Vad du kan göra är också att göra en snygg och prydlig sammanställning på alltihopa och sen går du runt till de du vill handla av. tex woody då och visar dem vad som krävs för att de ska få ordern. Men du ska/bör göra detta via ett personligt besök.
Det brukar leda till justerbara priser.
 
Så gjorde vi när vi skulle skriva på för själva huset och lyckades pressa Myresjöhus på en sexsiffrig slant men nu orkar jag inte. Däremot sa jag till Woody att jag behövde lite verktyg och att om dom kunde ordna nåt bra med ett eller flera verktyg ihop med första materialleveransen så var ordern deras. Ska blir spännande att se vad dom säger.
 
En skaplig stående rabatt bör ju nån handlare som både säljer verktyg och material få till.
Byggmax hamnade på 4e plats uppifrån här när jag började kollade runt, sen är ju inte deras verktygs och maskinutbud nåt man ligger och drömmer om innan man somnar.. :)
 
Jag fick nu 15% stående rabatt hos Woody. :)
 
Så här långt har vi kommit nu. Ni som propsade för lösvirke och att man med byggsats gick miste om den roliga biten att bygga vägg, ni hade rätt. En helg tog det ungefär att få upp allt.

Nu är frågan vad man kan göra under tiden jag väntar på takstolarna. Dom kommer v37 så jag har två veckor på mig. Sätta vindduk och börja spika på panel? Eller vad kan man göra?
 
  • 20100829428.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätta ut vinkelbeslag på hammarbandet där takstolarna skall stå. Det tar inte så lång tid, men underlättar mycket när du bara behöver lyfta takstolen på plats, mäta in och skruva dit med ankarskruv!
 
Mikael_L
sweFredrik skrev:
Sätta ut vinkelbeslag på hammarbandet där takstolarna skall stå. Det tar inte så lång tid, men underlättar mycket när du bara behöver lyfta takstolen på plats, mäta in och skruva dit med ankarskruv!
Men sätt bara ena vinkeln nu, den andra slår ni dit med takstolen på plats.

Annars ska du se till att du har strävat av med lutande brädor åt "båda hållen" på alla uppreglade väggar och samtidigt väga in väggarna noggrannt i lod.
Kryssmät även både syll och hammarband så du har koll på att även dessa mått håller sig korrekt. Sträva även upp mitt på långsidorna lite, så även detta är i perfekt lod.

Det är just nu det är lätt att rikta upp allt rakt, när takstolarna är på plats är det svårare och när råsponten är spikad är det kört.

Vad jag kan se av stommen verkar det som att du kommer kunna isolera innifrån, så då är det helt OK att dra dit vindväv och spikläkt nu. Tänk bara till över hur du löser det vid hammarbandet och närmast taket.
 
Blir det så stadigt av råsponten alltså?

Ja det där med å tänka till känns som att det är det enda man gör. Och ändå vet man inte om det blir rätt i slutändan. :)
Fast det fina med trä är ju att det mesta går att göra om/lösa i efterhand om det blev fel.
 
Mikael_L
Vad är det för roliga "urtag" vid hammarbanden där lite längre bak på sidoväggarna?

Hur brett är garaget? Jag får det till 6-6,5 meter invändigt, stämmer det?
I så fall är det både rätt högt och långt, proportionerna lurar ögat.


edit: Jaja, vissa saker finns ju redan svaren på, inlägg #43 :)
steppen7 skrev:
EDIT: Hur kinkiga är kommunen tror ni om garaget blir pyttelite större, säg 60,1 eller 60,2 istället för 60 som är max? Med grundmåtten 6,3x9,3 blir det ju snarare 6,4x9,4 med fasad = 60.16kvm ...
 
Redigerat:
Urtagen är för inlägg #111 :)
Alltså förhöjda ramverksstolar kommer att ligga där så att yttertaket blir lika överallt men bjälkarna hamnar på en lägre nivå där så att det blir ett sovloft. Det färdiga loftgolvet kommer hamna på ca 2,40m och det blir 1,65m "takhöjd" på sovloftet vid nock. Loftdjupet blir ca 180cm så om man vill maxa utrymmet kan man utan problem lägga fyra madrasser där om alla ligger i linje med garagets bredd.

Höjden var planerad till 2,70 men blev precis 2,80 :) (glömde räkna med syll+hammarband samt att de färdigkapade reglarna var 2,51 istället för 2,50)

Vet nån var man kan köpa funkispanel i Sthlm? Det är ju vanligt men ingen verkar ha i lager. Jag gissar att det ska se ut så här:
http://www.moelven.com/se/Produkter...panel-gran---produktkatalog/?prodcat=8155_244
 
Bygget går framåt. Igår kom takstolarna och dom passade fint, men jag hade glömt räkna med panelen i husets bredd så tasslängden blev nästan fånigt liten. Kanske förlänger vi den med nån spikplåt och träkloss eller vad som är enklast.

Hur som helst, i väntan på hjälp med att flytta och fästa takstolarna provade jag att putsa över lecablocken och kantelementen men jag vet nog tyvärr inte vad jag sysslar med riktigt! :)

Jag köpte putsbruk B och tänkte att jag skulle få en enhetlig yta över kantelement och lecablock, men bruket fäster ju bara på lecablocken? Fast även där fäster det ju inte direkt jättebra. Bruket följer ju hellre med mursleven om man inte trycker riktigt hårt mot underlaget medan man drar. Sån där "murplatta" funkade lite bättre, men det fäser aldrig på kantelementen.

Vad är skilnaden mellan att putsa och slamma? Har jag rätt bruk? Måste man ha olika för betong och lecablock? Kort sagt, hur gör man? :S
 
  • 20100920459.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
steppen7 skrev:
Hur som helst, i väntan på hjälp med att flytta och fästa takstolarna provade jag att putsa över lecablocken och kantelementen men jag vet nog tyvärr inte vad jag sysslar med riktigt! :)

Jag köpte putsbruk B och tänkte att jag skulle få en enhetlig yta över kantelement och lecablock, men bruket fäster ju bara på lecablocken? Fast även där fäster det ju inte direkt jättebra. Bruket följer ju hellre med mursleven om man inte trycker riktigt hårt mot underlaget medan man drar. Sån där "murplatta" funkade lite bättre, men det fäser aldrig på kantelementen.

Vad är skilnaden mellan att putsa och slamma? Har jag rätt bruk? Måste man ha olika för betong och lecablock? Kort sagt, hur gör man? :S
Äschdå, ska snart göra exakt samma sak, så den som vet får gärna ge sig tillkänna. Var också inne på putsbruk B...
 
Raskus hur gick det för dig?

Jag har nu kört ett lager med rödgrund. Vilken skillnad! Det fäster riktigt bra över hela ytan...
 
  • 20101018498_1_1280x932.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Såg att du drog in kulvertröret vid ytterväggen.
Kan du säga mer hur du gjorde, stack du bara upp röret och göt fast det?
Ska också dra kulvert mellan garage och huset, men jag har tänkt dra upp det i ett hörn då det borde bli lättare att koppla allt.
Har du fler bilder på hur det ser ut?
 
Scrolla ner ungefär halvvägs här så ser du hur det ser ut:
http://manhoven.se/husbygge/?tag=garage

Som du ser sticker det bara upp ur cellplasten, fogskummat och sedan fastgjutet.
Vad menar du med "men jag tänkte dra upp det i ett hörn..."? Det är ju det jag har gjort. Eller menar du nån innervägghörna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.