peternicklas
Prins Daniel skrev:
Men bara för att det finns ett bygglov så måste det ju inte byggas?
Finns det ett bygglov på ett förråd så ska detta byggas inom 5 år. För att inte ändra hela bygglovet är det lättare att söka om rivningslov på förrådet oavsett om det är byggt eller ej.

peternicklas skrev:
Finns det ett bygglov på ett förråd så ska detta byggas inom 5 år. För att inte ändra hela bygglovet är det lättare att söka om rivningslov på förrådet oavsett om det är byggt eller ej.
Är du helt säker? Jag vet att ett bygglov förfaller efter 5 år, men måste man verkligen söka rivningslov om man bestämmer sig för att inte bygga det där garaget, förrådet eller vad det nu kan vara?

peternicklas
Prins Daniel skrev:
Är du helt säker? Jag vet att ett bygglov förfaller efter 5 år, men måste man verkligen söka rivningslov om man bestämmer sig för att inte bygga det där garaget, förrådet eller vad det nu kan vara?
När de säger det garaget, det förrådet så gäller det ju bara något av dessa, inte ett helt område som i TS fall där förrådet är ansökt tillsammans med huset och de tillsammans med övriga hus på ett och samma bygglov.

peternicklas skrev:
När de säger det garaget, det förrådet så gäller det ju bara något av dessa, inte ett helt område som i TS fall där förrådet är ansökt tillsammans med huset och de tillsammans med övriga hus på ett och samma bygglov.
Ursäkta att jag är lite tjatig, men har du belägg för att det är på det sättet eller är det bara vad du tror? Det kan ju trots allt ha ganska stor betydelse för hur TS ska/kan hantera det hela mot byggföretaget.

peternicklas
Fick själv göra på detta sättet mot min kommun, PBL styr hur det ska hanteras. Andra kommuner kanske inte är så noga.

Både bygglov och rivningslov förfaller efter en bestämd tid och därefter får man inte agera. Att söka rivningslov för en byggnad som inte finns är inte möjligt. Däremot kan man vara tvungen att söka rivningslov för en byggnad föra att få bygglov för en annan och struntar man då i att riva utan man låter det rivningslovet förfalla så kan man behålla även den byggnaden.

Bara för att man fått bygglov för en byggnad så behöver man inte bygga den. Det råder det inga som helst tveksamheter om.

Får man bygglov för en byggnad så måste den byggnaden byggas enligt bygglovet. Det råder det inte heller några som helst tveksamheter om.

Frågan här är ju om man, när man fått bygglov för två byggnader, har rätt att bygga bara den ena av dessa. Jag skulle gissa att minst 90% av alla kommuner tycker det är fullt ok.

• Gilla
largab
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Frågan här är ju om man, när man fått bygglov för två byggnader, har rätt att bygga bara den ena av dessa. Jag skulle gissa att minst 90% av alla kommuner tycker det är fullt ok.
Jag skulle också gissa det. Men finns det ingen som kan ge ett entydigt svar? Eller finns det inget entydigt svar utan är upp till kommunens bedömning i varje enskilt fall?

peternicklas skrev:
Liksom andra här är jag lite tveksam till beskrivningen (utan att vara expert, nota bene).

Har svårt att se att ett bygglov gäller kollektivt för flera fastigheter.
I min värld gäller ett bygglov för en fastighet. Punkt.

Att det sen är likadana bygglov för en rad med fastigheter gör ju inte att en fastighets bygglov inte skulle kunna behandlas individuellt.

Att sedan detaljplanen gäller för alla fastigheter i ett bostadsområde är väl en annan sak.

Dflex skrev:
Jag har försökt få kontakt med någon på kommunhuset men tyvärr är den avdelningen semesterstängd nu!!
Kan jurister på Boverket redogöra för vad som gäller? Jag får kolla med dem!
Kolla med länsstyrelsen. De kan övrpröva kommunbeslut, och borde känna till hur man kan gå vidare om man då vill.

Det är väl inte två byggnader, förrådet sitter ju ihop med huset i hörnet?
Men det spelar ingen roll, är förrådet med på bygglovet så ska det byggas, annars så ska man ändra bygglovet.

Om man har bygglov och påbörjat bygga så ska det vara färdigt inom 5år.

Betala in dina 150k för dessa rör enbart din fastighet.
Driv förrådsfrågan med b.nämnden.
Stör semestervilan och ring hem till någon av dem och fråga artigt om de har tid med en fråga trots semester, acceptera ett nej och ring nästa.
Jag tycker det är lite klent att inte kunna semesterplanera bättre så att åtminstone en kan hålla i aktuella frågor.

peternicklas skrev:
Bygglov bör finnas eftersom det är placerat i tomtgräns samt att höjden är ca 3,5m.
Efter kontakt med byggnadsnämnden klargjordes att ingen förfrågan till närmsta granne gjorts pga att det inte söktes ett rivningslov utan borttagandet blev godkänt vid ett sk förändrat bygglov. (där beslut tas av en tjänsteman, ej av nämnden som gäller vid en ny ansökan). Mao så bedömde den personen att detta inte alls påverkade intillliggande granne!
DSC00128UA.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste du nu ha bygglov för att sätta upp ett plank?

peternicklas
Nimajneb skrev:
Måste du nu ha bygglov för att sätta upp ett plank?
Ja om det är över 1,10 m. Men har de nu tagir bort förrådet på kommunen så kan de sätta ditt ett plank gratis. OM husen var sålda när detta gjordes så har de gjort fel om de inte hörde grannen.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.