Annars går det ju att typ dremla bort lagret men det kan bli rätt deygt
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Kommer du inte åt att knacka på lagernas inre ringar inifrån om du knuffar distansen växelvis åt olika håll? Distansen sitter ju inte tajt i radiell led utan ser ut att kunna röra sig nog för att ge utrymme att knacka med typ en dorn. Vet dock inte hur resten ser ut, ser ju bara ett lager på bilden, så kanske inte funkar.
Jo, distansen kan jag flytta undan utan problem. Det sitter ett likadant lager på andra sidan. Har försökt att använda en mejsel och slå på lagret från andra sidan. Men det kanske blir byrålådeffekt, och då kanske lagret kilar sig fast ännu värre?
 
Redigerat:
nivv nivv skrev:
Men det kanske blir byrålådeffekt, och då kanske lagret kilar sig fast ännu värre?
Du får knacka runt o ta det i små små steg. Knacka lite höger - flytta distans - knacka lite vänster - flytta distans - knacka lite uppe....ja du fattar.
 
Ola C Ola C skrev:
Du får knacka runt o ta det i små små steg. Knacka lite höger - flytta distans - knacka lite vänster - flytta distans - knacka lite uppe....ja du fattar.
Yes! Kruxet är väl att lagret inte flyttades sig alls. Får göra ett nytt försök!
 
Fick knacka lite hårdare och då åkte dom ur! Använde en press för att få i lagerna igen, passade fint att hämta bilen på verkstan, så det var dom pressa i de nya lagerna.

Fick även loss nedre cylindern för nedre hjulet som sitter på motoraxeln med avdragare, satt inte hårt alls!

Så vad säger juryn, hör ni några missljud? Eller tycker ni jag ska byta lager även i motorn oavsett?

Och bromsbandet, ska det bytas också?


Maskindel med axel och lager demonterade, metallhus och stag i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu är lagerna bytta i övre hjulet och i motorn, blev ingen större skillnad, men skönt att ha det ordnat! Nedre hjulet är slipat med sandpapper på kloss. Det blev mycket bättre.

Nedre hjulet är nog ingen perfekt cirkel, om jag slår på bladet lite lätt så ändras tonen om jag samtidigt snurrar på hjulen, vilket tyder på att bandet spänns olika mycket beroende på var hjulen står.

Märker också att sågen ibland drar tillbaka några centimeter baklänges om man snurrar hjulen för hand och låter dom stanna. Vilket kanske tyder på att bladet spänns olika mycket beroende på hjulens läge. Har bara provat med ett blad, så det är kanske nåt vajsing med bladet.

Sågresultatet är dock helt ok för min del, jag hyvlar allt från bandsågen, så finishen är inte superviktig. Viktigare att snitten blir raka och parallella.

Sågad träplanka med synliga sågmärken nära bandsågens bord och styranordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppet garage med en bandsåg vars nedre hjul nyligen slipats, omgiven av verktyg och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett snedställt vinkeljärn mot en slipad träbit för att kontrollera snittets räthet, med bandsåg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett uppfräst trästycke framför bandsåg som visar slipat resultat från sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ola C Ola C skrev:
Jag hade mycket strul med att snitten blev grova på min bandsåg i början. Vet inte om du läst den tråden men för min del gjorde det i nästan underverk att smörja glidinterfacet mellan övre hjul o ram. Se mer här [länk]
Det var ju intressant! Jag har dock tagit bort hela den anordningen och smort upp den, glider fint vad jag kan se.

Förstår inte varför det hjälpte i ditt fall, blev coplanariteten bättre kanske?

Bifogar en bild på hur min ser ut invändigt :) Invändig vy av en smord mekanisk anordning med kugghjul och fjädrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Jag hade mycket strul med att snitten blev grova på min bandsåg i början. Vet inte om du läst den tråden men för min del gjorde det i nästan underverk att smörja glidinterfacet mellan övre hjul o ram. Se mer här [länk]
Fast nu när du säger det så har jag faktiskt ett underligt beteende när jag lossar spänningen på bladet, jag kan liksom skruva flera varv och sen säger det "plonk" och då åker övre hjulet ner någon millimeter och bladet tappar sin spänning. Frågan är då vad jag kan göra åt det, för jag har smort alla punkter jag kan tänka mig.
 
nivv nivv skrev:
Fast nu när du säger det så har jag faktiskt ett underligt beteende när jag lossar spänningen på bladet, jag kan liksom skruva flera varv och sen säger det "plonk" och då åker övre hjulet ner någon millimeter och bladet tappar sin spänning. Frågan är då vad jag kan göra åt det, för jag har smort alla punkter jag kan tänka mig.
Måla glidytorna med permanentoenna och se var det skavs av.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
Fjädern ligger väl (i teorin iaf) o småkompenserar för ojämnheter. Annars skulle man ju kunna spänna bladet stumt, utan fjäder. Om den där anordningen inte glider så slår alla ojämnheter i hjulen direkt igenom i bladspänningen.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Måla glidytorna med permanentoenna och se var det skavs av.
Det kan jag göra. Smart!

Ola C Ola C skrev:
Fjädern ligger väl (i teorin iaf) o småkompenserar för ojämnheter. Annars skulle man ju kunna spänna bladet stumt, utan fjäder. Om den där anordningen inte glider så slår alla ojämnheter i hjulen direkt igenom i bladspänningen.
Makes sense! Så teorin är då att fjädern tar lite av vibrationerna. Gjorde en video för ett par veckor sen då jag tänkte att fjädern inte har någon funktion. Men sen tänkte jag att fjädern bara pressas ihop om det är spänning i bladet
 
Redigerat:
@Ola C - du är kanske något på spåret? Det blev lite bättre efter jag smort upp cylindern för bladspänning med en lättare olja. Detta resultatet räcker helt klart för mig :)
Två trästycken med sågade snitt ligger på en bordscirkelsåg, resultat efter smörjning av cylindern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbitar med sågade spår på ett mörkt underlag, resultat av oljad cylindermekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på jämnt sågade träplankor med synliga sågklingemärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.