79 882 läst · 227 svar
80k läst
227 svar
Nytt badrum, ett gör-det-själv-projekt
Haha, härligt! Ser exakt likadant ut. Chrisofsweden, bygger du nu eller är det bilder från en tidigare renovering? Tar gärna en länk om du beskrivit det här på forumet.
Bra tankar henkop. Jag har kollat byggfilm och läst pdf:er varenda kväll nu i en veckas tid men lär fortsätta lite till med det. Var det länge sen du gjorde ert rum?
BRA tips med rätskivan, det låter helt rimligt. Hade inte alls tänkt på det faktiskt. H-vete va långa skivor det finns btw, kollar på beijer och dom ligger på 3, 4 och 6 meter. Hittar en 2-meters också som kanske får plats i rummet
Absolut, golvvärme ska jag ha. Det är ett måste om jag ska lägga klinkers, dom upplevs ju som väldigt kalla annars. Det som kan ifrågasättas är dock om jag borde ha elburen golvvärme. Eftersom vi har bergvärme i huset har vi ganska billigt varmvatten. Men vattenburen ser ut att bygga mer + att på sommaren när värmepannan står stilla så kommer golvet kännas väldigt kall. Därför kanske elburen ändå är vinnaren?
Tack för support, ovärderliga tips! Allt skriv noga ner i en plan.
Bra tankar henkop. Jag har kollat byggfilm och läst pdf:er varenda kväll nu i en veckas tid men lär fortsätta lite till med det. Var det länge sen du gjorde ert rum?
BRA tips med rätskivan, det låter helt rimligt. Hade inte alls tänkt på det faktiskt. H-vete va långa skivor det finns btw, kollar på beijer och dom ligger på 3, 4 och 6 meter. Hittar en 2-meters också som kanske får plats i rummet
Absolut, golvvärme ska jag ha. Det är ett måste om jag ska lägga klinkers, dom upplevs ju som väldigt kalla annars. Det som kan ifrågasättas är dock om jag borde ha elburen golvvärme. Eftersom vi har bergvärme i huset har vi ganska billigt varmvatten. Men vattenburen ser ut att bygga mer + att på sommaren när värmepannan står stilla så kommer golvet kännas väldigt kall. Därför kanske elburen ändå är vinnaren?
Tack för support, ovärderliga tips! Allt skriv noga ner i en plan.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Sorry.. jag river just nu. Dock har jag blivit inspirerad av dig att eventuellt göra det själv.
Jag röstar för elektriskt då badrummet verkar litet samt att du har värme på sommaren. Energimässigt känns det försumbart.
Jag röstar för elektriskt då badrummet verkar litet samt att du har värme på sommaren. Energimässigt känns det försumbart.
Det finns (fanns iallafall när jag var i branschen) lim och fog ämnat för sviktande underlag. Hur mycket rörelse de kan ta upp vet jag dock inte.Arnodt skrev:bjorn_s,
Sviktar golvet och man har lagt klinkers så spricker klinkersfogarna och klinkersplattorna lossnar. Skall man ha klinkers på ett golvet måste man ha ett stabilt golv. (Jag vet inte om det finns gummiartat bruk, som kan användas för att lägga klinkers och för att ha i fogarna. Då skulle nog klinkersplattorna inte lossna även om golvet skulle svikta en aning. Men i ett badrum där ett tungt badkar som kan rymma 250 liter vatten + badare, så måste klart golvet förstärkas av den anledningen också.).
/Tomas
Elburen golvvärme är bättre i ett badrum då det torkar upp golvet snabbare. Vatten är ett väldigt trögt system. I mitt förra hus hade en tidigare ägare lagt in både elektriskt och vattenburet, dock var det ett rätt stort badrum.
Med risk för att låta som att jag har ett vinstintresse i EPS-betongen.... Det är inte så slabbigt att jobba med, du kan blanda det i en sopsäck och bära in. Tänk också på att du spar 22mm på höjden om du kör EPS isället för golvspån, detta gör det enklare att få samma höjd på golvet i badrummet som utanför vilket i sin tur gör det enklare att få till trösklen snyggt. Så... nu ska jag inte skriva om EPS något mer i din trådbjorn_s skrev:Tröskeln och höjden måste jag räkna på helt klart, har helt enkelt glömt att tänka på det hittils. Men jag har tid ännu. Man borde väl kunna höja tröskeln också kanske om det kniper.
Tack för tipset om EPS-betong Exsicco, jag har stött på det innan men jusst nu har jag lite ställt in mig på att köra virke + spånskiva, och köpt material och försökt läsa på så jag tror jag kör på det denna gången. ser ut som en enkel teknik däremot. Lite slabbigt kanske.
