1 411 läst · 30 svar
1k läst
30 svar
Nyfiken på hur man gör det snyggt i en gammal gängcentral
För många år sedan var jag inne på att dela upp diazedcentralen på två JFBer, det hela slutade med bara en enda JFB.
För att dela diazedcentralen så hade det behövt borras & gänga i skenorna för att få till två anslutningar på varje fasskena för att sen dela fasskenorna. Sen hade även nollskenan behövt delats och få till bra fastsättning.
Blev en 12×2 normcentral bredvid,
Häromåret byttes diazedcentralen (11×3) samt 12×2 modulers normcentral till en med 104 moduler (26×4) i plåt med plåtdörr.
För att dela diazedcentralen så hade det behövt borras & gänga i skenorna för att få till två anslutningar på varje fasskena för att sen dela fasskenorna. Sen hade även nollskenan behövt delats och få till bra fastsättning.
Blev en 12×2 normcentral bredvid,
Häromåret byttes diazedcentralen (11×3) samt 12×2 modulers normcentral till en med 104 moduler (26×4) i plåt med plåtdörr.
Jag förstår.
Men en fråga, om det är någon elektriker som läser, vad har folk för önskemål och hur reagerar ni?
Kommer ni med rådet att byta ut centralen helt och hållet då eller hur gör ni?
Sedan nästa fråga, jag har för mig jag har hört någonstans att man inte ska ha för många säkringar på en jfb, men det kanske är helt fel.
Men ponera att man har en stor gängsäkringscentraler, hur gör man då? Om man bara ska in med en extra jordfelsbrytare.
Det här är typ samma fråga, men men.
Ni får rätta mig om jag har fel (åter igen eftersom jag ser att det brukar påpekas att man inte ska göra något själv om man inte är en behörig elektriker. Det här är enbart diskussion, skruvmejseln kommer inte ens nära ett vägguttag)
Men om jag efter huvudbrytaren kopplar faserna till varsin jordfelsbrytare. Sedan drar jag nolla från Penskena till vardera jfb och därifrån får jag dra till varsin separat nollskena.
Från jfb1 syr jag faserna till säkring 1-15.
Från jfb2 syr jag till säkring 15-30.
Men i och med att jag har faskena bakom så spelar det ingen roll efter då får jag kortis mellan faserna eller hur?
Däremot om man jag hade haft en normcentral så hade det fungerat att göra på så vis som jag beskrev ovan?
Eller är jag helt ute och cyklar ?
Rätta mig mer än gärna
Men en fråga, om det är någon elektriker som läser, vad har folk för önskemål och hur reagerar ni?
Kommer ni med rådet att byta ut centralen helt och hållet då eller hur gör ni?
Sedan nästa fråga, jag har för mig jag har hört någonstans att man inte ska ha för många säkringar på en jfb, men det kanske är helt fel.
Men ponera att man har en stor gängsäkringscentraler, hur gör man då? Om man bara ska in med en extra jordfelsbrytare.
Det här är typ samma fråga, men men.
Ni får rätta mig om jag har fel (åter igen eftersom jag ser att det brukar påpekas att man inte ska göra något själv om man inte är en behörig elektriker. Det här är enbart diskussion, skruvmejseln kommer inte ens nära ett vägguttag)
Men om jag efter huvudbrytaren kopplar faserna till varsin jordfelsbrytare. Sedan drar jag nolla från Penskena till vardera jfb och därifrån får jag dra till varsin separat nollskena.
Men i och med att jag har faskena bakom så spelar det ingen roll efter då får jag kortis mellan faserna eller hur?
Däremot om man jag hade haft en normcentral så hade det fungerat att göra på så vis som jag beskrev ovan?
Eller är jag helt ute och cyklar ?
Rätta mig mer än gärna
Vissa modeller av diazedcentraler har flera utspridda anslutningspunkter på fasskenorna, då är det lättare att dela en fasskena, nollan kan vara värre.
11 kolumner är typ det största centralen som gjorts. Behövdes det fler grupper eller om man vill dela upp grupperna på olika huvudbrytare etc så monterades det flera centraler intill varandra.
Ganska vanligt var en 5-8 kolumner för belysning, uttag, spis, etc samt en 2-5 kolumner för elvärme.
11 kolumner är typ det största centralen som gjorts. Behövdes det fler grupper eller om man vill dela upp grupperna på olika huvudbrytare etc så monterades det flera centraler intill varandra.
Ganska vanligt var en 5-8 kolumner för belysning, uttag, spis, etc samt en 2-5 kolumner för elvärme.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 061 inlägg
1 JFB, behåll centralen om den är frisk.A Adde1891 skrev:
2 JFBer, byt, om man mot förmodan inte ser att det är möjligt att dela upp diazedcentralen.
Ja, risken för sammanlagda läckströmmar från många grupper kan tjyvlösa JFBn.A Adde1891 skrev:
Märkligt nog är det ingenting vi hör talas om här på forumet. Det finnas tabeller på "normala" läckströmmar från olika typer av hushållsapparater, men i verkligen verkar de ligga på nära noll.
Kör!A Adde1891 skrev:
Men det ska i min mening föregås av "normal" kontroll av misstänkta apparater som typ all uppvärmning, spis, TM, DM, VVB, elpanna, allt gammalt som har värmeslingor, plus isolationen i anläggningen i allmänhet.
Om man är osäker kan man alltid mäta läckströmmen från fler apparater vid normal användning men det är ganska tidsödande.
Ja, JFBerna kommer att lösa. Fasskenorna måste kapas i två delar.A Adde1891 skrev:Men om jag efter huvudbrytaren kopplar faserna till varsin jordfelsbrytare. Sedan drar jag nolla från Penskena till vardera jfb och därifrån får jag dra till varsin separat nollskena.
