K kindvall skrev:
Säljaren har ju gjort en utfästelse i frågeformuläret:
"Jag har gjort all jag kan för att kontrollera allt i en köpares ögon".

Borde det inte stärka caset för dolt fel? Eller är det för vagt? Det svarar ju inte på frågan om något fel har observerats eller antytts.
"Allt jag kan" betyder ju ingenting i praktiken.

• Gilla
henric78 och 7 till
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Säljaren har ju gjort en utfästelse i frågeformuläret:
"Jag har gjort all jag kan för att kontrollera allt i en köpares ögon".

Borde det inte stärka caset för dolt fel? Eller är det för vagt? Det svarar ju inte på frågan om något fel har observerats eller antytts.
Tveksamt. Vi vet inte vilken byggteknisk kompetens säljaren har. Utfästelsen är allmän och den bör vara specifik för att kunna användas. Men för säkerhets skull, ta detta med en jurist för mer säker bedömning.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
För rätt många år sedan var här faktiskt en medlem som lyckades få sitt försäkringsbolag att ersätta, trots att badrummet i det nyinköpta huset visade sig vara icke fackmannamässigt.

De argumenterade att det hade gjort allt rätt gentemeot försäkringsbolaget, och vad är det då för vits att färsäkra om man inte får ersättning vid en skada.

Jag tror dock att det är extremt ovanligt att försäkringsbolag faller för en sådan argumentation.

Om skaderegleraren nu har varit där och konstaterat att det inte är fackmannamässigt utfört, utan att riva en massa (eller har jag missförstått det?), så går det ju uppenbarligen att undersöka och se att det är fel utfört. Vilket borde ha upptäckts inom ramen för undersökningsplikten. Det finns rätt mycket man faktiskt kan undersöka om tätskiktet i ett badrum, utan att riva.

Bristerna i isoleringen skulle kunna vara ett klockrent dolt fel, att kräva ersättning för. Men här behöver man också ta hänsyn till hur renoveringen ser ut i allmännhet på det som går att undersöka. Om man ex. borde ha sett att badrummet är felgjort, och kanske borde kunnat se 5 - 10 andra felaktigheter i den "fina renoveringen", så bör man som köpare anta att det finns mer som är felgjort. Dolda fel handlar inte om absoluta fel, utan om vilka förväntningar du som köpare objektivt kan ha efter att noga ha undersökt huset.

Att säljaren bor utomlands förenklar ju inte direkt situationen.

Du bör snarast anmäla skriftligt till säljaren att du har hittat de här felen, och att du återkommer med ersättningsanspråk. Om du väntar för länge med att anmäla felet efter att du upptäckt det, så faller din rätt till ersättning.

Sedan kan du i mer lugn och ro samtala med jurist om lämplig väg frammåt. Personligen tror jag att fallet är för osäkert för att driva i domstol (det blir vääääldigt dyrt), men jag är inte jurist. Men man kan ju ändå gå så långt att man redovisar vilka kostnade man vill ha ersättning för. Många säljare "tar sitt ansvar" även om de inte behöver göra det i strikt juridisk mening. Ställer man ett rimligt krav, så tror jag att väldigt många säljare ersätter frivilligt.

Om du blir medlem i villaägarförbundet, så ger de en begränsad juridisk rådgivning (med advokat) gratis till medlemmar.
Dom flesta hemförsäkringar har rättsskydd som kan täcka dom juridiska kostnaderna, detta bör TS kontrollera mot sin försäkring.

• Gilla
Haheds och 4 till
  • Laddar…
Farbroor Farbroor skrev:
När jag tecknade mi försäkring hade försäkringsbolaget en representant hos mig som godkände varefter vi tecknade min försäkring. Detta tordes vara ett ganska bra argument för att de bör ersätta?
DREAM ON!!:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Dom har täckning på varenda ord. Spelar ingen roll om det så vore fackmannamässigt gjort av fackmännens egen ordförande.

Det du måste göra är att skaffa juridisk hjälp från personer som jobbar med dessa ärenden. Du kommer bli bortgjort å de grövsta om du försöker gå i polemik med deras hundar. Det är värt varenda krona att få den här hjälpen eftersom de också kan ge dig mer än du förstår att du har rätt till.

