18 966 läst · 175 svar
19k läst
175 svar
Nytt prisrekord på el idag
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Tycker din och Sveriges reservplan verkar ganska lika, olja som reserv.wildeside skrev:Om jag inte haft bundet elpris så skulle det vara bättre ekonomi i att starta dieselelverket och värma upp huset/acktankarna, tvätta, diska, dammsuga och laga mat nån timma om dan när elpriset är som högst.
Kanske trist information för alla miljömuppar att när det är vinter o kallt så blåser det mindre, Solen lyser mindre och dammarna fylls på mindre.
Konstigt att dom inte kunde räkna ut det redan och tagit fram en reservplan som inte inbegriper att elda med olja så fort det blir kallt.
Min egen reservplan är egen odlad björkved, nu är det ju bara runt - 10° så det duger fortfarande gott med gran.
Visst är det glädjande att vinden trots allt ger så mycket nu, det verkar bara vara motsvarande en reaktor som saknas om man kollar vad Sverige importerar just nu. Blir det kallt i SE3 och 4 blir det nog uppenbart för alltfler att vi har en energikris.
Nu skrev jag iof "Om jag inte haft bundet elpris".F fribygg skrev:Tycker din och Sveriges reservplan verkar ganska lika, olja som reserv.
Min egen reservplan är egen odlad björkved, nu är det ju bara runt - 10° så det duger fortfarande gott med gran.
Visst är det glädjande att vinden trots allt ger så mycket nu, det verkar bara vara motsvarande en reaktor som saknas om man kollar vad Sverige importerar just nu. Blir det kallt i SE3 och 4 blir det nog uppenbart för alltfler att vi har en energikris.
Om miljömuppar/politikerna inte skapat problemet med skenande elpriser så skulle inte folket känna sig tvingade att hitta på egna lösningar för att hålla kostnaderna nere.
Bara att läsa innantill här BH, hur många trådar har det inte startats om att hitta på egna lösningar för att spara nån krona på uppvärmningskostnaderna (mer eller mindre, oftast mindre miljövänliga).
I mångt och mycket har det blivit kontra produktivt att påtvinga folket miljöpolitiken.
Jag vet att folk med framför allt garage/hallar bygger värme pannor med olika lösningar för att kunna förbränna både det ena och det andra för att uppvärmningskostnaderna skenat iväg.
Jag är inte heller helt främmande för att skapa fler alternativ för att kunna värma acktankar och varmvatten, utöver vedpannan som jag redan har.
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Beror såklart på vilken typ av eldstad du eldar i men de flesta läcker mer eller mindre. Finns en anledning man frångått elda med ved.F fribygg skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 724 inlägg
Mest fascinerande är detta eviga mantra om att priset drar iväg för att det inte blåser. Det drar iväg för att vi saknar baskraft och har för mycket vackert-väddr-kraft. Ibland kommer det vara högt, ibland lågt och företag kommer fortsätta få nej på sina ansökningar om utbyggnad av elmatning.
Bedrövligt.
Bedrövligt.
Hörde just på radion att Karlshamnsverket drar igång...så bra att lägga ner kärnkraft...?
Det är inte ens speciellt kallt, Bore af Sverige har mer att ge.
Sverige importerar fn (6/12 2021 kl 1450) 1543 MW.
Elpris 323 euro/MWh.
(Klippt från Svenska Kraftnät.)
Det är inte ens speciellt kallt, Bore af Sverige har mer att ge.
Sverige importerar fn (6/12 2021 kl 1450) 1543 MW.
Elpris 323 euro/MWh.
(Klippt från Svenska Kraftnät.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg