R Roosen skrev:
Du har fått till en väldigt beskedlig tröskel, snyggt! Har du sänkt ner den eller bygger ditt golv mycket?
Har funderat på att sätta diamantklingan i betongplattan.. Men är troligen en hel del jobb känns det som. Och så behöver man nog spackla upp för att få en plan yta.
Som det blir nu efter de åtgärder jag gjort så blir den 3-3,5 cm, ungefär som vi har hemma och den är ok, även om jag ibland stör mig lite på den faktiskt :oops:
Får suga på denna ett tag till!
Den är nedsänkt och jag har plankgolv på 35mm. Men jag vet att snickarna missade på nån dörr/fönsterparti och skar sig ner. Osäker på hur mycket men de gjorde ingen stor affär av det så jag gissar att nog inte det är mer än några timmars jobb. Finns säkert andra här som kan svara bättre på det. Du kan nog skära några ytor horisontellt där du kan sätta klossar/distanser.

• Gilla
Roosen
  • Laddar…
Lite off topic kanske, men är det i Fröjel du bygger? Ser jättefint ut! Mvh utflyttad gotlänning :D

ebbae ebbae skrev:
Lite off topic kanske, men är det i Fröjel du bygger? Ser jättefint ut! Mvh utflyttad gotlänning :D
Tack! Ja det stämmer, är i Fröjel :) antar du bott i närheten eftersom du satt det på de bilder jag lagt upp, som ju bara varit på tomten och blivande huset?

Nu har lite panel kommit upp. Så här blir det vid fönstren
Nyuppsatt mörk träpanel runt fönster, med ojämnt placerade spikar och byggställning synlig genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska ditt ett underbleck också förstås

Men vilken tid det tar! Efter en trevande start igår kväll och idag så har jag inte ens hunnit en vägg (av 8)
Ny svart panel delvis monterad vid fönster på husvägg, med synliga spikrader och byggmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Nyuppsatt svart träpanel vid ett fönster på en byggnad, med synliga spikar och utan underbleck.
Skapa konto

Och rackarns vad svårt att få spikraderna raka... Har kört på frihand/ögonmått men det är tydligen inte att lita på :oops:
Ska man hålla på med linjal/pass/snöre el dyl så kommer ju en redan långsam övning ta ännu längre tid.. Tips och trix mottas tacksamt!
Två av väggarna ska vara obehandlade (järnvitrol), då vill det till att det blir bättre än nu

richardtenggren
Jag har tagit en regel där jag satt en skruv för varje spikad, så sätter jag lasern i den och flyttar den lätt mellan spikarna för varje rad. Tar lite tid men men :)

En kompis tipsade annars om att köra med vattenpasset genom att sätta en spik en vattenpasslängd bort och slå i den första halvvägs. Så fortsätter man så :)

• Gilla
Roosen
  • Laddar…
R Roosen skrev:
Tack! Ja det stämmer, är i Fröjel :) antar du bott i närheten eftersom du satt det på de bilder jag lagt upp, som ju bara varit på tomten och blivande huset?
Yes, utflyttad sen några år tillbaka. Fint ställe! Ekstakusten och Fröjel är helt fantastiska, du kommer bo fint där sen! :)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Tillbaka på brottsplatsen efter 5 härliga och behövliga dagar hemma med familjen.
Jag körde på rätt hårt sista dagarna där kvällarna tillägnades målning i skenet från bygglampa. Ser lite japanskt ut, rätt coolt faktiskt. Synd det behövs tjockare väggar i detta land :)
Ett hus under konstruktion upplyst av bygglampa på kvällen, med synlig regelstomme och isolering.
Skapa konto

Trots ganska många timmar har jag inte kommit så långt med fasaden som jag hoppats på. Målningen tar sin tid, så även uppspikningen.
En utmaning är att kanterna på panelen är hyvlad, så färgen fäster sämre där. Eftersom kanterna (liksom bottenbrädan) är svårare att komma åt pga den ganska smala springan (5-10mm) så vill jag ha de täckta innan uppsättning.Testat att köra med både sandpapper och stålborste för att rugga upp ytan.
En borr med en stålborste framför träpaneler som förbereds för målning, på ett grusunderlag.
Skapa konto

Det blev bättre men ändå inte så pass att det blir täckande med en strykning. Så har övergett den metoden och målar nu istället kanterna först en gång och sen en strykning av kanter och framsida. Då blir det OK.
Sen ska det målas en sväng till några månader efter uppsättning.

