BirgitS
K Kirre2021 skrev:
Det var den info jag fick från Ikea att min 80cm annars får man ingen garanti. Säkert pga risk att få vatten på hällen. Är egentligen inget konstigt, om garanti ska gälla för produkter så ska de monteras och användas korrekt. Dessutom krävs behörig elektriker för inkoppling av häll. Så när jag reklamerade till Ikea så kontrollerade de installationen, både mått och el.
Finns inget sådant i garantivillkoren: https://www.ikea.com/se/sv/customer-service/returns-claims/guarantee/
Däremot hänvisas det till att instruktionerna för installationen ska följas så det skulle vara om det står något i dem.

Det vore väldigt dumt av Ikea att ha typen av garantivillkor för då skulle ingen kunna installera Ikea-kök i små ettor, kring 25 kvm, där hela köket är kanske 180 cm brett.

Tillägg: En häll tål vatten, den måste ju tåla att något kokar över.

Redigerat:
BirgitS
swegunnar swegunnar skrev:
Ja det var ju en ide, den får jag fundera på..

Om vi bortser från bänkyta en stund, ni som har moderna kök med lådor vad skulle ni välja 2st 60cm lådor eller en 40 och en 80cm låda? Det hänger ju förstås mycket på vad man ska förvara men generellt vad tycker ni om det?
I ditt fall skulle jag ju absolut välja 80+40 cm.
Utrymmesmässigt tycker jag inte att det är någon skillnad på de två alternativen, det är ju lika många beslag och lådsidor som tar utrymme.

K
BirgitS BirgitS skrev:
Finns inget sådant i garantivillkoren: [länk]
Däremot hänvisas det till att instruktionerna för installationen ska följas så det skulle vara om det står något i dem.

Det vore väldigt dumt av Ikea att ha typen av garantivillkor för då skulle ingen kunna installera Ikea-kök i små ettor, kring 25 kvm, där hela köket är kanske 180 cm brett.

Tillägg: En häll tål vatten, den måste ju tåla att något kokar över.
Det var den informationen jag fick när jag byggde kök 2018 samt 2020 av Ikea samt av teknikern som var på plats vid garanti ärende. Gör som du vill eller fråga Ikea vad som gäller, om du nu köper vitvaror av dem.

Tillägg: de verkar tagit bort detta ser jag nu.

• Ritning av köksbänk med spishäll och diskho, anger 400 mm avstånd för arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skulle du kunna lägga ut en bild på planlösningen? Spontant ogillar jag idén med högskåp och ugn i hörnet. Bra utrymme och smidigt med ugn i den höjden men tror att det kommer förta lite av den känsla du skrev att du ville skapa, dvs luftigt. Ugn under spis tycker jag funkar hur bra som helst. I nuvarande kök har jag högskåp och ugn i högskåp och hade hellre satt den under spisen just för att få mer luftig känsla och bänkyta.

Det finns ingen diskmaskin vad jag kan se? Alltså är det handdisk som gäller. Då tycker jag att du ska satsa på en liten rostfri diskbänk med 2 hoar, för att kunna diska ordentligt. En rostfri bänk går dessutom utmärkt att använda för att skära grönsaker (med skärbräda) eller baka ut bröddeg.
En diskho som är infälld i arbetsbänken kommer förr eller senare göra bänken ful och fuktskadad vid infällningen, om bänken är gjord av folierad spånskiva, dito mdf eller stavlimmat massivträ.

BirgitS
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns ingen diskmaskin vad jag kan se?
Diskmaskinen på 45cm är längst till höger.

Om det finns möjlighet i anslutningar skulle jag vända på köket så att diskmaskinen hamnar längst in men behålla ordningen så att diskho kommer efter osv. När luckan på diskmaskinen är öppen ser den ut att komma i vägen för dörröppningen och det blir bökigt att röra sig kring dörr/kyl när någon plockar i/ur. Du kan ställa en flyttkartong där idag, om prova hur det känns. Har du den längst in mot fönstret stör den inte. Detta är främst ett problem om man är flera.

Vill man vara två i köket som lagar mat samtidigt är det bra med "två" bänkytor så att placera ugnen under spis och förlänga är inte dumt, är det främst för en person tycker jag nuvarande lösning är bättre men med 80+40 runt spisen istället gör 60+60. Då används den större för prepp och den mindre räcker till avlastningsyta för spisen.

Har du tänkt in vart du kommer placera ut kaffebryggare och eventuellt andra köksmaskiner som "alltid" står framme?

