H hempularen skrev:
För rätt många år sedan var här faktiskt en medlem som lyckades få sitt försäkringsbolag att ersätta, trots att badrummet i det nyinköpta huset visade sig vara icke fackmannamässigt.

De argumenterade att det hade gjort allt rätt gentemeot försäkringsbolaget, och vad är det då för vits att färsäkra om man inte får ersättning vid en skada.

Jag tror dock att det är extremt ovanligt att försäkringsbolag faller för en sådan argumentation.

Om skaderegleraren nu har varit där och konstaterat att det inte är fackmannamässigt utfört, utan att riva en massa (eller har jag missförstått det?), så går det ju uppenbarligen att undersöka och se att det är fel utfört. Vilket borde ha upptäckts inom ramen för undersökningsplikten. Det finns rätt mycket man faktiskt kan undersöka om tätskiktet i ett badrum, utan att riva.

Bristerna i isoleringen skulle kunna vara ett klockrent dolt fel, att kräva ersättning för. Men här behöver man också ta hänsyn till hur renoveringen ser ut i allmännhet på det som går att undersöka. Om man ex. borde ha sett att badrummet är felgjort, och kanske borde kunnat se 5 - 10 andra felaktigheter i den "fina renoveringen", så bör man som köpare anta att det finns mer som är felgjort. Dolda fel handlar inte om absoluta fel, utan om vilka förväntningar du som köpare objektivt kan ha efter att noga ha undersökt huset.

Att säljaren bor utomlands förenklar ju inte direkt situationen.

Du bör snarast anmäla skriftligt till säljaren att du har hittat de här felen, och att du återkommer med ersättningsanspråk. Om du väntar för länge med att anmäla felet efter att du upptäckt det, så faller din rätt till ersättning.

Sedan kan du i mer lugn och ro samtala med jurist om lämplig väg frammåt. Personligen tror jag att fallet är för osäkert för att driva i domstol (det blir vääääldigt dyrt), men jag är inte jurist. Men man kan ju ändå gå så långt att man redovisar vilka kostnade man vill ha ersättning för. Många säljare "tar sitt ansvar" även om de inte behöver göra det i strikt juridisk mening. Ställer man ett rimligt krav, så tror jag att väldigt många säljare ersätter frivilligt.

Om du blir medlem i villaägarförbundet, så ger de en begränsad juridisk rådgivning (med advokat) gratis till medlemmar.

Tack för svar, frågan är hur man skall hantera det gentemot försäkringsbolaget, trycka på både badrum och isolering i andra rum samtidigt eller göra separata fall av dem
 
Isoleringsfelet är inget som ditt försäkringsbolag kommer att göra något åt. Samma sak med våtrummet om det är uppenbart felkonstruerat.
 
  • Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
Farbroor Farbroor skrev:
Tack för svar, frågan är hur man skall hantera det gentemot försäkringsbolaget, trycka på både badrum och isolering i andra rum samtidigt eller göra separata fall av dem
Båda är väl iofs fel som eventuellt kan helt eller delvis täckas av försäkringen så du kan nog kontakta bolaget med båda (Så får dom bestämma om det är ett eller flera "case")
Jag vet dock inte hur en felaktig renovering skulle ingå i en hemförsäkring, oftast täcker den ju bara feöl/problem som uppstår fast man har gjort saker rätt ?

Men att ta kontakt med säljaren tror jag är ett steg du definitivtr skall ta, iaf kan man då luska i om dom kanske kan tänka sig att iaf ta ett visst ansvar.
Badrummet kan du ju tyvärr inte vänta med utan bör riva och torka ut så fort som möjligt, så måste du förbereda dig på att du riskerar att stå med hela räkningen, men samtidigt försöka driva ett case mot både försäkringsbolag och säljare.
Men jag håller med vad någon ovan skrev: Kolla med en fastighetsjurist (kan ingå i både hemförsäkring eller om du är/blir medlem i fastighetsägarna). Är nog väl investerade timmar även om du får lägga ut ngn tusenlapp själv till och med...
 
Sen är man enligt lagen skyldig att snarast anmäla fel man hittar till säljaren. Så börja som sagt var med det så får du ta eventuella försäkringar och annat vartefter.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den felaktiga isoleringen borde definitivt kunna klassas som ett dolt fel. Ser det ut så där i hela huset så är det ju en total utblåsning och nyrenovering som gäller.
Detsamma med våtrummet. Men det beror lite på vilka indikationer man har fått, men med utgångspunkt från att det uppges vara nyrenoverat så minskar undersökningsplikten generellt, så det finns ganska stor chans att även få det som dolt fel. Å andra sidan lär man ändå riva ut det för att åtgärda isoleringen och ångspärren.

