88 994 läst · 143 svar
89k läst
143 svar
Nytt varmgarage, byggsats eller lösvirke?
Ok då förstår jag.steppen7 skrev:
Trodde först du drog upp det innuti ytterväggen.
Men det blir som jag tänkt. Gäller att tänka lite innan så inte rörmockarn får problem sen
Nu väntar vi på fler bilder...
Hehe, bara att ställa byggnaden på snöhögen nu då...
Det blev inte mer grundat än på hörnen för mig innan kylan kom.
I dagarna har jag isolerat klart och plastat första lagret, kvar är nu eldragning, horisontella 45-reglar med isolering och sedan är det dags för skivor. 4 helger kvar innan vi ska flytta in där...
Här kommer några bilder. Varning för 79-kronors LED-spottar från Clas i sjön. Som synes är det en förskräcklig skillnad i färgtemperatur och strålbild. Blir till å köpa en drös till, färgmatcha och lämna tillbaka de som lyser fult... Kommer bli jättekul att riva upp mina inbyggda igentejpade kabelskarvar och löda utomhus på stående fot i kylan...
Det blev inte mer grundat än på hörnen för mig innan kylan kom.
I dagarna har jag isolerat klart och plastat första lagret, kvar är nu eldragning, horisontella 45-reglar med isolering och sedan är det dags för skivor. 4 helger kvar innan vi ska flytta in där...
Här kommer några bilder. Varning för 79-kronors LED-spottar från Clas i sjön. Som synes är det en förskräcklig skillnad i färgtemperatur och strålbild. Blir till å köpa en drös till, färgmatcha och lämna tillbaka de som lyser fult... Kommer bli jättekul att riva upp mina inbyggda igentejpade kabelskarvar och löda utomhus på stående fot i kylan...
steppen7 skrev:Varning för 79-kronors LED-spottar från Clas i sjön. Som synes är det en förskräcklig skillnad i färgtemperatur och strålbild. Blir till å köpa en drös till, färgmatcha och lämna tillbaka de som lyser fult... Kommer bli jättekul att riva upp mina inbyggda igentejpade kabelskarvar och löda utomhus på stående fot i kylan...
Vilka LED spottar är det, skulle vilja ha nåt billigt i undertaket på garaget men hittar inga utomhus LED för 79kr?
Vad tror ni om den här konstruktionen i hörnan där jag tänkte ha WC/dusch?
Skillnaden mot övrig vägg är att byggplasten försvinner ju på väggen för att man inte ska ha dubbla ångtäta skikt så jag satte vindväv istället även på insidan för att ändå få det lufttätt. Nere vid plattan gissar jag dock att det inte är nån bra idé att ha den nedersta 45mm regeln liggandes direkt mot leca och betong som det blir då. Man kan ju lägga lite plast runt den regeln så att den inte kan suga fukt men ändå är ventilerad mot övriga väggen?
Skillnaden mot övrig vägg är att byggplasten försvinner ju på väggen för att man inte ska ha dubbla ångtäta skikt så jag satte vindväv istället även på insidan för att ändå få det lufttätt. Nere vid plattan gissar jag dock att det inte är nån bra idé att ha den nedersta 45mm regeln liggandes direkt mot leca och betong som det blir då. Man kan ju lägga lite plast runt den regeln så att den inte kan suga fukt men ändå är ventilerad mot övriga väggen?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är det rätt avstånd mellan golvbjälklag i nytt badrum?
Badrum -
Nytt innertak i bostadsrätt - styrelsen kräver tillstånd
Bostadsrätt -
Häva avtal innan påbörjat arbete? Nytt anbud 250% dyrare
Juridik -
Bergvärme omotiverat i tämligen nytt hus i 031-området?
Fråga värmeexperten söndag 2 februari 20-22 -
Gammal ventilation... nytt don?
Ventilation