Kolla filmen jag länkade till, det finns flera filmer. Där ser det ut att vara cc60 på reglarna. Jag reglade cc30 men vet ej om det var "overkill"...
EPS-betongen är inte betong i den traditionella bemärkelsen, när det har härdat blir det som ett något mer massivt cellplastblock. När man blandar det så är konsistensen nästan som tjockt vispad grädde och det väger nästan ingenting och väldigt stadigt.
EPS-betongen är inte betong i den traditionella bemärkelsen, när det har härdat blir det som ett något mer massivt cellplastblock. När man blandar det så är konsistensen nästan som tjockt vispad grädde och det väger nästan ingenting och väldigt stadigt.
Jag blev klar med badrummet och köket för ca en till två månader sedan. Har två olika slingor i kök och badrum kopplade på samma shunt. Jag hade absolut valt ett vattenburet system därför att det blir billigare hur du än vrider och vänder på det. Du slipper massa bök med elektriker som ska in, det vattenburna systemet kommer att vara på hela tiden, vilket innebär att du inte behöver bry dig om det. Det kanske inte är så kul att ha på elslingan 24/7, det sticker säkert iväg lite med pengarna om man gör så. Sen kan du alltid välja att stänga av alla element på sommaren och bara ha shunten igång om du vill ha varmt om fötterna. Men om du frågar mig (som har golvvärmesystemet avstängt nu) så är det helt ok att gå på, även barfota, under sommaren!
LK har ett system (tror uponor också har det) där du jobbar med spår- och vändskivor, lägger in slangen i 22mm spånskiva och flytspacklar över allt därefter. Bygghöjden blir då 22mm eftersom slangen ligger i spåren i spånet. Personligen körde jag med värmefördelningsplåtar (vilket inte är riktigt prövat eftersom de troligen med tiden äts upp av flytspacklet) men jag primade plåtarna och målade dem med metallfärg och vek in åldersbeständig plast över plåtarna och tejpade innan jag tryckte dit slangen. Blir tillräckligt. Men som sagt det finns bättre lösningar. Sen var det på med armering och flytspackel. Jag lag nog (om jag minns rätt) en kaka på mellan 15-25mm beroende på fall.
Men fråga leverantören LK och Uponor eller annan vilka system de har. Det kanske är enklast och bäst att bara sänka golvet lite och flytspackla in rören.
LK har ett system (tror uponor också har det) där du jobbar med spår- och vändskivor, lägger in slangen i 22mm spånskiva och flytspacklar över allt därefter. Bygghöjden blir då 22mm eftersom slangen ligger i spåren i spånet. Personligen körde jag med värmefördelningsplåtar (vilket inte är riktigt prövat eftersom de troligen med tiden äts upp av flytspacklet) men jag primade plåtarna och målade dem med metallfärg och vek in åldersbeständig plast över plåtarna och tejpade innan jag tryckte dit slangen. Blir tillräckligt. Men som sagt det finns bättre lösningar. Sen var det på med armering och flytspackel. Jag lag nog (om jag minns rätt) en kaka på mellan 15-25mm beroende på fall.
Men fråga leverantören LK och Uponor eller annan vilka system de har. Det kanske är enklast och bäst att bara sänka golvet lite och flytspackla in rören.
Jag skulle fundera på både el- och vattenburen värme, alternativt fixa så att man kan få värme i vattnet även på sommaren som henkop ovan skriver. Jag har bara vattenburen golvvärme (bergvärme) i badrummet (ingen klinker) och det blir fuktigt på sommaren...bjorn_s skrev:Absolut, golvvärme ska jag ha. Det är ett måste om jag ska lägga klinkers, dom upplevs ju som väldigt kalla annars. Det som kan ifrågasättas är dock om jag borde ha elburen golvvärme. Eftersom vi har bergvärme i huset har vi ganska billigt varmvatten. Men vattenburen ser ut att bygga mer + att på sommaren när värmepannan står stilla så kommer golvet kännas väldigt kall. Därför kanske elburen ändå är vinnaren?
/Tomas
Redigerat:
Vi skulle göra en mindre renovering av tvättstugan för snart 10 år sedan och tog in fem offerter:
Fick sedan av en släkting veta att han varit med om samma sak året innan. Pratade faktiskt med en bekant inom byggbranchen om just detta för någon månad sedan, och han sade att Comfortgruppen inte vill ha med privatpersoner att göra med mindre än att de får hela VVS-biten vid nybyggnationen av en villa, något som märks med all tydlighet när de begär 3000 kr för att lämna en offert vilket bara är befängt. Men om de inte vill säga rakt ut att de inte vill jobba direkt mot privatpersoner så antar jag att de måste ta betalt för offerter för att slippa jobbet med att skriva djungelvrålsaltade offerter i förhoppning om att kunden ska välja någon annan.
