16 947 läst · 139 svar
17k läst
139 svar
Obromsat släp...
Besserwisser
· östergötland
· 2 183 inlägg
Och nu förstod jag vad du skrivit...🤣
Gammalt BE obegränsad släpvagnsvikt...
Nytt BE 3500 kg max släpvagnsvikt
Gammalt BE obegränsad släpvagnsvikt...
Nytt BE 3500 kg max släpvagnsvikt
jo det kan man visst sägaMathiasS skrev:Nej, så kan man inte säga. Totalvikten avgör, oavsett B, B96 eller BE, om du har behörighet för att köra släpet öht. Endast för ett gammalt BE kan du ignorera totalvikten både för behörighet och lastvikt.
När du väl bestämt att du har rätt behörighet för kombinationen du vill köra, kan man inte heller bara titta på bruttovikt, den behöver jämföras med maximal dragvikt för bilen och släpet.
Men när man hamnar på vikter över 1,5 ton på släpa börjar det bli tungt, drar ibland hästsläp med två hästar.
För vanliga "hemmatransporter" klarar man sig bra med 750 kg.
Här är kärran lastad med ca 500 kg, tyckte det var lagom och körde fyra vändor med material till ett 15 kvm förråd, exkluderat plint.
Här är kärran lastad med ca 500 kg, tyckte det var lagom och körde fyra vändor med material till ett 15 kvm förråd, exkluderat plint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är väldigt vanligt att man säger just så, men det är fel. När vi pratar om släp så är det två kontroller som behöver göras. Vad har jag behörighet att köra och hur mycket får jag lasta. Den första frågan besvaras genom att totalvikten beaktas och det gäller även utökad B och BE.returen skrev:
Det var bara kultrycket som fattades på den resan då.....A AndersS skrev:Men när man hamnar på vikter över 1,5 ton på släpa börjar det bli tungt, drar ibland hästsläp med två hästar.
[bild]
Jodo, en fyrhjulsdriven golf diesel är väl en normalstor bil? Drar lätt ett par tre ton, är underlaget tillräckligt bra spelar det ju inte så stor roll om släpet är långt och tungt, att bilen kan dra behöver ju inte betyda att det är lämpligt eller tillåtet med det körkort föraren ev innehar)B Björn He Bergman skrev:
( jag har inte provat dra nån sån stor lyxig bromsad boggiehusvagn med Golf utan bara rejäla obromsade manskapsbodar i samma längd och viktklass)
Hade dom inte utkörning? Då slipper man ju lasta på och lasta av (fyra gånger)A AndersS skrev:Men när man hamnar på vikter över 1,5 ton på släpa börjar det bli tungt, drar ibland hästsläp med två hästar.
[bild]
GÄSP!MathiasS skrev:
golf är per definition en liten bilF fribygg skrev:Jodo, en fyrhjulsdriven golf diesel är väl en normalstor bil? Drar lätt ett par tre ton, är underlaget tillräckligt bra spelar det ju inte så stor roll om släpet är långt och tungt, att bilen kan dra behöver ju inte betyda att det är lämpligt eller tillåtet med det körkort föraren ev innehar)
( jag har inte provat dra nån sån stor lyxig bromsad boggiehusvagn med Golf utan bara rejäla obromsade manskapsbodar i samma längd och viktklass)