.....detta med isoleringen, är det verkligen fel? Jag uppfattade inte hur mycket isolering som fanns på utsidan av plasten. Det är ju annars inte konstigt att ha ett isolering innanför plasten i ett installationsskikt, detta för att slippa punktera plasten vid vägguttag osv. Men, detta bygger förstås på att man har ordentligt med isolering på utsidan av plasten så att plasten alltid befinner sig i den varma delen av väggen och att man aldrig riskerar att daggpunkten nås på insidan av plasten.
 
  • Gilla
Cruzze och 9 till
  • Laddar…
Fast vad beror skadan egentligen på? Är vattnet det som hamnat på golvet och sen har det saknats tätskikt och korrekt fall? Eller är det något som har läckt i smyg?
Man måste liksom bena ut orsaken om man vill diskutera med försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Abbii och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för fel i badrummet som har orsakat skadan ?
 
H
Farbroor Farbroor skrev:
Ska försöka, de har gjort mycket själva men hon nämnde att de också anlitat kraft.
Hon är inte svensk medborgare utan är från Lichtenstein.
Har de gjort ett arbete själva utan kunskap så är det nog bara att försöka prata med henne eller stämma henne för osant intygade och skadestånd. Men prata med villaägarna vad som är mest juridisk lämpligt.
 
  • Gilla
Farbroor
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
.....detta med isoleringen, är det verkligen fel? Jag uppfattade inte hur mycket isolering som fanns på utsidan av plasten. Det är ju annars inte konstigt att ha ett isolering innanför plasten i ett installationsskikt, detta för att slippa punktera plasten vid vägguttag osv. Men, detta bygger förstås på att man har ordentligt med isolering på utsidan av plasten så att plasten alltid befinner sig i den varma delen av väggen och att man aldrig riskerar att daggpunkten nås på insidan av plasten.

På utsidan plasten är det 0 isolering. Det vill säga där det fattas isolering på bilden är totala mängden isolering 0 cm
 
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Vad är det för fel i badrummet som har orsakat skadan ?
Troligen odugligt gjort tätskikt
 
  • Gilla
Nasstromi
  • Laddar…
Farbroor Farbroor skrev:
På utsidan plasten är det 0 isolering. Det vill säga där det fattas isolering på bilden är totala mängden isolering 0 cm
Ok. Att det fattas isolering på ett ställe är ditt minsta problem. Det är egentligen det enda stället på huset där du INTE kommer få mögel och fukt i väggarna. Är du med på vad problemet med plastens placering är? Eftersom den är monterad så långt ut så kommer varm inomhusluft kondensera (släppa fukt) mot den kalla plasten. Där det sker är det stor risk att fukt och mögelskador uppstår.

Det borde vara så att plasten måste bort i sin helhet (eller i allafall skäras bort från insidan).

Du borde ta hjälp av en jurist i detta läge.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Farbroor Farbroor skrev:
Jo det är ingen rolig bit heller men känns för mig i alla fall mer hanterbar då det är ganska rakt fram och enkelt att göra själv, om än tidskrävande och frustrerande. vattenskador som sprider sig i hela badrummet och även ut i andra rum är det som skrämmer mig mest
Värmekamera en kall vinterdag borde ge ett svar på isoleringens utförande
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok. Att det fattas isolering på ett ställe är ditt minsta problem. Det är egentligen det enda stället på huset där du INTE kommer få mögel och fukt i väggarna. Är du med på vad problemet med plastens placering är? Eftersom den är monterad så långt ut så kommer varm inomhusluft kondensera (släppa fukt) mot den kalla plasten. Där det sker är det stor risk att fukt och mögelskador uppstår.

Det borde vara så att plasten måste bort i sin helhet (eller i allafall skäras bort från insidan).

Du borde ta hjälp av en jurist i detta läge.
Är det inte rimligare med tilläggsisolering? Den nuvarande ser ju inte att vara mer än 70 tjock, och fasaden måste ju ändå plockas ned för att komma åt plasten (torde ju vara ett mindre jobb än att riva alla ytskikt på innerväggarna)
 
H hapazard skrev:
Är det inte rimligare med tilläggsisolering? Den nuvarande ser ju inte att vara mer än 70 tjock, och fasaden måste ju ändå plockas ned för att komma åt plasten (torde ju vara ett mindre jobb än att riva alla ytskikt på innerväggarna)
Ja antingen får man riva allt på insidan eller allt på utsidan.....om det ändå är för lite isolering i huset så kanske utsidan är smartare.
 
Säljaren har ju gjort en utfästelse i frågeformuläret:
"Jag har gjort all jag kan för att kontrollera allt i en köpares ögon".

Borde det inte stärka caset för dolt fel? Eller är det för vagt? Det svarar ju inte på frågan om något fel har observerats eller antytts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.