Bottenbrädan skjuter jag fast med pistol medan överbrädan handspikas. Har märkt att jag blivit bättre på att hålla en rak linje med spikarna. Inte spikrakt, men helt OK. Iallafall för de väggar som ska målas.
Närbild på fasad med halvspikade gråa träpaneler och synligt grönt byggnadspapper.
Skapa konto

Nybyggd trähusfasad med nymålade svarta paneler, fönster och byggmaterial framför.
Skapa konto

Nymålad svart träfasad på hus med synliga spikar och ett fönster samt reflektion.
Skapa konto

För att följa upp på utseendet runt fönstren, utan foder/salning, så blir det inga traditionella knutbrädor, utan väggarna bara ”möts”.
Ny målad svart träfasad på ett hus, synliga spikar och ett fönster, grus och byggnadsmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

För de två väggar som ska järnvitrolbehandlas så kanske jag måste ta till nåt knep, såsom Richard Tengren tipsade om. Gillar tanken på laser. Man borde ha några stycken dock, så man slipper flytta dem hela tiden :)

Använda verktyg den här fasen; penslar, hammare, spikpistol, kap&gersåg. Och en rågad skopa tålamod.

Lite angående budgeten som kanske intresserar nån. Just nu har vi spenderat ganska exakt 600k. I det inkluderas markarbete, grunden/plattan, regelstommen, tak (exkl plåt), panel, fönster, isolering väggar. Samt diverse kring och adminkostnader såsom bygglov, resekostnader, inköp av bil och släp.
Grovt så återstår följande större poster; takplåt, takisolering, golv, innertak, innerväggar, dörrar, el, värmepump, vv-beredare, kök, badrum.
Blir nog tajt att landa under miljonen. Beror förstås mkt på materialval. I kalkylen är kostnad för kök och badrum rätt nedskruvade (50 resp 60k), så det beror mycket på om vi håller den linjen. T ex tänker vi gjuta bänkskivor så det blir inte så stor kostnad. Och så kanske lite blocketfynd. Vi har t ex varit inne på att köpa begagnade köksluckor (och kanske stommar) för att sen lämna in för lackering.
Golvet är en annan slamkrypare där man kan spendera rätt friskt. T ex Gotländsk kalksten vs ordinärt klickparketgolv.

• Nybyggd svartmålad stuga vid skymning med synliga byggmaterial och ännu oavslutad tillbyggnad.
    Skapa konto
  • Nybyggd svartmålad träfasad på hus med byggmaterial i förgrunden och skog i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
lindstedt14 och 9 till
  • Laddar…
Halva min planerade byggledighet har nu gått.
Är dock sugen på att köra september ut, då det nog kommer bli några veckor utan byggaktivitet i sommar.
Panelen är äntligen (!) klar. Så nu är utsidan klar sånär som på plåttaket, inbyggnad av takfot och ytterdörr.
Vänder nu blicken inåt. Isolering står närmast på tur. Har beslutat att spruta i taket så det jag gör nu är att isolera väggar, plasta väggar och tak samt glesa taket.
Nybyggt hus med klar panelvägg, utan takfot och ytterdörr, byggmaterial och verktyg framtill.
Skapa konto

Nästan färdigt hus med panel utomhus omgivet av träd, byggmaterial på marken, utan takplåt och takfot.
Skapa konto

Nybyggd svart trävilla med färdigställd panel, utan takfot och ytterdörr, i skogsmiljö.
Skapa konto

Kom på en metod för att spika någorlunda rakt och det var att fästa ett snöre på ca en meter framåt på varje spikregel och sen sträcka det mot en redan halvt inslagen spik. Gick ganska lätt och tillförde inte så mycket extra tid. Kan rekommenderas.
En hand som håller en hammare vid en trävägg med ett spänt rött snöre för att spika rakt.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Den ljusa panelen är alltså behandlad med järnvitriol och körde "badteknik" som flera här på bh har tipsat om.
Behandlad träpanel med järnvitriol på bockar utomhus framför en röd stuga och en släpvagn på en byggplats.
Skapa konto

Panel behandlad med järnvitriol genom "badteknik", liggande utomhus för torkning.
Skapa konto

Gick väldigt enkelt och fort. Om jag gjort så på hela huset ehad jag nog varit klar för nån vecka sedan.
Det hände grejer direkt efter behandlingen. Bara efter en dag i solen ser man tydligt vilka ytor som fått sol på sig.
Träpanel som behandlats med järnvitriol visar en gradvis färgskiftning, liggande på ett betonggolv.
Skapa konto

Det regnade på natten efter behandlingen och de som låg överst och sen fick soluppgång sig mörknade rejält.

• Gilla
Dsundet och 3 till
  • Laddar…
Och så kom även själva altandörrarna på plats.
Nyinstallerade altandörrar i en träfasad, med grusgrund framför och blå himmel ovanför.
Skapa konto

Jag har inte fällt ner dem i betongplattan som var ett alternativ för att slippa hög tröskel. Nu kommer vi få en tröskel på ca 3 cm och den kände jag att vi kan leva med.

Ytterdörr är inte ens beställd ännu då vi velar på färgval. Tänker att vi antingen kör vidare på grått och matchar med fönstren. Eller möjligen en helt annan färg som livar upp uttrycket lite. Har tex funderat på nån dov mörkare grön alt en dov gul.
I väntan så tog jag en dörr som satt i en av bodarna på tomten, för att få huset helt tätt.
Den är bara nittio bred så fick Sala på temporärt.
Altandörr tillfälligt monterad i svart träfasad, grön färg med fönster, spegling av person som fotar.
Skapa konto

Dörren råkar vara grön men just den här grönfärgen ska vi INTE ha på riktiga dörren :crysmile:

Nu blir det innearbete framöver, börjat så smått med isoleringen. Verkar gå ganska snabbt.
Inredningsbygge med isolering på väggen och stegar, med en synlig text på isoleringsmaterialet och träreglar.
Skapa konto

• Gilla
golvlaggaren och 8 till
  • Laddar…
richardtenggren
Vi valde S 2050-Y10R på vår dörr, den borde passa bra på er mörka fasad också. :)

R Roosen skrev:
Och så kom även själva altandörrarna på plats.
[bild]
Jag har inte fällt ner dem i betongplattan som var ett alternativ för att slippa hög tröskel. Nu kommer vi få en tröskel på ca 3 cm och den kände jag att vi kan leva med.

Ytterdörr är inte ens beställd ännu då vi velar på färgval. Tänker att vi antingen kör vidare på grått och matchar med fönstren. Eller möjligen en helt annan färg som livar upp uttrycket lite. Har tex funderat på nån dov mörkare grön alt en dov gul.
I väntan så tog jag en dörr som satt i en av bodarna på tomten, för att få huset helt tätt.
Den är bara nittio bred så fick Sala på temporärt.
[bild]
Dörren råkar vara grön men just den här grönfärgen ska vi INTE ha på riktiga dörren :crysmile:

Nu blir det innearbete framöver, börjat så smått med isoleringen. Verkar gå ganska snabbt.
[bild]
Läckert!!

• Gilla
Roosen
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi valde S 2050-Y10R på vår dörr, den borde passa bra på er mörka fasad också. :)
Ja, går vi "gulhållet" så är det nog typ den brytningen som passar. Har du nån bild på ert hus?

richardtenggren
Det är ju inte riktigt klart än och panelen är bara grundad, men här är några bilder. :)

• Ett ofärdigt rött enfamiljshus med grundad panel och en oavslutad trädgård i skymningen.
    Skapa konto
  • Ej färdigmålat trähus med gul dörr och röd grundad panel mot en naturlig bakgrund.
    Skapa konto
Snyggt! Den färgen lirade ju bra till rött också. Är det falu rödfärg?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.