MathiasS MathiasS skrev:
"Allt jag kan" betyder ju ingenting i praktiken.
Lite så ja. Det kan betyda allt och ingenting.
Det som är klarlagt är att TS inte såg någon felindikation på badrummet vid köp eller överlåtelse. Säljarens uttalande är ändå så pass klart att hen inte kan påstå att det fanns indikationer på fel.
Återstår ju om man hade kunnat få en indikation på fel vid köptillfället genom att tex knacka på golvplattor eller en fuktmätning. Det är ju en okänd faktor om det var så. Omfattningen kan ju göra att man misstänker att det borde kunnat upptäckas redan vid köpet.
Säljaren måste alltså hävda att badrummet var felaktigt utfört vid köpet, men det visste hen inte. Och köparen borde ha upptäckt det genom att utföra sin undersökningsplikt.
Jag tror det är värt att låta en fastighetsjurist titta på det och upprätta ett kravbrev. Sen handlar det om hur säljaren reagerar för att bedöma om det är värt att gå vidare. Säljaren har sålt ett uselt badrum bl a, vissa människor rycker på axlarna och tycker att om de kan gå skadeslösa är det bra, andra vill göra rätt för sig även om de i slutändan inte hade behövt göra det.

• Gilla
Farbroor och 2 till
  • Laddar…
Farbroor Farbroor skrev:
Hej forumsfolk!

För ett och ett halvt år sedan köpte jag mitt första hus. Huset är ett gammalt hus men fullständigt renoverat både invändigt och utvändigt, taket höjt 1,5 meter så man kan använda övervåningen samt en helt ny
tillbyggnad med hall, trapphus och badrum.
Säljaren är från Lichtenstein och köpte huset 2020 och genomförde alla dessa ovan beskrivna renoveringar samt tillbyggen.

det är säljaren som du skall vända dig till

Nu till problemet:
Jag märkte att någon platta i badrumsgolvet sprack när jag stod på den, sedan en till och plötsligt började fogarna pressas upp och vatten tryckas ut via hydraleffekt i fogarna. Det är alltså vatten under plattorna.
Jag ringde mitt försäkringsbolag som skickade hit en av dem inhyrd tredjepart för att inspektera.
Nu har han varit här och förklarat att det är vatten under golv, ca 20 cm upp i väggarna, ut i hallgolvet och in till köksgolvet via en av badrummet angränsande sidor.

Hans bedömning är att hela badrummet skall friläggas samt del av kök och del av hall. Han säger också att försäkringsbolaget inte kommer täcka detta eftersom det inte är fackmannamässigt utfört.

När jag tecknade mi försäkring hade försäkringsbolaget en representant hos mig som godkände varefter vi tecknade min försäkring. Detta tordes vara ett ganska bra argument för att de bör ersätta?

Nu finns som jag ser 3 vägar fram förutom att bara riva och bygga nytt för egen plånbok, ingen av vilken jag har erfarenhet med så därför vänder jag mig till er för råd.

1. Kriga med försäkringsbolag, hur långt är det värt att dra en sådan process?

2. Mäklaren, har de något ansvar/försäkringar osv?

3. Stämma säljaren (som bor i Lichtenstein???)

Jag har kontrakt och påskrivna papper från säljaren som försäkrar att allt är i ordning, inga fel eller skäl till misstankar finns, allt är nygjort och i bra skick.

Bonus: jag har också tyckt att det var konstigt kallt i badrum/hall/trapphus, har nu dragit ner tapet och väggskivor och upptäckt deras byggstandard. Det är 120 isolering med STORA hål, alltså partier där 50x50cm i väggen har 0 isolering. Dessutom sitter plasten innanför isoleringen mot ytterväggar och inte på andra sidan isoleringen, skall det inte vara tvärtom? Även här finns påskrivna papper från säljare som beskriver att de isolerat nytt med 120 isolering överallt.

