5 162 läst · 42 svar
5k läst
42 svar
Obalanserade bandsågshjul?
Verktygstokig
· Halland
· 7 541 inlägg
Om du ska byta lager så slipa inte innan
Någon som vet om jag behöver en avdragare eller liknande för att få av denna klumpen från axeln? Kunde inte få av den med handkraft efter att jag lossat stoppskruvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 541 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 541 inlägg
Kollat nu, och klumpen sitter nästan dikt an själva motorn, så ser inte axeln alls. Så det får nog bli en avdragare, eller vad tros?Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 541 inlägg
Har nu börjat med att byta lager för övre hjulet. Använde en avdragare och det funkade kanon! Men nu får jag ju inte ut lagren från cylindern. Jag har tagit bort låsringarna redan.
Behöver jag inhandla fler verktyg eller har ni något husmorsknep?
Edit:
Det ligger förresten en bussning löst mellan lagren, så en sån där manick man sticker in och sen slår på som en baksmälla lär inte funka.
Logga in
Skapa konto
Edit:
Det ligger förresten en bussning löst mellan lagren, så en sån där manick man sticker in och sen slår på som en baksmälla lär inte funka.
Verktygstokig
· Halland
· 7 541 inlägg
Biltema har ett verktyg som man sticker ner mellan lagerringarna. Jag har ett hemmagjort ngnstans..nivv skrev:Har nu börjat med att byta lager för övre hjulet. Använde en avdragare och det funkade kanon! Men nu får jag ju inte ut lagren från cylindern. Jag har tagit bort låsringarna redan.
[bild]
Edit:
Ska se om jag kan googla fram en bild på ett liknande. Just nu fast med 2åring som vägrar sova..
Verktygstokig
· Halland
· 7 541 inlägg
Typ såhär fast mitt skruvhuvud är nog mindre/tunnare. http://www.peachparts.com/shopforum/diesel-discussion/398804-homemade-pilot-bearing-remover.html
Okej! Jag bryr ju mig inte om lagerna pajar, har två nya att sätta i, men vill inte använda för mycket våld.Frustrator skrev:
Antar att det var detta verktyget du tänkte på:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/lageravdragare-2000022831
Var ju lite dyrt för ett engångsverktyg (som det kanske blir i mitt fall)
Kommer du inte åt att knacka på lagernas inre ringar inifrån om du knuffar distansen växelvis åt olika håll? Distansen sitter ju inte tajt i radiell led utan ser ut att kunna röra sig nog för att ge utrymme att knacka med typ en dorn. Vet dock inte hur resten ser ut, ser ju bara ett lager på bilden, så kanske inte funkar.nivv skrev: