jarlh skrev:
Om man nu lyckas tvinga på grannar ett förråd de inte ville ha (och som de tror sig slippa), kan man fundera på vad grannarna sedan skulle kunna säga om man själv skulle villja bygga garage...?
Ja och vilken start den kommande grannsämjan skulle få i största allmänhet...

Garaget och förråd finns med i det generella bygglovet för området (ca 20kvm placerat mellan husen) och om man vill göra en ändring där, måste nytt bygglov sökas!

Hur det än slutar blir någon missnöjd!
-Ponera att jag har helt fel och alla kan bygga till/ta bort som dom vill inom detaljplanerat område.-Jag blir besviken och ångrar mitt dyra husköp!
-Anta att byggbolaget felaktigt( i strid mot områdets plan) har låtit familjen slippa det avskärmande förrådet till fördel för en större uteplats. - Familjen får acceptera att deras tomtplanering ej får avvika från övriga 20 hus!= Missnöje som hade kunnat undvikas om de följt gällande byggnadslagstiftning.
Känns som byggbolaget borde ha haft mer kött på benen innan de lovade denna förändring!

Du lär ju inte bli speciellt populär i området iom denna start. Redan från dag 1 får grannarna något att sitta o snacka skit om och det är du "den gnälliga". (hypotetiskt)

Risken är faktiskt stor att det blir så även om du har rätt eller inte.
De kanske är värt 1500kr hos byggmax och en dags arbete för att sätta upp ett plank själv. De i utbyte mot glada grannar i många år framåt.

Sen om du hade jobbat över den tid du lägger på att ringa kommuner mm så hade kanske planket redan varit betalt.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Eftersom byggfirman redan tänkt bygga ett staket och TS sitter på 150 000 så är det väl lämpligt att man kommer överens om att staketet blir ett rejält plank istället på firmans bekostnad.

Jag tror att byggfirman gärna ställer upp på det istället för att vänta på pengarna i månader till dess Tingsrätten tilldömt dem beloppet. För det kommer den att göra.
Inte alls så säkert att dom har bråttom med detta. Dröjesmålsräntan ligger på 10% och det ligger säkert högre än företagets räntabilitet så det är ju bara o sitta o titta på när pengarna tickar in med ett stort leende. Då tvistemålet är hela 150k så tar det ju inte genvägen genom småmålshanteringen och förutom att det tar längre tid så får ju även TS stå för rättegångskostnaderna för båda parter.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Väldigt off topic (men kanske inte).

Allt eftersom åren går har jag mer och mer intresserat mig för frågan:
Hur skapas en rättshaverist. (Och hur undviker man att bli en själv.)

Är det personliga egenskaper, omgivningens reaktioner, ökande krav på konformitet känslan att kontrollen håller på att glida ur händerna eller vad?

Jag tror att vi kan lära oss mycket om detta genom att följa denna tråd.

Rivningslov för att INTE bygga ett förråd?
Bli störd av att inte ha ett förråd bakom ryggen
osv.

Det skall bli intressant att se hur detta utvecklar sig.

Enough said!

Till Dflex: Du skall inte alls känna dig träffad, utpekad eller sårad av vad jag har skrivit här.
Jag för bara allmänna, teoretiska resonemang med en psykologisk anstrykning.
Jag gillar dig, och hoppas att du kommer att trivas och bli lycklig i ditt nya boende.
Med eller utan förråd!

Ha, Ha.. KnockOnWood
Spännande när frågeställningen övergår till Psykoanalys på amatörnivå!
Ja, jag vill gärna ha kontroll på detaljerna speciellt när det handlar om livets kanske största investering.
Är lagar & regler komplicerat skrivna är det värt att fråga runt vad som gäller! Hade det varit självklart vore denna tråd stängd för länge sedan.

