16 490 läst · 139 svar
16k läst
139 svar
Obromsat släp...
Håller med Jag trodde faktiskt att jag var safe.. Tydligen inte sen jag bytte bilT TheGame skrev:
Kul att köra runt i 40km/h med en spade...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
Tog ett släp på blocket, som jag trodde att jag INTE skulle få dra, men enligt kalkylatorn går det... Och jag får lasta totalt 700-nånting kilo?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
Dom där 760 kilona är ju vad du får lasta på släpet och bilen tillsammans, varav 330 på släpet och resten i bilenDan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
jag böt bil, och på nya bilen så hamnade jag i samma sits som ts, med ett obromsat släp som jag max får köra i 40km/h, om jag har en spade på släpet. Jag har i alla fall under alla år kört som vanligt med last, d.v.s. 70-80km/h, kanske har jag haft tur, men de 3 gångerna som jag blivit stoppad av polisen har alla varit rutinkontroller av last/körkort, och jag har klarat mig utan anmärkning alla gånger.
Jag tror polisen mer kollar om lasten är surrad på ett lämpligt sätt, att man är nykter, har körkort, hur man framfört ekipaget, och om det verkar vara rimligt lastat.
Känns som det finns potential att förenkla släpvagnsreglerna en aning...
Jag tror polisen mer kollar om lasten är surrad på ett lämpligt sätt, att man är nykter, har körkort, hur man framfört ekipaget, och om det verkar vara rimligt lastat.
Känns som det finns potential att förenkla släpvagnsreglerna en aning...
Reglerna är egentligen ganska enkla att kolla upp i Transportstyrelsens släpvagnskalkylator. Det gäller bara att veta att den finns och göra det INNAN man (jag) köper ett släp.
Jag kommer i alla fall hålla mig under 70km/h med last för att undvika att körkortet ryker i det osannolika fallet att man blir stoppad och kollad.
Jag kommer i alla fall hålla mig under 70km/h med last för att undvika att körkortet ryker i det osannolika fallet att man blir stoppad och kollad.
Dan_Johansson skrev:
Det finns flera faktorer på dragvikt, miljöklass på fordonet spelar in också.
Men visst borde det finnas en linjär kurva som följer bilens vikt/effekt, och dragkrokens maximala belastning. Betydligt enklare på lastbil då vi bara behöver kolla antalet axlqr, avståndet inom en axelkonfiguration oxh axelavståmdet mellan första och sista, och då är det glasklart vad som gäller.
Enkla att kolla upp för en given fordonskombination ja, men nästan omöjliga att förstå...K klippor skrev:
Just för obromsade släp vore det bättre om man införde t ex två viktklasser, 500 och 750kg istället för idag då det finns allt däremellan. Jag har svårt att se vilken konstruktion på bilen det skulle vara som gör att tillverkaren godkänner att man drar ett obromsat släp på 730 kg, men absolut inte får dra ett på 750.
Ett obromsat släps totalvikt får inte överstiga halva bilens tjänstevikt.useless skrev:Enkla att kolla upp för en given fordonskombination ja, men nästan omöjliga att förstå...
Just för obromsade släp vore det bättre om man införde t ex två viktklasser, 500 och 750kg istället för idag då det finns allt däremellan. Jag har svårt att se vilken konstruktion på bilen det skulle vara som gör att tillverkaren godkänner att man drar ett obromsat släp på 730 kg, men absolut inte får dra ett på 750.