Tack på förhand.
Det är säljaren du skall vända dig till
Det skall finnas tio års garanti på renoveringen det är säljaren som dessutom garanterat att det är rätt utfört
Tyvärr ser jag inte hur du skall få ut någon ersättning från säljaren eftersom denne bor i utlandet
Dessutom skulle du få ut någon ersättning kommer det att ta så många år att få är det kört med någon vinst utan endast kostnader återstår
Du gör nog det bästa i att vända dig till det försäkringsbolag som du tecknat försäkringen med,
Om inga förbehåll finns i avtalet skall du kräva full ersättning från dem eftersom det är så nygjort
Sedan kommer det att bli försäkringsbolaget som får kräva ersättning från säljaren pågrund av alla brister som upptäckts när man upptäckte när man påbörjade renoveringen
Försäkringsbolaget har godkänt objektet när man tecknade försäkringen?????
LEnnart

• Gilla
Farbroor
  • Laddar…
B birgitbolennart skrev:
Tyvärr ser jag inte hur du skall få ut någon ersättning från säljaren eftersom denne bor i utlandet
Blir man immun mot alla krav bara för att man flyttar utomlands?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Farbroor Farbroor skrev:
Hej forumsfolk!

För ett och ett halvt år sedan köpte jag mitt första hus. Huset är ett gammalt hus men fullständigt renoverat både invändigt och utvändigt, taket höjt 1,5 meter så man kan använda övervåningen samt en helt ny tillbyggnad med hall, trapphus och badrum.
Säljaren är från Lichtenstein och köpte huset 2020 och genomförde alla dessa ovan beskrivna renoveringar samt tillbyggen.

Nu till problemet:
Jag märkte att någon platta i badrumsgolvet sprack när jag stod på den, sedan en till och plötsligt började fogarna pressas upp och vatten tryckas ut via hydraleffekt i fogarna. Det är alltså vatten under plattorna.
Jag ringde mitt försäkringsbolag som skickade hit en av dem inhyrd tredjepart för att inspektera.
Nu har han varit här och förklarat att det är vatten under golv, ca 20 cm upp i väggarna, ut i hallgolvet och in till köksgolvet via en av badrummet angränsande sidor.

Hans bedömning är att hela badrummet skall friläggas samt del av kök och del av hall. Han säger också att försäkringsbolaget inte kommer täcka detta eftersom det inte är fackmannamässigt utfört.

Nu finns som jag ser 3 vägar fram förutom att bara riva och bygga nytt för egen plånbok, ingen av vilken jag har erfarenhet med så därför vänder jag mig till er för råd.

Jag har kontrakt och påskrivna papper från säljaren som försäkrar att allt är i ordning, inga fel eller skäl till misstankar finns, allt är nygjort och i bra skick.

Bonus: jag har också tyckt att det var konstigt kallt i badrum/hall/trapphus, har nu dragit ner tapet och väggskivor och upptäckt deras byggstandard. Det är 120 isolering med STORA hål, alltså partier där 50x50cm i väggen har 0 isolering. Dessutom sitter plasten innanför isoleringen mot ytterväggar och inte på andra sidan isoleringen, skall det inte vara tvärtom? Även här finns påskrivna papper från säljare som beskriver att de isolerat nytt med 120 isolering överallt.

Tack på förhand.
Frågeformuläret är mycket problematiskt och knappast värt något. Att det är så amatörmässigt ifyllt skulle snarare indikera att det är fel på huset dvs öka din undersökningsplikt.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Angående ångspärren så ska den alltid sättas på den varma sidan dvs inåt huset. Den kan sättas inne i isoleringen om det är mer isolering utanför än innanför. Så den sitter nog rätt i ditt fall.

Glömde du läsa hela tråden innan du svarade? ;)
Plasten sitter på utsidan.

Farbroor Farbroor skrev:
På utsidan plasten är det 0 isolering. Det vill säga där det fattas isolering på bilden är totala mängden isolering 0 cm

useless useless skrev:
Glömde du läsa hela tråden innan du svarade? ;)
Plasten sitter på utsidan.
Läste för fort, tolkade "innanför isoleringen" som inåt rummet, inte bakom isoleringen.
Ujujuj vilket hus...