Om jag skulle gissa vem du är så bör du vara minst 200år med tanke på alla foruminlägg du skrivit eller så är du en person som gärna använder detta forum för att provocera människor som hamnat i problematiska situationer som gjort dem "lättretade".
Och du skulle säkert helst vara utan staket så du kan sitta och lyssna på grannarna istället för att sitta ensam och lyssna på tystnaden.
Ps. Jag börjar gilla dej också! Kan vara kul att munhugga ibland!

hehe...lyssna på tysnaden i ett bostadsområde....Dflex, är du verkligen säker på att du bör bo i "civilisationen" med grannar närmare än 1 km? ;)

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Känner med dig Dflex,

Om det är så att det tydligt framgått att ingen föränding får göras samt att just förådet och avskildheten det skapade var en stor anledning till att Dflex valde att köpa huset är det ju väldigt sorgligt att byggföretaget inte hanterat detta på ett bättre sätt. Oavsett om de har rätt eller fel enl lag att genomföra förändingen.

Jag hade själv blivit väldigt upprörd om jag hade hamnat i samma situation och ansett att ostördheten är av stor vikt (vilket jag gör...).

Kan inte ge dig något råd hur du skall agera, utan enbart försöka sköta det så snyggt som det bara går, utan sura miner och så vidare, samt försöka komma fram till en kompromiss där båda parter känner sig iallafall relativt nöjda.

Har du pratat med grannarna? har de ingen önskan om avskildhet?

summasumarum:

Jag tror glada grannar är mer värt än förådet i långa loppet.....

Oavsett så känns det som att många i tråden är lite väl hårda mot Dflex och jag får känlan av att ni tycker att han överreagerar? Spontant tror jag inte någon hade uppskattat situationen om ni själva hade råkat ut för det...

• Gilla
Christian_S och 1 till
  • Laddar…
I sak tror jag nog dom flesta håller med TS om att det är en klar försämring att inte ha en avgränsning mot grannen då det var planerat så. Det handlar mer om hur frågan processas där TS får kritik.
Jag misstänker att grannens hus är mittenhuset och dom ville uppenbarligen ha sol på sin uteplats men kanske inte tänkte hela vägen när det kommer till privacy.
Med det som bakgrund skulle det vara intressant att veta hur grannen reagerar om ett bullerplank sätts upp istället. :)

Bor man relativt tätt inpå varandra så är man:
1. känsligare för ombyggnationer hos grannarna
2. i större behov av hyfsat god grannsämjan

Vi stoppade grannen som ville bygga ut sin entré 1,5 meter från vårt sovrumsfönster. (Vi ville inte bli inträngda.) Vi har däremot, pga grannsämjan, tolererat carport 3 meter från vardagsrumsfönster.

Om jag var den som absolut ville ha en egen vrå, delvis mha grannens förrådsvägg, skulle jag satsa på att få byggfirman att på egen bekostnad montera ett plank. Argument för att byggfirman skall stå får planket är att ett bidragande skäl till köpet var just "egen vrå", och nu har huset inte längre den vrån, vilket är en avsevärd försämring för mig.
Däremot skulle jag inte tvinga på grannarna ett förråd, de har inte gjort något fel.

peternicklas
KnockOnWood skrev:
Väldigt off topic (men kanske inte).
Rivningslov för att INTE bygga ett förråd?
Med eller utan förråd!
Ja ja tror att det blir så illa då hela området ligger på sama bygglov och husen var redan påbörjade. Detta är ju bara för pappersvändrarna men enligt bygglovet så SKA ju förrådet byggas och det är det som gäller. Om du vill ta bort det oavsett om det är byggt eller inte så blir det en rivning och därmed.....

.....oavsett det juridiska i detta så känns det som att trådskaparen kraftigt överdriver skillnaden mellan ett rejält plank och en bod.

Jag har inte klart för mig om byggföretaget tänker bygga ett lågt staket eller ett högt plank men att ersätta boden med ett lika högt plank låter ju högst rimligt och skillnaden för er som sitter å fikar kommer vara minimal.

Kom överens med byggföretaget om att dom bygger ett plank motsvarandes bodens vägg och sedan är saken ur världen.

Det är ju tur att grannens förråd inte utgjorde väggen till vardagsrummet..

peternicklas skrev:
... enligt bygglovet så SKA ju förrådet byggas och det är det som gäller.
Men bara för att det finns ett bygglov så måste det ju inte byggas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.