150 323 läst · 282 svar
150k läst
282 svar
Nybygge murat med lertegelblock
tycker att det är bra tänkt att inte ha för högt till tak i mindre rum som fex sovrum brukar bli. Litet golvyta och högt till tak ger en känsla av att söva i en skorsten och rummet känns mindre än den faktiskt är. Kan du ordna extra förvaring på löftet så är det bara ett plus .
Det enda fördel med höga tak som jag kan se är att man får mer kubik luft och det passar bra till självdragsventilation som inte alltid är på topp. I moderna hus ventilerar man mekaniskt så den fördelen försvinner. Estetiskt är det bara stora rum som gynnas av högt till tak, tycker jag.
Lycka till med huset!
gaia i ett gammalt tegelhus
Det enda fördel med höga tak som jag kan se är att man får mer kubik luft och det passar bra till självdragsventilation som inte alltid är på topp. I moderna hus ventilerar man mekaniskt så den fördelen försvinner. Estetiskt är det bara stora rum som gynnas av högt till tak, tycker jag.
Lycka till med huset!
gaia i ett gammalt tegelhus
Det här loftet blir faktiskt mer än ett loft. Nästan 20 kvm med full takhöjd, och så bonus-utrymme i form av "kattvindar" på båda sidor. Blir en extra våning med ett rum som kan fungera som tv-rum, gäst-rum eller tonårs-rum. Vi får se helt enkelt!
Administrator
· Skåne
· 7 928 inlägg
Jag blir avundsjuk när jag ser bilderna. Jag tycker visserligen om våra lättbetongväggar, men det här lerteglet du bygger i ger en riktigt häftig känsla. Tänk att få bo mellan de här väggarna!
Dags att montera takåsar på "huvudbyggnaden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
"Loftet" fick i all hast två fönster. Hade en del tur med fönster-beställningen som gick att ändra! Dels tillägget av dessa två, dels en felbeställning på härdat/laminerat och en storleksändring som gick att rätta till.
Logga in
Skapa konto
Hej Mainstream
Bra val av huset.
Jag menar att det ska vara sten inte trähus.
Om jag kan fråga,vad kostade platta på mark ? Vet du vad den kostar per kvm till stenhus ?
Antar att den är dyrare en platta till trähus.
Lycka till i framtiden med huset. Kommer att följa tills du bygger färdigt.
Ha det bra
Bra val av huset.
Om jag kan fråga,vad kostade platta på mark ? Vet du vad den kostar per kvm till stenhus ?
Ha det bra
Tack. Priset beror ju såklart på vad för platta du väljer. Jag har valt en variant jag tror på. Finns tex också F-element att jämföra med vanliga L-element. Men nånstans mellan 2.000 och 3.000 per kvm inkl moms med minimalt markarbete, VA och golvvärme är rätt normalt.Bosanac skrev:Hej Mainstream
Bra val av huset.
Ha det bra
Tack för svaret. Blixtsnabb
Jag kommer från Bosnien ( Bosanac - man från Bosnien ) och där är det bara stenhus man bygger. Jag kommer att bygga i framtiden en sån hus så lite kunskap måste man ha.
Har du köpt material i Sverige eller i billiga Polen ? ( menar Wienerberger block )
Jag kommer från Bosnien ( Bosanac - man från Bosnien ) och där är det bara stenhus man bygger. Jag kommer att bygga i framtiden en sån hus så lite kunskap måste man ha.
Har du köpt material i Sverige eller i billiga Polen ? ( menar Wienerberger block )