Ja, för där har man möjlighet att koppla fasskenor själv såsom man vill.A Adde1891 skrev:
Jag tycker du är på rätt spår.A Adde1891 skrev:
Stort tack för de väl utvecklade svaren
Blev ju som sagt nyfiken när man tittar på Youtube och ser hur folk har skarvat hej vilt i centralerna med ubåtar och fan o hans moster. Jag tänkte ändå i mitt stilla sinne att det inte bara kan vara folk som inte är elektriker som är inne o gräver i centralerna utan även elektrikerna själva.
Någon måste ju någon gång ha gjort en snygg och bra lösning men verkar ju faktiskt bara som att det inte går.
Med det sagt vill jag inte stänga tråden. Är det någon som tänker på ett annat sätt och har andra idéer så får ni gärna skriva
Någon måste ju någon gång ha gjort en snygg och bra lösning men verkar ju faktiskt bara som att det inte går.
Med det sagt vill jag inte stänga tråden. Är det någon som tänker på ett annat sätt och har andra idéer så får ni gärna skriva
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 061 inlägg
Hur andra gör är sällan ett bra mått på hur man själv bör göra. Det beror på vem som gör det...
En mindre diazedcentral är väl ok att lägga över en enda jordfelsbrytare men en större sådan skulle jag undvika. Det beror lite på vad den försörjer för saker också. Det finns en tabell i SS 436 40 00 med högsta tillåtna läckströmmar för olika produkter man måste ha i beaktande och även olägenheten att jordfelsbrytaren kommer släcka allt i hela huset vid ett jordfel man bör informera kund om så får de göra ett val om de är ok med det.
Men det är dålig sektionering med ett skydd över en hel central hur man än vänder och vrider på det så jag är inte för detta alls förutom vid mindre viktiga och små centraler
Totala läckströmmen ska egentligen inte överstiga 1/3 av jordfelsbrytarens märkutlösningström heller men det kontrolleras nog sällan då det är tidsödande.
Sedan ändrar jag aldrig utförandet på elektriska produkter. Det är en helig regel för mig som elektriker.
Men det är dålig sektionering med ett skydd över en hel central hur man än vänder och vrider på det så jag är inte för detta alls förutom vid mindre viktiga och små centraler
Totala läckströmmen ska egentligen inte överstiga 1/3 av jordfelsbrytarens märkutlösningström heller men det kontrolleras nog sällan då det är tidsödande.
Sedan ändrar jag aldrig utförandet på elektriska produkter. Det är en helig regel för mig som elektriker.
Jag valde att sätta upp en helt ny elcentral när vi renoverade och skulle fördela våra grupper på fler jfb'er. Det kändes enklare och mer städat än att bygga om/ut existerande diazedcentral.
@Bo.Siltberg, på tal om läckströmmar med många grupper bakom samma jfb (TS får säga till om det blir för OT).
Jag har installerat Shellys nya 3EM-63T energimätare och noterat att jag ganska ofta ser negativa värden när apparaterna kopplade på grupperna inte är igång. Det tolkar jag som att det kan vara läckströmmar som orsakar detta, kan det stämma?
Hjälper det att fördela grupperna på flera jfb'er eller hur fixar man det på bästa sätt?
Har två jfb'er och ca 25 grupper totalt.
@Bo.Siltberg, på tal om läckströmmar med många grupper bakom samma jfb (TS får säga till om det blir för OT).
Jag har installerat Shellys nya 3EM-63T energimätare och noterat att jag ganska ofta ser negativa värden när apparaterna kopplade på grupperna inte är igång. Det tolkar jag som att det kan vara läckströmmar som orsakar detta, kan det stämma?
Hjälper det att fördela grupperna på flera jfb'er eller hur fixar man det på bästa sätt?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska inte räkna med att något blir bättre gjort om du begär ett byte oftast ett onödigt tilltrasslat jobb som lämnas i de fallen. Svårt att veta varför men kanske det beror på att de flesta som skruvar med sånt inte fått lära sig vad man i stort alltid vinner med lite ordning och reda.A Adde1891 skrev:Stort tack för de väl utvecklade svarenBlev ju som sagt nyfiken när man tittar på Youtube och ser hur folk har skarvat hej vilt i centralerna med ubåtar och fan o hans moster. Jag tänkte ändå i mitt stilla sinne att det inte bara kan vara folk som inte är elektriker som är inne o gräver i centralerna utan även elektrikerna själva.
Med det sagt vill jag inte stänga tråden. Är det någon som tänker på ett annat sätt och har andra idéer så får ni gärna skriva![]()
Samma med tugg om svårigheter att dela upp en någorlunda vettig central med proppar det faller bara på att man inte har rätt grejer, dålig förståelse och givetvis att det ger lite mer i fickan om man bara fläskar på. Många typer av såna centraler har redan ett system med passbitar och bryggor som var till för att lägga dem i olika konfigurationer.
Det är säkert inga läckströmmar du ser på det sättet snarare någon brist i mätningen. Läckströmmar är inte så farliga i ett trefassystem precis som nollströmmar adderas de och tar ut varandra ofta på ett gynnsamt sätt om man har det bra fördelat med lasterna. Enda som är negativt med för stora delar under enstaka brytare är sektionering vid fel som oavsett kommer lösa brytaren. Som du ser är avh67f inne på det i #27.Walle85 skrev:
Jag valde att sätta upp en helt ny elcentral när vi renoverade och skulle fördela våra grupper på fler jfb'er. Det kändes enklare och mer städat än att bygga om/ut existerande diazedcentral.
[bild]