Fario Fario skrev:
Även om jag har koll på begreppen så är denna tråd nog det bästa jag sett som förklaring på "tändtråd".
Tur man bidrar med något ;) jag kan ju inte vara ensam om detta spörsmål tänker jag!!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kopplingsschema som visar inkoppling av en 10 A-grupp med skyddsledare, fasledare och neutralledare anslutna till en jordad lamp- och eluttag samt en dubbeltrapp i kronkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
haskar2012 och 9 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
@Magnusson1234

Bilden nedan visar två enkla kopplingar, den övre utan strömbrytare och den nedre med strömbrytare.

I båda bilderna är fas märkt med brun ledare och nolla märkt med blå ledare, den svarta cirkeln med ett kryss i är lampan.

I den övre bilden kommer lampan lysa konstant.
I den nedre bilden är det en strömbrytare (svart snett streck) och efter den kommer tändtråden, som i detta fall är orange. Rent tekniskt kan givetvis alla ledare ha samma färg, strömmen bryr sig inte, men vi människor får det lite jobbigare att förstå.

[bild]
Tändtråd är alltså det som kommer efter strömbrytaren. Om du inte vill kalla den tändtråd utan fas så blir det problem i kommunikationen med andra. Du kan välja att kalla fas för knatte, tändtråd för fnatte och nolla för tjatte och du kan välja att ha alla ledare vita om du vill, lampan kommer lysa, men då kan du inte längre förvänta dig att någon annan ska förstå vad du menar.

Sen har du jord också, den går inte genom strömbrytaren. Jag har valt att inte rita in jord alls, då det verkar nog komplicerat redan nu.
Bra förklarat! Men ska det inte också vara en jordkabel till lampan? Du kanske bara hade missat och rita in den eller det kanske fanns en anledning till att den inte var med.
 
Jord ska ALLTID dras med fram till alla anslutningspunkter, är "apparaten/armaturen" dubbelisolerad lämnas jorden oansluten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jord ska ALLTID dras med fram till alla anslutningspunkter, är "apparaten/armaturen" dubbelisolerad lämnas jorden oansluten.
Dubbelisolerad armatur/apparat? Har aldrig hört talas om det. Kan någon förklara vad dubbelisolerad är?
 
Fairlane
V Ville27 skrev:
Bra förklarat! Men ska det inte också vara en jordkabel till lampan? Du kanske bara hade missat och rita in den eller det kanske fanns en anledning till att den inte var med.
Jodå det ska det vara, men jag skrev att jag utlämnar den för att delningen behövs för att förklara skillnaden mellan fas och tändtråd.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jodå det ska det vara, men jag skrev att jag utlämnar den för att delningen behövs för att förklara skillnaden mellan fas och tändtråd.
Jag hajar! Tack för svar, som jag sa förut, snyggt illustrerat!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
V Ville27 skrev:
Dubbelisolerad armatur/apparat? Har aldrig hört talas om det. Kan någon förklara vad dubbelisolerad är?
Det betyder att apparaten har bättre isolering. Du har alltid minst två olika isolerande höljen mellan en strömförande tråd, eller del av apparaten, och något berörbar del. Då anses det att man inte behöver skyddsjorda apparaten. Det finns i reglerna fler krav än den dubbpa isoleringen, man testar ex. med ett standardiserat "barnfinger" i stål, som man sticker in genom ev. lufthål i apparaten, får inte gå att nå någon strömförande del.

Det är sådana dubbelisloerade apparater som kan ha en platt Europlugg, som ju saknar jordbleck, men ändå går att sätta i ett jordat uttag. Det finns även kontakter som ser ut som jordade, men saknar jordbleck de används på dubbelioisolerade apparater som drar mer ström än vad europluggen är godkänd för.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns även kontakter som ser ut som jordade, men saknar jordbleck de används på dubbelioisolerade apparater som drar mer ström än vad europluggen är godkänd för.
Den klassiska apparaten med den kontakten är dammsugare, dom drar mycket ström och behöver därför rejäl kontakt men dom är inte jordade.
Svart icke-jordad stickkontakt med två pinnar, används vanligtvis för att ansluta apparater som drar mycket ström, till exempel dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mekplatsen och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men ligger inte "kraften" på minus i ett batteri? Strömmen flyter ju från minus till plus.
Vedertagen strömrikning i en likströmskrets är från plus till minus.
Teoretisk strömrikning är från minus till plus.

Gissa om det blev ett ramaskri när några författare ville ställa allt till ordning när de gav ut ett läromedel, där ordningen skulle vara återställd.
Alltså att ström flyter från minus till plus.

Har faktiskt en sån lärobok sparad.
Typ lätt förvirrande.

(Inom dagens elektronikteori talar man dessutom om hålström och elektronström.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om man med ström menar elektronernas färd i en ledare så rör dom sig från minus till plus. Har du en lärobok som säger nått annat så är den från den tid då man trodde att det var tvärt om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Och då ställer jag frågan till den som vet.
Av vad består då elektrisk ström som flyter från plus till minus?
 
Den strömmen (den teoretiska) är det som man vid "tidernas begynnelse" trodde var rätt riktning. När man senare upptäckte "fadäsen" lät man bli att ändra i alla "dokument" för strömriktningen har ingen praktisk betydelse
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Så har jag också uppfattat det.

Men det är i dag inte många som känner till detta.

Hittar just nu inte "boken" jag skrev om ovan. Troligen utlånad.
 
Och min kunskap" kommer från boken Elteknik I skriven av Nils Evermark, tryckt 1967.
Det grundläggande om ström/elektroner/elektriska laddningar och fält börjar på sidan 5 och övergår till likströmslära på sidan 36 👍👍
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.