Hej!

Vad kör ni för smarta funktioner i era kök som man kanske bör tänka på en gång extra innan man beställer eller vart kan jag hitta som inspiration?

lärjungen
Har inga råd att komma med, men följer gärna tråden. Skall också smälla upp nytt kök i vår och har inte hängt med i svängarna på vad som är hippt och viktigt i moderna kök.

Vi har en Quocker, som används förvånadsvärt mycket.

• Gilla
MWHN
  • Laddar…
Extra bred induktionshäll valde vi. Och belysning i lådorna, skönt när man inte vill tända i taket vid nattsuddet.

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
På mikron och diskmaskin kör vi alltid samma program. Allt fancy är helt värdelöst för oss.

• Gilla
  • Haha
annsofian och 7 till
  • Laddar…
Walle85
Köksblandare kör vi Oras Optima SemiPro Hybrid, 80 häll, avfallskvarn (EU har väll typ förbjudit det numera?), lådbelysning.
Sett till layout så tycker jag man ska tänka igenom sitt rörelsemönster, vi har lådor och skåp för bestick, tallrikar och glas inom räckhåll när man står vid diskmaskinen. Kylskåpet är nära köksön där vi ofta fixar frukost och skivar, hackar, osv... Dedikerad plats för kaffemaskinen och vattenkokaren som blir som en liten kaffe/te hörna som inte är ivägen.

• Gilla
Kim84
  • Laddar…
Ingen direkt smart funktion. Men jag vill rekomendera en bänkskiva i riktig granit. Det finns många sorters sten, som är snyggt, men många kan vara lite känsliga.
För 24år sedan renoverade vi köket och satte granitskivor. Jag har aldrig behandlat dem med någonting, och de ser fortfarande ut som nya. Jag har använt alla typer av rengöringsmedel. Ibland gnuggat med stålull, på svåra fläckar.
Man behöver aldrig tänka sig för, jag ställer alltid av heta stekpannor och kastruller direkt på skivan.
Jag tror egentligen att nästan all sten är lika bra. Jag provade att misshandla en bit marmor som vi skulle ha i badrummet. Provade både syror, baser och mekanisk repning. Under flera dagar. Men lyckades inte göra någon åverkan.
Så bänkskiva i sten, av något slag, är mitt tips.

• Gilla
hydrolift och 5 till
  • Laddar…
Diskho modell större är att föredra så att man kan diska ugnsplåtar. Förhöjd sockel för att få plats med robotdammsugare. Bänkar med 70cm djup för arbetsyta. Och en massa eluttag!

• Gilla
Jontha och 4 till
  • Laddar…
Två diskmaskiner är guld om man har släkt och vänner över ofta.

• Gilla
  • Wow
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Vi valde 80cm häll vilket vi är glada för nu. Sen ville vi ha två diskhoar där mittenväggen inte går hela vägen upp, vilket gör det lättare att diska större saker som plåtar. Även det är 80cm.

• Dubbel diskho i rostfritt stål med en delvis låg mellanvägg, installerad i en mörk köksbänk med modernt kakel bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
annsofian och 4 till
  • Laddar…
Diskmedelspump infälld i bänkskivan till vasken, kanongrej!

• Gilla
AG A
  • Laddar…
*Bänkyta, bänkyta, bänkyta. Otroligt uppskattat.
*Två hoar pga köksö med häll. Ung som att man har två toaletter
*80 bred häll
*En ho i 80-skåp så att man får plats att diska plåtar och annat.
*Diskmaskin i ett hörn så att
Man blockerar så lite som möjligt när folk rör sig.
*Vanlig stor fläkt hängande. Fick returnera hällen med inbyggd fläkt för det fungerar inte bra.

• Gilla
annsofian
  • Laddar…
Nyligen klara med vårt kök.
Punkter som vi är riktigt nöjda med.
80cm häll.
Stenbänkskiva.
Ho som är tillräckligt stor för att blötlägga ugnsplåt i.
Ugn och microugn på samma höjd.
Lådan för sopor öppnas med ett tryck. (Motor)

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vedspis, otroligt bra med värme och mat oberoende av omvärldens påhitt.
Dubbla stora diskhoar.
Bänkskivor i sten.
Stooort matbord.

• Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Dubbla stora diskhoar i en hel rostfri plåtbänk. torkskåp för disk och vedspis borde vara mer eller mindre standard.
Mer bänkyta är alltid bra. Riktig spisfläkt med en rejäl kåpa och utlopp genom ett rör rätt ut är det enda som fungerar om man inte vill ha stekosdimma i hela huset.

En elspis med så litet gyckel som möjligt. Helst gjutjärnsplattor och vred. Då man lagar mat på induktionshäll med rullgardinsmenyer och massor av märkliga funktioner är det lät hänt att man måste lyfta in den gamla primusen och ställa ovanpå för att få någon mat den dagen.

• Gilla
Maxitupla och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.