Försöker uppskatta vad mitt kommer kosta och jag låg tyvärr väldigt för lågt upptäckte jag med dina siffror.
Ska starta en ny tråd där jag försöker uppskatta mitt bygge.
 
Suhagg skrev:
Försöker uppskatta vad mitt kommer kosta och jag låg tyvärr väldigt för lågt upptäckte jag med dina siffror.
Ska starta en ny tråd där jag försöker uppskatta mitt bygge.
Totalt eller på maskinkostnaden?
Jag rev ju ett gammalt garage först, och sedan lastades det på flak o sist grävdes det ur.
Och av den totala tiden jag betalade för är det 3x2mil åktid för maskinen. :)
 
Jag har betalat 875kr/h för grävning och lastbilstransporter. Att säga hur mycket marken till garaget kostade är omöjligt eftersom vi har fixat för hus och garage samtidigt. Vi kommer ha betalat drygt 100.000kr för allt markjobb men då är det i storleksordningen 1000ton massor som transporterats, fördelats och packats med 12-tons vält.

Grundpaketet 58.6kvm gick på 24600kr
Komplett golvvärme inkl kulvertrör och fördelare etc. ca 15000kr

Tänkte beställa takstolar nu. Vilken takvinkel skulle ni välja ur estetisk synvinkel om spännvidden är drygt 6m, takhöjden 2.7m och man har en 5m bred port? Vi sökte bygglov på 18 grader om jag minns rätt men vi fick muntligt ok på att ändra lite om vi ville. Garagets gavel (och port) kommer att synas från samma vy som husets nordvästfasad:

fasadNV1.jpg
 
Pulpettak? i samma stil skulle väl vara fint, om möjligt?
 
FredrikR skrev:
Totalt eller på maskinkostnaden?
Jag rev ju ett gammalt garage först, och sedan lastades det på flak o sist grävdes det ur.
Och av den totala tiden jag betalade för är det 3x2mil åktid för maskinen. :)
Allt utom maskinkostnaden.

Låg på 150-200 i min uppskattning på mitt bygge.
För lite då jag behöver snickartimmar samt att en carport ska byggas också utöver vad dina kostnader är.
 
14 och 27 grader är ju lite av standard på sadeltak om det var ett sånt du hadde tänkt dig
 
Vi var inne på pulpettak från början för att matcha huset men efter en hel del betänketid så tycker vi sadeltak blir snyggare. Pulpettak på huset blir naturligt då det är som två förskjutna huskroppar men på garaget känns det lite påklistrat.

Arlanda snickeri har 22 grader i sina prisexempel på hemsidan så det borde väl också vara vanligt?
 
Mikael_L
Jag tycker ni väljer en av vinklarna som ni har på huset, vilken ni väljer spelar nog inte någon större roll.
Med flackare tak (14°) blir ju takarbetet lättare och åtgången av takpannor mm lägre.
Men samtidigt ökar kraven på klistrade skarvar och överlapp och sånt, så det kanske jämnar ut sig.

Men ska ni snickra själv så är ju ett låglutande tak rena drömmen, det är inte alls lika läskigt att jobba på.
 
Det där med hur lätt det är att jobba på taket har jag inte ens tänkt på...

Hur är det förresten med takfot, det finns ju olika varianter, inbyggd takfot och öppen taktass etc. Är någon konstruktion bättre än någon annan? Hur ska jag välja? Vad blir snyggast?
 
Pratade med vår grundkille igen om armering och frågade om det skulle gå ända ut mot kantelementet. Han sa att det skulle göra det för att inte komma för lågt ner. Det var nämligen nåt som jag reagerade på själv, att nätet kommer ganska lågt när det ligger på golvvärmeslangen som distans. Nu ligger nätet precis i höjd med kantelementets lägsta del av avfasningen så det blir ingen armering i avfasningsdelen. Men som sagt enligt honom skulle man därför lägga armeringen ungefär mitt i avfasningen och trampa till lite så den fastnar.

Jag sa att jag hade läst att det kan rosta om det sticker ut men han sa att det är bara sprickarmering så det gör inget.

Kommentarer på detta?
 
Mikael_L
Tja, jag är ju ingen expert på något vis, men jag ställer mig i vilket fall oerhört skeptisk.

Ang avståndet till slang och sånt löser man det i min värld med att först använda rätt storlek på villabyglar, som sätts ner i kantbalken tillsammans med armeringsdistanser och de armeringsjärn som ska ligga i kantbalkarna. När detta är ditsatt (med rätt storlek på byglarna samt rätt höjd på distanserna) så kommer armeringsnäten helt automagiskt få rätt höjd och kan inte på något sätt fjädra ner mot slangen när man går där.

Men som sagt, jag är en ren amatör med endast erfarenhet av att hjälpa till en gång hos några andra samt två egna hembyggda grunder. :)


edit: Förutom korrosionsrisken tycker jag det känns smått tokigt att armeringen ska sticka ut i isoleringen pga av köldbryggorna också.
 
Redigerat:
instämmer med mikael.

Armeringen ska inte sticka ut pga risken för rostsprängning av betongen.
Höjden ser man till att få rätt genom lämpliga stöd och finns det inga färdiga så bockar man av tex 8 mm järn rätt enkelt.
Gjorde en busenkel bock för ett tag sen. En planka med en påskruvad u profil vinkelrätt. Sen la man bara i järnet, satte ett knä på plankan och drog ned ändarna på järnet så vipps hadde man en u profil bockad och klar
 
Ang det där med köldbryggor så är det väl inte mycket att tala om när man fortfarande har cellplast emellan. Jag menar alltså inte att näten skulle sticka ut genom kantelementen ut i det fria utan bara att de i princip vilar mot cellplastens avfasade del. Köldbryggor är väl mer om man tex drar ett armeringsjärn genom cellplasten ner i marken för att tex fästa en golvvärmefördelare eller nåt annat?

Pratade nyss med grannen som också byggts sin grund själv. Han hade också kört näten emot kantelementen och han tyckte att risken för rost lät överdriven då det är cellplast som skyddar.

Om järnen rostar betyder ju det att även plattan är fuktig och då har man väl större problem? Sen att jag har golvvärme borde ju göra det extra torrt eller?

Det känns dumt att gå emot vad min grundläggare säger då han är har rykte om sig att vara väldigt bra. Det känns också dumt att göra som han säger om det är dåligt. :S
 
Köldbryggorna tror jag med är ganska små, då du går mot cellplasten. I mitt fall gick jag ju mot insidan av det som skulle bli klacken för syllen. Men som sagt fick jag också rådet att ligga minst 30 från kanten. Om man vänder på det, vad skulle nackdelen vara att ligga en så pass liten bit ifrån? Det lär ju knappas bli sprickbildning runt om hela kanten bara för det. Att använda värmeslangen som distans för armeringen tycker jag låter lite vårdslöst, den vill man ju inte gå på mer än nödvändigt. Jag hade 50 distanser 3/kvm tror jag, kostar inte många kronor och går fort att sätta ut. Lägg ner nätet, sätt fast dem "med botten upp". Lyft sen nätet och skaka så ramlar de på rätt håll, mycket smidigt! Givet vis ett tipps som jag fått här ifrån :)
 
Ang att lägga näten direkt på slangen så har jag även läst det i flera beskrivningar från tillverkare av L-element etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.