I så fall inbillar jag mej att grannen behövt fråga byggnadsnämnden/(och mej?) och säger de okej är det bara att gilla läget och bygga ett staket själv på min tomt. Men om det staketet skulle bli över 180cm måste jag också få nämndens godkännande! Vad jag alltid trott är att de måste fråga berörda grannar och få en underskrift att berörda har accepterat förslaget.
Vid tidigare kontakter(på min gamla fastighet) när jag rådfrågat om byggnation har de klargjort att både bygg & rivninglov krävs innan jobbet påbörjas!
 
Dflex skrev:
Vid tidigare kontakter(på min gamla fastighet) när jag rådfrågat om byggnation har de klargjort att både bygg & rivninglov krävs innan jobbet påbörjas!
Ja det kanske är så att man måste ha rivningslov. Jag kan väldigt lite om sådant här.

Spontant tycker jag att man borde få riva ett vanligt förråd (utan kulturhistoriskt värde eller liknande) bäst man vill, men så enkelt är det kanske inte.
 
Det är nog så enkelt utanför tätbebyggt område men om man läser generella regler så är det knivigare inom stadsplanerade områden (speciellt där byggnaderna hänger ihop som rad/kedjehus/hyreshusområden)
En förändring kan få stora konsekvenser för flera närliggande fastigheter när husen står så tätt.
Vad hade du tyckt om det drabbat dej?
Hade man vetat detta innan kunde jag ha köpt ett äldre radhus på kvarteret intill och haft nästan en miljon över att köpa en sommarstuga för när stadens brus blir för påträngande. Rent hypotetiskt!
Nu har jag haft "lite otur" och fått en sämre ovskild altan än alla övriga hus på kvarteret.
Vill inte låta grinig men för mej är husköpet stora pengar!
Jag hade exempelvis inte accepterat en bil med 2 dörrar om säljaren lovat leverera en 4-dörrars.
 
Dflex skrev:
Jag hade exempelvis inte accepterat en bil med 2 dörrar om säljaren lovat leverera en 4-dörrars.
Om bilen hade ett utlås på 2" istället för 2.25" då? Det är ju dessa skillnaden vi pratar om i ditt fall.
 
Dflex skrev:
Vad hade du tyckt om det drabbat dej?
Jag hade nog inte gillat det heller. Jag hade nog överhuvudtaget inte gillat att bo med hus så tätt placerade, förråd i mellan eller inte.

Jag förstår dig helt men känner mig ändå rätt kluven. I princip tycker jag att din granne ska ha full frihet att riva sitt förråd på sin mark av vilken anledning han än har. Samtidigt förstår jag att hans förråd är nyttigt för dig... Kanske tur att jag inte jobbar med bygglovsfrågor...
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Ett bullerplank låter väl som en rimlig kompensation. Att hålla inne med 150k är lite magstarkt och det tar inte länge innan du hamnar hos inkasso.
 
Inget fel har väl begåtts på din fastighet, så att hålla inne med betalning kan bli mycket dyrt för dig om någon vill bråka.
 
Att hålla inne är enligt min bedömning det enda sättet att få ett förhandlingsläge. Hur stort beloppet ska vara är ingen vits att diskutera för den summan beror helt på hur man som person påverkas av försämringen.
Frågeställningen är nog snarare vem som fäller avgörandet OM någon gjort fel och i så fall om felet stort nog att reglera. Kan man återkalla ett sånt beslut om det visar dej vara mot gällande regler?
 
Varför inte hålla inne hela summan eller varför inte gå dit o hota med pistol?
*ironi*
 
Uppdagades det saknade förrådet på inflyttningsdagen? Har hu inte varit och kollat under byggtiden? Vet inte om det är sent förhandlingsläge men jag kan absolut hålla med om att byggföretaget inte skött det smidigt.
 
Redigerat:
Tanken har slagit mej men bolaget har ca 15000anställda så oddsen är dåliga!;)
Nej, det har inte varit några hårda ord och det ligger i allas intressa att lösa detta så smidigt det bara går!
Problemet är att i semestertider är det svårt att få tag på utomstående experter som förhoppningsvis kan skingra dimman direkt!
 
Dflex skrev:
Tanken har slagit mej men bolaget har ca 15000anställda så oddsen är dåliga!;)
Ja skulle du slå in på det spåret lär du garanterat få stadiga murar mellan dig och "grannarna"...:eek:
 
peternicklas
Om detta förråd finns med på ritningarna så krävs det ett rivningslov för att ta bort det när väl ritningarna är godkända. Sedan kan detaljplanen vara så hårt styrd att inga föränfringar får ske. Ett förråd kan vara med på en ritning just för insynsskydd. Du kan bara kolla med kommunen och se vad de säger.
 
Om man nu lyckas tvinga på grannar ett förråd de inte ville ha (och som de tror sig slippa), kan man fundera på vad grannarna sedan skulle kunna säga om man själv skulle villja bygga garage...?
 
Den åsikten har jag hört från flera jag diskuterat ämnet med. Jag har försökt få kontakt med någon på kommunhuset men tyvärr är den avdelningen semesterstängd nu!! Och som flera i tråden skrivit så börjar räntan ticka om inte pengarna betalas in.
Börjar få LP-skivor under armarna!!
Finns det någon som jobbat som handläggare på byggnadsnämnden som har något tips.
Kan jurister på Boverket redogöra för vad som gäller? Jag får kolla med dem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.