- Firma A: 21 000 kr (Kändes inte seriös, så den sållades bort.)
- Firma B: 28 000 kr
- Firma C: 30 000 kr
- Firma D: 35 000 kr
- Comfortgruppen: 120 000 kr
Fick sedan av en släkting veta att han varit med om samma sak året innan. Pratade faktiskt med en bekant inom byggbranchen om just detta för någon månad sedan, och han sade att Comfortgruppen inte vill ha med privatpersoner att göra med mindre än att de får hela VVS-biten vid nybyggnationen av en villa, något som märks med all tydlighet när de begär 3000 kr för att lämna en offert vilket bara är befängt. Men om de inte vill säga rakt ut att de inte vill jobba direkt mot privatpersoner så antar jag att de måste ta betalt för offerter för att slippa jobbet med att skriva djungelvrålsaltade offerter i förhoppning om att kunden ska välja någon annan.
Vi har LK's minishunt med tillhörande elpatron. När vi stänger ner värmen på våren så sätter vi igång elpatronen. Det är inte dumt med varmt golv även på sommaren och det kostar inte många kronor att ha den igång. Dels är ofta elpriset lågt på sommaren och det går heller inte åt särskilt mycket el för att hålla golvet varmt sommartid. Jag rekommenderar att titta lite på den lösningen.
Argumentet att vattenburen golvvärme skulle vara trögt i förhållande till elgolvvärme märker jag inte av alls. Man vill ju ha golvet varmt hela tiden och inte bara lite då och då.
Argumentet att vattenburen golvvärme skulle vara trögt i förhållande till elgolvvärme märker jag inte av alls. Man vill ju ha golvet varmt hela tiden och inte bara lite då och då.
Nej, en separat patron för en enskild vattenslinga är ju inte riktigt samma sak-RB- skrev:Vi har LK's minishunt med tillhörande elpatron. När vi stänger ner värmen på våren så sätter vi igång elpatronen. Det är inte dumt med varmt golv även på sommaren och det kostar inte många kronor att ha den igång. Dels är ofta elpriset lågt på sommaren och det går heller inte åt särskilt mycket el för att hålla golvet varmt sommartid. Jag rekommenderar att titta lite på den lösningen.
Argumentet att vattenburen golvvärme skulle vara trögt i förhållande till elgolvvärme märker jag inte av alls. Man vill ju ha golvet varmt hela tiden och inte bara lite då och då.
Några kommentarer efter att ha byggt om vårt badrum förra året.
Skivmaterial. Vanlig gips är ok om du har foliesystem. Det var fram till sommaren 2015 man inte fick ha kartong. Läs gärna här: https://www.gvk.se/branschregler/vagg/skivmaterial
Om du ska ha elgolvvärme finns det timerstyrda system. Tänk på att räkna på maxeffekt samt golvyta du faktiskt kommer vilja ha varm. Tror jag köpte för fem kvadrat men egentligen hade det räckt gott och väl med två. Var på håret att vi inte fick plats att sprida ut slingan utan att övertrassera W/kvm.
Mät ut ordentligt var toaletten ska vara: Tror centrum på röret ska sitta 120mm från färdig vägg. Med vanligt säkerhetstänk samt utan att veta hur mycket kakel skivor och tätskikt byggde hamnade min på ca 160. För att sen få toalettstolen närmare väggen har vi en excentrisk pip men det blir stopp i den överdrivet ofta.
Skivmaterial. Vanlig gips är ok om du har foliesystem. Det var fram till sommaren 2015 man inte fick ha kartong. Läs gärna här: https://www.gvk.se/branschregler/vagg/skivmaterial
Om du ska ha elgolvvärme finns det timerstyrda system. Tänk på att räkna på maxeffekt samt golvyta du faktiskt kommer vilja ha varm. Tror jag köpte för fem kvadrat men egentligen hade det räckt gott och väl med två. Var på håret att vi inte fick plats att sprida ut slingan utan att övertrassera W/kvm.
Mät ut ordentligt var toaletten ska vara: Tror centrum på röret ska sitta 120mm från färdig vägg. Med vanligt säkerhetstänk samt utan att veta hur mycket kakel skivor och tätskikt byggde hamnade min på ca 160. För att sen få toalettstolen närmare väggen har vi en excentrisk pip men det blir stopp i den överdrivet ofta.