låter som ett fall för min snickare, jag ska ta det med slangen på måndag med honom, takhuven har vi pratat med en lokal plåtis om, men nu ser jag att Bob_the_builder har köp sin på nätet, ska genast kolla den sidan.

Bob_the_builder skrev:
Vi köpte från www.ventilationsbutiken.se. Både flexslang och takhuv. Takhuven kostade 1400 för passning till betongpannor (för lertegel tillkommer några hundra). Finns i rött och svart.
Jag beställde huv och flexrör från ventilationsbutiken idag, men inte var huven så dyr? Jag betalar under tusingen för den, från samma ställe. Vi har ca. 1,5 meter från fläkt till takhuv, så det blev 125 cm rör ändå, för det blir lite lättare med monteringen.

Hur går det Git och Lars? Nu börjar vårt kök ta form, så ni är väl så gott som klara?
(Vi kommer att få vänta länge innan det blir helt klart, för fel mått på bänkskivorna levererades... :'( och hällen är tre veckor försenad.... :'(, men vad kan man göra när man redan har betalat allt??)

/Ulle

Bob_the_builder
Misse_o_Mojje skrev:
Jag beställde huv och flexrör från ventilationsbutiken idag, men inte var huven så dyr? Jag betalar under tusingen för den, från samma ställe.
Kände mig tvungen att gå in och titta själv - och mycket riktigt var det den ställbara jag köpte för 1 420 kr. Jag tycker det är snyggare att huvar pekar uppåt och inte vinkelrätt mot taket, men det är ju en ren smaksak.

Aha, fanns det en sån oxå?! Vi har så låg takvinkel dock :-/...men jag håller med dej, lutar det mycket ser det konstigt ut.
/U

Jo tack, det går framåt, vi har fått dit den nya kranen och vattnet är på kopplat.
Man blir som barn på nytt, tänk att kunna vrida på kranen och få vatten ;), en härlig känsla när man varigt utan ett tag.

Granit-killarna kom i dag på morgonen och monterade skivan, jag har ännu inte sätt resultatet men enligt Git så är allt perfekt.

Måste berätta om el-killen, efter granit-killarna monterat skivan skulle jag ringa till elektrikern och fråga när han har tid för installation av häll och ugn, men jag hann inte, han ringde själv och frågade om vi väntade på honom.

Värdens flax va! han hade precis pratar med min snickare som berättat att stenskivan nog skulle komma som idag, så förhoppnings viss så kanske vi kan laga mat på den nya hällen ikväll.

Kommer med bildbevis så fort jag tagit några.

Här har vi den nya kranen monterad och klar.

• rivning_kk_20.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och har kommer en bild på granitskivan, och ja! häll och ugn är inkopplade, så kvällsmaten är tillagad på nya hällen.

Det ser lite tomt ut utan handtag, hoppas att de kommer i morgon så är helgen räddad.
Om inte, så får jag ge mig på socklen.

• rivning_kk_21.jpg
    Skapa konto
Snyggt!!
Hur är er nya diskbänk? Vår känns "borstad" åt ett håll, det är speciellt tydligt när man torkar med cirkelrörelser. Har ju aldrig haft en splirrans ny, så det kanske är så på alla i början? :-/

Ja, visst är det härligt att testa allt nytt! Vi hårdtestar ugnen, eftersom vi blir utan häll ett bra tag till. Äntligen kan vi skippa riset från riskokaren och äta rotfrukter och annat mums. Man blir lite mat-desperat när man är utan kök ett par veckor. Jag har tom stekt pannkakor till barnen på gasflasks-köket, som vi har när vi campar :D

/Ulle, som hoppas att ni fick nåt gott till kvällsmat!

Det flyter på, handtagen kom fredag e.m, och så här blev resultatet.

• rivning_kk_22.jpg
    Skapa konto
[quote author=Misse_o_Mojje link=1140977933/60#68 date=1147378582]Snyggt!!
Hur är er nya diskbänk? Vår känns "borstad" åt ett håll, det är speciellt tydligt när man torkar med cirkelrörelser.

Ja ni har nog rätt, den verkar vara borstad på ett håll, någon berättade för oss att rostfritt "läker" sig själv, får man en repa så kommer den att försvinna efter ett tag.
Kanske borstningen mattas ut efterhand.

Idag så blir det ingen renovering, idag så har vi konfirmation.

Denna tårta kommer vi att mumsa på i eftermiddag, någon som vill smaka?

• Konfirmand.jpg
    Skapa konto
En annan dag kanske...var på disputationsfest igår  :p

Ert kök är jättefint! Har ni kommit in i den nya arbetsgången? Vi känner att det är så lätt att vara flera i köket på samma gång! Ni har ju oxå flyttat om rätt rejält.

Jag har just fogat kaklet, nu är det lite täcksidor som ska dit vid arbetsbänken. Sen ska belysning över diskbänken upp, ja det tuffar på. TYVÄRR fick vi besked att bänkskivorna inte kommer förrän i slutet av juni!! Vi får montera hällen provisoriskt i den felaktiga skivan så länge, när nu hällen behagar komma  >:(

/Ulle

Efter lite stilje med köksrenoveringen är vi så smått igång igen, här monteras 4mm masonite som ska vara bakom granitskivan som kom idag.

• rivning_kk_23.jpg
    Skapa konto
Skivan på plats och ramen till kontakten är limmad

• rivning_kk_24.jpg
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.