

Nicro Nicro skrev:
Prova attt dra med bilen 😅
Med hästar får man väl köra hur tungt man vill (och även köra utan körkort)

• Haha
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
[bild]
Hade dom inte utkörning? Då slipper man ju lasta på och lasta av (fyra gånger)

• Gilla
returen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Med hästar får man väl köra hur tungt man vill (och även köra utan körkort)
Framförallt är det mycket enklare att köpa hästar färdigprocessat.

Förpackning med granrökt hästkött från Gustafs, märkt som fri från mjölk, laktos och gluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man måste ju inte göra allt själv.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Nicro och 3 till
  • Laddar…
returen
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, det är väldigt vanligt att man säger just så, men det är fel. När vi pratar om släp så är det två kontroller som behöver göras. Vad har jag behörighet att köra och hur mycket får jag lasta. Den första frågan besvaras genom att totalvikten beaktas och det gäller även utökad B och BE.
GÄSP!

returen
F fribygg skrev:
Jodo, en fyrhjulsdriven golf diesel är väl en normalstor bil? Drar lätt ett par tre ton, är underlaget tillräckligt bra spelar det ju inte så stor roll om släpet är långt och tungt, att bilen kan dra behöver ju inte betyda att det är lämpligt eller tillåtet med det körkort föraren ev innehar)
( jag har inte provat dra nån sån stor lyxig bromsad boggiehusvagn med Golf utan bara rejäla obromsade manskapsbodar i samma längd och viktklass)
golf är per definition en liten bil

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.