Thomas59
Zemerlin skrev:
Inget annat än att detta bolaget får riva ut allt och göra om från början hade jag accepterat. Jag kan bara be dig att läsa in dig på denna tråden och förbereda dig på diverse juridiska äventyr om inte firman vill ta sitt ansvar rakt av utan krusiduller..

[länk]
Haha! Jag resonerar tvärt om. Jag hade aldrig släppt in dessa klåpare igen.

• Gilla
weezer och 3 till
  • Laddar…
Thomas59 skrev:
Haha! Jag resonerar tvärt om. Jag hade aldrig släppt in dessa klåpare igen.
Rent känslomässigt håller jag med till 100%, men tyvärr har ju hantverkare rätten på sin sida att få fixa till det som de ställt till med.

Thomas59
p2h skrev:
Kom på nu att du förmodligen menade rören ut ur gula tätskiktet. Har bara en bild. Men dem lär inte varit klara då.
[bild]

rören till handdukstorken
Läser via mobilen just nu så jag ser inte bilderna så bra men nån kunnig som sitter vid en dator borde kunna se om det sitter manschetter på rörgenomföringarna. Gissar att det INTE gör det ;o)

Thomas59
b8q skrev:
Rent känslomässigt håller jag med till 100%, men tyvärr har ju hantverkare rätten på sin sida att få fixa till det som de ställt till med.
Självklart är det så. Nu skulle ju dessa filurer knappast ha kommit in hos mig från början men om nu så vore fallet tror jag att man med hä visning till arbetets uppenbara brister kan hävda att i alla fall inte just dessa gybbar ska göra jobbet, även om man KANSKE inte kan neka firman att göra om jobbet men med andra gubbar. Konsumenttjä stlagen styr detta.

"Tur" att ytskikten såg så jävliga ut så att TS ställde frågorna här om det var ok eller ej. Om det hade sett bra ut på ytan så hade ju risken varit stor att de mer allvarliga underliggande felen inte uppdagats förrän vattenskadan eller el-olyckan varit ett faktum!

• Gilla
b8q
  • Laddar…
p2h skrev:
Kom på nu att du förmodligen menade rören ut ur gula tätskiktet. Har bara en bild. Men dem lär inte varit klara då.
[bild]

rören till handdukstorken
Du visade en annan bild när det är klart där dessa rör kommer ut och där en täckbricka är ditsatt med "plastkragar" runt rören... Går det inte att flytta på eller om de sitter med skruv ta och skruva bort täckbrickan och dra den mot den 90 gradiga klämringskopplingen för att se om det finns någon manschett på dessa rören?

Kunden har alltid rätt

I klåparnas ögon har kunden aldrig rätt,dom är bara till besvär

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
b8q skrev:
Verkligen illa. Om inte företaget går med på att göra om allt från grunden (och rätt den gången), så borde de banne mig förtjäna näringsförbud!

Men såhär är det tyvärr i Stockholmstrakten; efterfrågan på duktig arbetskraft är större än tillgången, så vilka klåpare som helst kan leka hantverkare och ändå få fullt med jobb.
Det är inte bara ett Stockholmsfenomen, titta på tråden om Mathes kakel, verksamma på västkusten (under referenser hantverkare). Där var liknande fel som här. med skillnaden att det faktiskt blev en elolycka, som tur var utan personskador.

Den firman hade sedan fräckheten att lägga in ett omodererat "genmäle" med rena lögner här på byggahus, de var väldigt upprörda över att bli utpekade.

Tyvärr kan jag inte se några manschetter på den senaste bilden med rör till handdukstorken. Jag skulle också vilja påpeka att man slutat montera dolda cu-rör för ganska många år sedan. Om man som slutkund/lekman beställer dolda rör i sitt badrum så måste det väl räknas som självklart att man går efter den nuvarande branschstandarden och installerar PEX rör-i-rör-system. Det finns självklart undantag och jag säger inte att entreprenören här gjorde ett direkt fel men TS bör veta om detta.

Zemerlin skrev:
Du visade en annan bild när det är klart där dessa rör kommer ut och där en täckbricka är ditsatt med "plastkragar" runt rören... Går det inte att flytta på eller om de sitter med skruv ta och skruva bort täckbrickan och dra den mot den 90 gradiga klämringskopplingen för att se om det finns någon manschett på dessa rören?

Kan du visa vilken bild du menar?
Förklara mera vad jag skall göra.

Thomas59
p2h skrev:
Kan du visa vilken bild du menar?
Förklara mera vad jag skall göra.
Tror det är denna bild Zemerlin syftar på:
Handdukstork.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Plattan" som sitter mot väggen är en täckbricka. Den gissar jag sitter löst så du kan testa att dra ut den en bit längst rören och sen fota hur det ser ut bakom brickan.

• Gilla
Zemerlin
  • Laddar…
Är inte det bortkastad tid för TS att krypa omkring å fota å dra i täckbrickor mm...? Vad han behöver är två handgranater in i badrummet... Sen kan polackerna komma tillbaka å bära ut skiten dom satt in...

Som privatperson -kund- ska man iaf ha "rätten" på sin sida via ARN

Jag har en fråga: det gul-bruna röret är det en gammal rör?
Läser denna tråden och passar på att kolla mina rörgenomföringar. Hos mig är det kapat vid det runda gummi. Skruven sitter i anslutning till det runda gummi. Är det ok?
Ursäkta att jag lånar tråden och frågar om mina grejer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.