Det är ju personligt, vissa har alltid vattenkokare andra brödrost osv. Sen vill man alltid planera in uttag för elvisp och annat. Utan högskåp gäller det också att tänka till kring belysning. Sen saknar jag köksfläkt eller är den inbyggd i hällen? Väggen ovan spisen blir flottig även med bra fläkt, så väljer du kristallkrona som bänkbelysning kommer städningen vara rätt omständlig :) Väljer du något slätt i metall går det snabbt. Det funkar kanske med målad vägg men jag föredrag kaklat eller liknande ovan spis just för att det kommer bli flottigt. Nuvarande stänkskydd tar kanske merparten av tomatsåsen men har du målad vägg kommer du få måla om den vid spisen eller leva med "patina".

Bänkskiva hade jag valt i kompositsten eller liknande, det svider lite i plånboken men man slipper svära över att den blir förstörd efter några år.

Annars liknar detta kök ett vi själva byggde i förra lägenheten och det funkade riktigt bra. Vi hade dock högskåp (men högt upp). Det var väldigt enkelt att plocka i/ur disk när allt ligger så nära.

Om man vänder på köket får man ugnen vid dörren istället och då riskerar man att bränna sig om luckan är öppen.

Mer sammanhängande arbetsyta om du ska använda köket till mer än att värma på färdigrätter

Köket går ej att vända.
Jag kommer från ett kök som har lite mindre bänk yta och jag aldrig upplevt att det varit för lite.. dock har jag i princip endast en vattenkokare framme och en smarthögtalare. Dom brukar stå på bänken brevid kylskåpet. (60cm bred)

Just för tillfället är köket för en person.
Planerna är just nu att flytta ner ugnen lite grann då micron kommer ovanför och jag vill inte att den hamnar för högt, två andra alternativ finns med dock är detta det jag helst vill ha...
2.flytta ner ugnen under hällen och ha ett vanligt högskåp som skafferi (vars ha micron)
3. skippa högskåpet där helt och hållet och ha bänkyta hela vägen( vet inte hur jag ska lösa kryddhylle aggregatet då) med ugn och häll och köra på ett högskåp brevidkylskåpet som skafferi.(micron i ett litet skåp 30-40cm ovanför bänkytan närmast fönstret?)

Det jag funderar mest på är bredden på lådorna, skafferiet, porslinet och kastruller (2 stekpannor, 3 kastruller + lock) ska rymmas på ett vettigt sätt och porslinet och skafferi ska helst vara i övre lådor så man slipper böjja sig ner hela tiden.

Tack för alla tips och ideer!

En ritning av ett kökslayout med mått, skåp, diskho och arbetsytor.
Skapa konto

Redigerat:
BirgitS
Det jag funderar mest på är bredden på lådorna, skafferiet, porslinet och kastruller (2 stekpannor, 3 kastruller + lock) ska rymmas på ett vettigt sätt och porslinet och skafferi ska helst vara i övre lådor så man slipper böjja sig ner hela tiden.
Desto bredare lådor desto lättare är det att utnyttja utrymmet.

Nu har du väl i princip bara två lådor som är "övre", alltså mellan högskåp och häll resp. mellan häll och ho. Det är ju begränsat vad som får plats i dem. Överlag har du ju lite förvaringsutrymme eftersom du inte har några överskåp och köket är litet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tänkte bara visa hur mycket man får plats med i lådor. Första bilden är två 60-lådor och andra bilden är en 100-låda (så du får tänka bort 20 cm).
Två öppna kökslådor med olika sorterade tallrikar och skålar. Organiserat porslin. Granitbänkskiva ovanför.
Skapa konto

En rörig kökslåda fylld med olika kastruller, stekpannor och köksredskap.
Skapa konto

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Lägger upp bilder med lådfronterna på plats så syns det lite tydligare hur det blir, en med 40+80 och en 60+60.
Bänken brevid kylskåpet är 60 cm med 2st stora lådor.

Höjden på högskåpet är inte färdigt, kan blir lite lägre och så ett 60x60x40 skåp ovanpå där motorn till fläkten får sitta.

3D-modell av ett kompakt modernt kök med vitvaror, skåp och trägolv.
Skapa konto
Modernt kök, minimalistisk design, inbyggda vitvaror, vitt och svart, trägolv, visualisering, ren, enkel stil.
Skapa konto

Jag har precis byggt ett ikea kök, med två fronter och lådor i lådor.
Större än ditt men har lådor i 40, 60 och 80cm.
80 skåp är häll och diskho
60 skåp är tallrikar, skålar, bestick, ugnsformar, skafferi (dessa har jag flest av)
40 skåp är ena till katten (hennes mat) och andra har jag kryddor och olja (2st bara)

• Gilla
swegunnar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.