Tycker du skall ta en riktig koll på den höjda delen av huset och ev tillbyggnader , så dessa inte är lika kass utförda . Sedan ta en ordentlig funderare på vad du ska göra .
 
TS tycks få svar som går i olika riktning här, men det vi kan vara eniga om är att det är klokt att ta kontakt med en jurist för en rådgivning. TS fick inga underlag med garantier eller liknande före köp och visst kan man begära detta i nu i efterhand. Om arbetet är gjort av ett seriöst företag med garantier löser det sig förmodligen med hygglig ersättning för TS. Men det kan också vara ett jobb utan papper eller eget jobb av säljaren. Tyvärr kan man tolka avsaknaden av underlag som en riskfaktor som ökar köparens undersökningsplikt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mats-S
Farbroor Farbroor skrev:
Dessutom sitter plasten innanför isoleringen mot ytterväggar och inte på andra sidan isoleringen, skall det inte vara tvärtom?
Plasten ska sitta på den varma sidan av isoleringen, dvs rumssidan.
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
Mats-S
J JohanLun skrev:
själv undviker jag plast i väggarna (och glas/stenull) då jag har ett gammalt hus. jag har kört ångbroms av papp. jag tror helt enkelt inte någon som renoverar i ett gammalt hus lyckas få plasten tät.
Helt rätt (y):ok:
Jag gör exakt likadant på mitt sommarställe från 1920-talet.ALL plast är totalförbjudet i den konstruktionen. Ångbroms av papp är den ENDA lösningen i gamla hus om man vill slippa framtida problem. Den här plasthysterin som råder är totalt vansinnig!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
.....detta med isoleringen, är det verkligen fel? Jag uppfattade inte hur mycket isolering som fanns på utsidan av plasten. Det är ju annars inte konstigt att ha ett isolering innanför plasten i ett installationsskikt, detta för att slippa punktera plasten vid vägguttag osv. Men, detta bygger förstås på att man har ordentligt med isolering på utsidan av plasten så att plasten alltid befinner sig i den varma delen av väggen och att man aldrig riskerar att daggpunkten nås på insidan av plasten.
Fast plasten ser ut att bara vara emballageplasten till Isover-plattorna:oops:
 
Cruzze Cruzze skrev:
Fast plasten ser ut att bara vara emballageplasten till Isover-plattorna:oops:
I inlägg 52 bekräftar TS det du skriver.
Lönar du ALLTID att läsa tråden INNAN man känner sig manad att kommentera..,
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Farbroor Farbroor skrev:
Häva köpet kommer jag nog inte göra då jag är såpass förälskad i läget.

Jag har kontaktat säljaren och hon har svarat. Besvärlig att kommunicera med då hon menar att det visst är korrekt utfört och att allt är dubbelkollat osv blabla.
Jag har ännu inte krävt något specifikt utav henne utan bara informerat.
Däremot så erbjuder hon att en vän som bor i närheten kan komma och hjälpa mig renovera. (Är det samma vän hon haft här för att hjälpa till när hon byggde huset är jag ju inte särskilt intresserad av den hjälpen)
Vad är rimligt att kräva?
:thinking:
oj, nu blev det lite besvärligt. Du verkar inte riktigt så oroad som vi övriga …?
 
elpaco elpaco skrev:
:thinking:
oj, nu blev det lite besvärligt. Du verkar inte riktigt så oroad som vi övriga …?
Kan du elaborera vad du syftar på? Med tanke på att jag har en gravid fru och ett ofunktionabelt hus så är jag ganska oroad och fokuserad på att lösa detta med minsta möjliga inblandning utav bekymmer. Om du syftar på att jag inte vill häva köpet så är tillfället inte så bra att riva upp vårt liv och bli hemlösa just nu.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
N Nils2018 skrev:
Var säljaren skriven utomlands då köpet gjordes?
Annars gäller i Sverige att en rättegång hålls där säljaren var skriven vid köpet.

Har du rättshjälp i hemförsäkringen? Iaåfall hitta en jurist och ta kontakt med denne.
Inga utgifter godtas av försäkringsbolaget som inte juristen beordrat.

Alltså skriv säljaren och ställ krav på åtgärd. Ta kontakt med jurist.
Kan vara svårt att hitta en kunnig jurist. De flesta jurister tjänar ju grova pengar på asylärenden och saknar kompetens inom byggärenden och motivation att syssla med sådant.

