Jag beställde ett nyckelfärdigt kedjehus i ett enhetligt område med drygt 20 hus. Efter ca 7 månaders väntan var det förra veckan dags för slutbesiktning av mitt hus. De flesta anmärkningarna från förbesiktningen var åtgärdade och allt var frid och fröjd. När besiktningsmannen slog ihop pärmen sa representanten för byggföretaget att staketet kommer resas innan nyckelöverlämningen. Förvånad frågade jag "vilket staket?". Då uppdagades att min närmsta granne hade valt bort sitt förråd som skulle skilja av mellan husens altansida. Enligt alla ritningar samt köpekontrakt inför försäljningen fanns INGEN möjlighet att ta bort förrådet och alla övriga hus har kvar sitt förråd. ( 3m ut från huset och ca 2m brett och 3m högt med gjuten platta som grundläggning)
Efter att ha funderat igenom denna negativa förändring bestämde jag mej för att hålla inne med 5% av köpesumman (150000kr) tills saken blev utredd. Byggföretaget menar att slutbesiktningen var godkänd och att jag omedelbart ska betala in pengarna. Jag hävdar att förrådet ska byggas som det står i kontraktet, annars anser jag att den innehållna summan motsvarar den kostnad jag får för att exempelvis uppföra ett uterum som skärmar av ljud/insyn på samma sätt som det borttagna förrådet skulle gjort. Hur går jag vidare????? :surprised:
 
Förstår inte!

Om du har kedjehus, som sammanbinds med förråd, och tar bort förrådet, så blir det väl inte radhus.
Det blir väl snarare friliggande.
Semi-terraced eller något parhusliknande.

Eller har husen flyttats ihop när det hopkedjande förrådet togs bort?

Bäst att du lägger upp några bilder!
 
Jag misstänker att du inte kan hålla byggfirman ansvarig för hur det byggs på granntomten, även om det är de som bygger där.
 
Eftersom byggfirman redan tänkt bygga ett staket och TS sitter på 150 000 så är det väl lämpligt att man kommer överens om att staketet blir ett rejält plank istället på firmans bekostnad.

Jag tror att byggfirman gärna ställer upp på det istället för att vänta på pengarna i månader till dess Tingsrätten tilldömt dem beloppet. För det kommer den att göra.
 
Förrådet som saknas skulle ha varit till höger om stupröret på mellanhusets bruna sida! Husvy lillhamra.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solhörna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den andra bilden visar höjd/storlek på byggnaden som ska ersättas med ett staket. Känns som ett förråd skyddar bättre än ett staket om man får en granne som "Ove Sundberg":confused:
Hade tyvärr ingen JPG-bild på områdets detaljplan (där alla hus har förrådet placerat likadant)
 
  • Vy förråd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rubriken var lite tillspetsad, KnocOnWood! Självklart är det ca 4m mellan husen men altanen tappar sin privata sfär åt det hållet det bara blir plank och grannen sitter 20cm bakom istället för 2,5m ifrån!
 
Du får väl bygga ett plank lika stort som förrådet på din sida tomtgränsen?

Det har sagts 100 gånger förut. Vill då råda till punkt och pricka över byggnaderna på grannens tomt så får du köpa dem.

Vad hade du gjort om grannen rev sitt förråd det första han gjorde?
 
Dflex skrev:
Rubriken var lite tillspetsad, KnocOnWood! Självklart är det ca 4m mellan husen men altanen tappar sin privata sfär åt det hållet det bara blir plank och grannen sitter 20cm bakom istället för 2,5m ifrån!
OK, jag förstår.

Det hör väl inte hit,
men jag tycker uppriktigt synd om er som skall försöka finna lite ro och harmoni i den miljön.
Hoppas verkligen att ni lyckas ändå!

Trevlig sommar!
 
O
150´ känns lite overkill att hålla inne med för att ni skall få ett uterum istället... Om grannen hade byggt sitt förråd så skulle du inte fått ett uterum utan en vägg.... Så du får väl föreslå att de bygger upp ett plank istället. Du kan inte hålla inne med pengar för att du skall kunna få ett uterum istället då blir det en väsentlig standard höjning för din del...
Det du även påstår som säkert stämmer till viss del är att grannens oljud lättare kommer åt dig... Men om det är så viktigt... varför köper du då ett kedjehus och inte en villa på landet? Eftersom grannnärheten verkar vara så jobbig...
Men frågan är om du faktiskt ens har möjlighet att hålla inne med pengar....
En till fundering, om man håller inne med pengar och sedan förlorar... Måste man betala ränta på de pengarna då?
 
