Såg i inlägg 188 att du valt Östbergs Heru. Det roliga är att jag har jobbat på Östberg i Avesta och byggt just dessa. Slutade dock precis när de började producera 130 i full skala. Gjorde mest Heru 50/75 samt 180.
Har du en version med fjärrkontroll?

För övrigt, är du nöjd med den?
Varför valde du just Östberg och den storleken?
Beställde du genom firma eller direkt från svenska säljarna på Östberg? (men man kanske inte kan göra det som privatperson)

Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Ser verkligen bra ut.

Undrar hur det blir med uppvärmningen. I april bör vi få veta det. Hoppas jag...

Vad är effekten på elpatronen?

• Gilla
helder
  • Laddar…
Jerpa skrev:
Såg i inlägg 188 att du valt Östbergs Heru. Det roliga är att jag har jobbat på Östberg i Avesta och byggt just dessa. Slutade dock precis när de började producera 130 i full skala. Gjorde mest Heru 50/75 samt 180.
Har du en version med fjärrkontroll?

För övrigt, är du nöjd med den?
Varför valde du just Östberg och den storleken?
Beställde du genom firma eller direkt från svenska säljarna på Östberg? (men man kanske inte kan göra det som privatperson)
Jodå, jag är nöjd! Storleken är vald för att aggregatet inte ska behöva gå så hårt. Med 200 mm anslutningar kan jag ha större rör och lägre lufthastighet.

Som privatperson tror jag inte man kan beställa från dem. Där är massor av ÅF att välja på.

Atom skrev:
Ser verkligen bra ut.

Undrar hur det blir med uppvärmningen. I april bör vi få veta det. Hoppas jag...

Vad är effekten på elpatronen?
Där sitter 2 elpatroner på 9 kW styck. Och uttag för en till på ytterliggare 9. Men Boverkets regler begränsar effektuttaget till typ 5 kW som mest. Så elpatronerna är ju kraftigt överdimensionerade om man ska följa regelverket....

Mainstream skrev:
Där sitter 2 elpatroner på 9 kW styck. Och uttag för en till på ytterliggare 9. Men Boverkets regler begränsar effektuttaget till typ 5 kW som mest. Så elpatronerna är ju kraftigt överdimensionerade om man ska följa regelverket....
Hur lyckades du få det godkänt då? I våran kommun släpper man inte igenom bygge med för stor installerat effekt. Tom LLVP fick vi (för kylans skull) montera EFTER slutbesiktnikgen.
Om du har tips, hur göra, dela med dig snälla...

Vi hade gärna byggt utan värmepanna,men det går inte. Bygglovkontoret vägrar.

• Gilla
Lbg83
  • Laddar…
Atom skrev:
Hur lyckades du få det godkänt då? I våran kommun släpper man inte igenom bygge med för stor installerat effekt. Tom LLVP fick vi (för kylans skull) montera EFTER slutbesiktnikgen.
Om du har tips, hur göra, dela med dig snälla...

Vi hade gärna byggt utan värmepanna,men det går inte. Bygglovkontoret vägrar.
Du får välja en panna som kan begränsa effektuttaget till vad BBR tillåter. På min är det en inställning som entreprenören gör. Det finns ett par på marknaden som är "BBR-godkända", dvs de har denna funktionen. Men sen är ju frågan om effekten räcker i din energiberäkning utan komplettering av tex solpaneler.

Din kyl-anläggning är förmodligen inte okej att installera enligt BBR, om du inte kan få med den i energiberäkningen....

Aha...
Nu hänger jag med. Tack.

Edit. Kylanläggningen är vanlig LLVP.

Tjena!

Jag är lite sen, men jag letar referenser till belysning över bänkskåp och har tänkt en sån lösning som du gjorde i ditt hus, dvs en ljuslist som man försöker "gömma" ovanför stänkskyddet.

Är du nöjd med din lösning? Sticker ljusrampen ut mycket? Och hur är ljuset på bänken?

Tack!

Hej!

Jag är väldigt nöjd med lösningen. Ljuset är tillräckligt för våra behov, men å andra sidan lagar vi väldigt sällan mat. Ett riktigt arbetskök kräver mer ljus.

Man kan köpa en kraftigare slinga eller välja att vinkla den något. Här bygger det några centimeter ut. Inget som stör, ville ha en avslutning på glasskivan ändå.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
M Mainstream skrev:
Utvändigt börjar det bli klart. Teglet är på plats och takpannorna läggs. Detaljplanen specificerade rött tak tyvärr, vi ville så gärna ha svart istället. :( Nu blir det lite väl många färger för att få ihop det!

På bilderna här syns också takfönster från Velux, ett i hallen och två i vardagsrummet. Såhär i efterhand skulle jag gärna haft två i köket också.

[bild]

[bild]
Bli inte ledsen för det - Jag gillar dit röda tak :)
Sedan tar rött inte åt sig alls lika mycket värme i solen och rör sig eller knäpper mindre i hettan..

Coolt hus och uppvärmningssystem. Det vore intressant att höra hur många kWh det blir i praktiken per år.

M Mainstream skrev:
Jag har valt block som är fyllda med mineralull (MW). På svenska marknaden heter de Porotherm (utomlands ofta Poroton), modellbeteckning är T8. Att välja modellen bättre, T7, med bättre isoleringsvärde ansåg jag inte vara värt kostnaden. Tjockleken på blocken är 36.5 cm.

[bild]
hej, vill du förklara för mig skillnaden mellan T7 och T8 blocken? Jag ska snart sparka igång bygget med ngn av dessa stenar. Jag funderar även på att köra med 42,5 utan isolering såg att det var ungefär samma u värde på den stenen men jag slipper oroa mig om eventuella regn under bygget osv för isoleringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.