Rättvisan är blind, så att ha rätt innebär inte att man får rätt. Bästa är nog att få en uppgörelse om ekonomisk kompensation med säljaren och försöka få till något med försäkringsbolaget.
Säljaren är var och är skriven utomlands, när jag nu haft mail kontakt med henne angående detta så använder hon också just det som argument varför jag inte ska kunna komma åt henne (att det skulle vara väldigt besvärlig rättsprocess)

Tack för svar. Ifall försäkringsbolaget ger mig slutgiltigt besked att de inte tänker hjälpa till med renoveringen skall jag se över möjligheten till rättshjälp via dem
 
Jag är enormt tacksam för allas svar och engagemang, det underlättar min process och ger mig godare förutsättningar för hur jag bäst skall framskrida.

Första gången jag använder detta forum och är oerhört glad för det stöd som ni erbjuder.
 
  • Gilla
Abbii
  • Laddar…
Farbroor Farbroor skrev:
Säljaren är var och är skriven utomlands, när jag nu haft mail kontakt med henne angående detta så använder hon också just det som argument varför jag inte ska kunna komma åt henne (att det skulle vara väldigt besvärlig rättsprocess)

Tack för svar. Ifall försäkringsbolaget ger mig slutgiltigt besked att de inte tänker hjälpa till med renoveringen skall jag se över möjligheten till rättshjälp via dem
Ingen doldafelsförsäkring eller säljarbesiktning du kan luta dig mot?

Är säljaren svensk (medborgare) skriven utomlands, eller varken svensk eller skriven här?

Jag tänker att en rättsprocess framförallt borde vara dyr för säljaren, då hen kanske tvingas att ta sig till sverige för att delta i processen? Har säljaren några andra egendomar i sverige som är utmätnignsbara?

Trist om säljare utomlands kan ducka allt ansvar - då borde det stått att det sålts med friskrivningsklausul - här tycker jag trots allt du isåfall ska gå på mäklaren om det var utstuderat av säljaren att använda att hen bor utomlands för att ducka det ansvar som en säljare normalt har. Detta borde mäklaren uppmärksammat och skrivit friskrivningsklausul (som då troligen fått dig att undersöka närmare eller kräva säljarförsäkring mot dolda fel). Jag misstänker att mäklare är mer eller mindre tvugna att upplysa om tex ett dödsbo säljer.
 
Farbroor Farbroor skrev:
Med tanke på att jag har en gravid fru och ett ofunktionabelt hus så är jag ganska oroad och fokuserad på att lösa detta med minsta möjliga inblandning utav bekymmer. Om du syftar på att jag inte vill häva köpet så är tillfället inte så bra att riva upp vårt liv och bli hemlösa just nu.
Jag tror det många tänker är att problemen med huset är så stora att minsta möjliga inblandning av bekymmer är att låta köpet återgå och köpa ett annat hus där du inte behöver riva alla väggar och göra om allt.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Om säljaren så snabbt erbjuder en ”vän” att komma och hjälpa till med renoveringen så snurrar iaf mina varningsklockor duktigt.

Med tanke på hur bilderna ser ut så hade jag försökt häva köpet till varje pris. Vissa drömmar skall förbli drömmar.

Jag skulle ifrågasätta hela husets konstruktion utifrån det som framkommit.

Det känns också som att du underskattar omfattningen av det eventuella behovet av åtgärder.

Nu vet man inte hur stort huset är men räkna med att det blir väääldigt bökigt att få bukt med allt. Har det redan börjat mögla någonstans?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Helt rätt (y):ok:
Jag gör exakt likadant på mitt sommarställe från 1920-talet.ALL plast är totalförbjudet i den konstruktionen. Ångbroms av papp är den ENDA lösningen i gamla hus om man vill slippa framtida problem. Den här plasthysterin som råder är totalt vansinnig!
På vilket sätt är åldern på huset relevant?

Vill man använda kök och badrum på det sätt man gjorde i början på förra århundrandet och bibehålla dåtidens ventilationslösningar, ja då kan man säkert fortsätta att isolera och bygga som man gjorde då.

Om man tänker sig att använda moderna faciliteter med tillhörande fuktbelastning så får man ju snällt finna sig i att bygga huset därefter, oavsett när det från början är byggt.
 
M
Farbroor Farbroor skrev:
Säljaren är var och är skriven utomlands, när jag nu haft mail kontakt med henne angående detta så använder hon också just det som argument varför jag inte ska kunna komma åt henne (att det skulle vara väldigt besvärlig rättsprocess)
Besvärligt för henne i så fall, du stämmer naturligtvis vid den lokala tingsrätten och kommer inte hon dit blir det en treskodom till din favör. Hur du sedan skall kunna kräva in ev ersättning från henne är en annan sak...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.