Redigerat:
Odjuret skrev:
150´ känns lite overkill att hålla inne med för att ni skall få ett uterum istället... Om grannen hade byggt sitt förråd så skulle du inte fått ett uterum utan en vägg.... Så du får väl föreslå att de bygger upp ett plank istället. Du kan inte hålla inne med pengar för att du skall kunna få ett uterum istället då blir det en väsentlig standard höjning för din del...
Det du även påstår som säkert stämmer till viss del är att grannens oljud lättare kommer åt dig... Men om det är så viktigt... varför köper du då ett kedjehus och inte en villa på landet? Eftersom grannnärheten verkar vara så jobbig...
Men frågan är om du faktiskt ens har möjlighet att hålla inne med pengar....
En till fundering, om man håller inne med pengar och sedan förlorar... Måste man betala ränta på de pengarna då?
Jag kommer från ett stort hus på landet och har därför valt bort radhusalternativet eftersom det här skulle bli en bra kompromiss. Frågan är hur stora förändringar från presentationsmaterialet man får räkna med.
Flera spekulanter frågade vid kontraktstillfället om de kunde välja bort förrådet för att sedan göra garaget längre men detaljplanen godkände inga ändringar. Dessa fakta gjorde att jag valde detta boende. Tyvärr har byggnadsnämnden sommarstängt så jag har inte kunna fråga dem om fler i samma område skulle kunna riva sina förråd efter eget tycke, utan att fråga. Det är väl deras uppgift att se till att området behåller sin tänkta karaktär och vid förändringar ska de (samt närmsta berörda grannar) bedöma om förändringen är acceptabel.
Troligtvis får jag betala ränta på belopp som betalas för sent, men vem bedömmer att detta är en försämring och hur sätter man prislappen på denna? Min målsättning är att förrådet byggs och pengarna betalar jag då gladeligen in eftersom allt då blivit som det var när jag skrev under kontraktet.
 
Det är fullt tänkbart att "rivningen" av grannens förråd inte har hanterats på ett korrekt sätt, bygglovsmässigt. Men avtalet mellan dig och byggföretaget gäller för det som byggs på din tomt. I princip skulle det kunnat vara helt olika byggföretag som bygger på de olika tomterna.

Om något har hanterats fel bygglovsmässigt så är det en fråga mellan dig, grannen och bygglovsmyndigheten. Byggfirman har inte med saken att göra.
 
Byggfirman har medgivit att de borde ha informerat/(frågat?) mej om förändringen men slutresultatet blir ändå inte som jag blev lovad (muntligt och skriftligt) då jag tecknade mej för huset.
Skulle jag bygga ett uterum för att få mer avskild uteplats förbrukar jag byggrätten för min lilla tomt och mitt planerade garage får bli en carport! Vilket i sin tur tvingar mej att sälja min veteranbil som försäkringsbolaget kräver garageförvaring till.
Jag kan bara höja ett varningens finger för att en liten förändring kan få stora konsekvenser!
 
Ja byggfirman borde av ren artighet ha informerat dig, men jag har svårt att se att de har ett formellr ansvar att informera om vad som byggs eller inte byggs på andra tomter.
 
Vill göra ett förtydligande att samma byggföretag uppför hela området (alla hus & tomter samt infrastruktur i hela området)
Hade hållit med dej om det var stycketomter. Lite komiskt är det när byggföretaget redogjorde för att inga ändringar kommer göras (inte ens byta färg på huset) och den som vill kunna påverka exteriören bör i så fall köpa en egen tomt för styckebyggnation. Byggföretaget har väl ett ansvar att följa gällande detaljplan?
Ingen av husköparna har haft tillträde till sitt hus förrän dagen för överlämnandet. (inskrivet i kontraktet)
Vad varje husköpare gör efter överlämnandet är upp till dess samvete och berör bara byggföretaget om detta äventyrar deras garantiåtaganden.
 
Dflex skrev:
Frågan är hur stora förändringar från presentationsmaterialet man får räkna med.
Frågan har ställts tidigare till dig men jag tror inte jag sett något svar. Vad hade du gjort om förrådet på grannens tomt byggts enligt prospektet men grannen rivit det det första han gjort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.