Om du ska byta lager så slipa inte innan ;)

Frustrator Frustrator skrev:
Om du ska byta lager så slipa inte innan ;)
Haha smaaart! Verkar rätt enkelt att ta ur motorn i alla fall. Får se hur mycket pill jag mäktar med. Jag skulle säga att spelet är litet, men värt att byta lager ändå antar jag

Denna videon verkar relevant!

Redigerat:
Någon som vet om jag behöver en avdragare eller liknande för att få av denna klumpen från axeln? Kunde inte få av den med handkraft efter att jag lossat stoppskruvarna.

Metallklump fast på en axel med lossade stoppskruvar synlig, behov av avdragare diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallklump monterad på axel med synliga stoppskruvar, svårt att avlägsna för hand.
Skapa konto

nivv nivv skrev:
Någon som vet om jag behöver en avdragare eller liknande för att få av denna klumpen från axeln? Kunde inte få av den med handkraft efter att jag lossat stoppskruvarna.

[bild] [bild]
Dum fråga men du har tagit bort kilen?

Dum fråga men du har tagit bort kilen?
Inte alls dum fråga! För det har jag inte. Hur tar man bort den?

nivv nivv skrev:
Inte alls dum fråga! För det har jag inte. Hur tar man bort den?
Beror på vilken sort det är. Och inte säker på att den behöver bort för att du ska kunna dra av klumpen. Kolla om kilspåret går hela vägen till baksidan.

• Gilla
nivv
  • Laddar…
Beror på vilken sort det är. Och inte säker på att den behöver bort för att du ska kunna dra av klumpen. Kolla om kilspåret går hela vägen till baksidan.
Kollat nu, och klumpen sitter nästan dikt an själva motorn, så ser inte axeln alls. Så det får nog bli en avdragare, eller vad tros?

nivv nivv skrev:
Kollat nu, och klumpen sitter nästan dikt an själva motorn, så ser inte axeln alls. Så det får nog bli en avdragare, eller vad tros?
Har du lossat där?
Närbild av en maskindel med en pil som pekar mot en potentiellt lossad skruv eller komponent.
Skapa konto

Har du lossat där?
[bild]
Stoppskruven? Japp, båda två. De är urskruvade max utan att de trillar ut.

nivv nivv skrev:
Stoppskruven? Japp, båda två. De är urskruvade max utan att de trillar ut.
Har du lossat där?
[bild]
Ringde till Ejca, och enligt dom så är det avdragare som gäller!

Har nu börjat med att byta lager för övre hjulet. Använde en avdragare och det funkade kanon! Men nu får jag ju inte ut lagren från cylindern. Jag har tagit bort låsringarna redan.

Behöver jag inhandla fler verktyg eller har ni något husmorsknep?

Övre hjul med utbytt lager fastnat i cylinder, låsringar borttagna, bussning synlig mellan lagren.
Skapa konto

Edit:

Det ligger förresten en bussning löst mellan lagren, så en sån där manick man sticker in och sen slår på som en baksmälla lär inte funka.

nivv nivv skrev:
Har nu börjat med att byta lager för övre hjulet. Använde en avdragare och det funkade kanon! Men nu får jag ju inte ut lagren från cylindern. Jag har tagit bort låsringarna redan.

Behöver jag inhandla fler verktyg eller har ni något husmorsknep?

[bild]

Edit:

Det ligger förresten en bussning löst mellan lagren, så en sån där manick man sticker in och sen slår på som en baksmälla lär inte funka.
Biltema har ett verktyg som man sticker ner mellan lagerringarna. Jag har ett hemmagjort ngnstans..
Ska se om jag kan googla fram en bild på ett liknande. Just nu fast med 2åring som vägrar sova..

Biltema har ett verktyg som man sticker ner mellan lagerringarna. Jag har ett hemmagjort ngnstans..
Ska se om jag kan googla fram en bild på ett liknande. Just nu fast med 2åring som vägrar sova..
Okej! Jag bryr ju mig inte om lagerna pajar, har två nya att sätta i, men vill inte använda för mycket våld.

Antar att det var detta verktyget du tänkte på:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/lageravdragare-2000022831

Var ju lite dyrt för ett engångsverktyg (som det kanske blir i mitt fall) :D

nivv nivv skrev:
Kommer du inte åt att knacka på lagernas inre ringar inifrån om du knuffar distansen växelvis åt olika håll? Distansen sitter ju inte tajt i radiell led utan ser ut att kunna röra sig nog för att ge utrymme att knacka med typ en dorn. Vet dock inte hur resten ser ut, ser ju bara ett lager på bilden, så kanske inte funkar.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.