Farbroor Farbroor skrev:
Hej forumsfolk!

För ett och ett halvt år sedan köpte jag mitt första hus. Huset är ett gammalt hus men fullständigt renoverat både invändigt och utvändigt, taket höjt 1,5 meter så man kan använda övervåningen samt en helt ny tillbyggnad med hall, trapphus och badrum.

Nu till problemet:

Tack på förhand.
Jag skulle faktiskt kosta på mig att involvera mäklaren, om inte annat så för sakens skull. Snubben i Lichtenstein kanske säljer fler drömkåkar... Ta upp möjligheten till köpets återgång då fastigheten/objektet är behäftad med så stora fel mot vad som kunde förväntas/har avtalats. Det kostar bara ett mejl och 10 minuter av din tid. Sedan kan du ta lite juristtid och djupdyka i om det är en framkomlig väg. Men vore konstigt att inte anmäla dessa stora fel till den som var förmedlare. I den bästa av världar kan mäklaren rentav hjälpa dig med råd om dina rättigheter och möjligheter nu. Som sagt jag skulle höra av mig bara för att.

Redigerat:
  • Gilla
Hullken och 2 till
  • Laddar…
jag har inte läst alla inlägg, och svårt att tolka bilderna, men map isolering och plast så har jag förstått som så att det är helt ok att isolera säg 20cm för att sen sätta en plast och isolera 5cm till. fördelen med detta är att det i det innersta skiktet går att dra el mm utan att göra hål på plasten. om bara innerisoleringen är tunn så kommer ev luft som träffar plasten vara så varm att den inte kondenserar. om plasten sitter längre ut så blir det givetvis trist, då kan temperaturen vara så låg att det kondenserar där.

själv tror jag att ALL plast efter ett antal år, ombyggnationer, tavlor, felaktigt utförda eluttag mm har så många hål att fuktig luft ändå kan ta sig ut. samtidigt tror jag de flesta ventilationssystem fungerar såplass bra att den mängd luft som tar sig ut genom väggar inte bidrar till någon skada. men OM det finns ett ställe som är otätt och det är övertryck så kommer ju givetvis det lokalt kunna bli ett problem.

att det innersta lagret isolering inte är 100%igt om det finns isolering utanför tror jag heller inte är speciellt allvarligt.

är det tjockare isolering utanför plasten än innanför och inte du ser fukt nånstans tror jag att du inte ska oroa dig för mycket, men måste du ändå riva upp pga vattenskadan så är det väl läge att ta in en byggare som gör rätt även på detta...

själv undviker jag plast i väggarna (och glas/stenull) då jag har ett gammalt hus. jag har kört ångbroms av papp. jag tror helt enkelt inte någon som renoverar i ett gammalt hus lyckas få plasten tät.

Trist med vattenskadan. Hoppas du kan få säljaren att betala genom det var dolt fel.

...såg nu förtydligandet att det var 0 isolering utanför plasten. :cry:

Ja, oj vad jobbigt. Jag skulle helt klart satsa på att försöka få detta som dolda fel.

Har gubben som sålt gjort det som en affärsgrej att renovera och sälja? Eller hade han tänkt bo där själv?

Det är sannolikt att det finns en koppling mellan den felaktigt gjorda ångspärren och vattnet under badrumsgolvet.
Fuktig luft i huset vandrar genom isoleringen utåt och vid kallt väder kondenserar vid plastfolie. Vattnet rinner neråt på vertikala ytor och kanske i detta fall samlas under badrumsgolvet. När detta blivigt mättat så kommer fukt/vätska att stiga upp även i väggarnas nederkant.
Med tanke på de hittills hittade problemen så är sannolikt även badrummet tätskikt med mera felaktigt utförda.

Kontentan av detta skulle kunna vara att den felaktiga ångspärren är ett dålt fel som yttrar sig som vatten i badrummet.

Jag skulle nog gå på linjen att häva hela köpet. Såvida inte läget är extrem bra i förhållande till priset och TS kan leva med ett obeboeligt hus i ett års tid. Det finns tyvärr inga enkla åtgärder för att fixa det där.

• Gilla
Hullken och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.