P
Alltså hur många sten ut från huset hade du tänkt lägga?
Är det EN sten eller flera? Alltså hur långt ut kommer kanten vara?

Är det bara en sten absolut innerst så behöver du inte göra så mycket mer än dra av några centimeter och sen lägga 0-4 för att få det jämt.

Allt annat med en massa olika lager är mer tänkt om du lägger en stor yta.
Överarbeta inte för en liten fris
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Jag ringde ett företag som har grus. De sa såhär:

"Gräv ner till grunden och häll i Makadam 8/11 eller 8/16 (Det är dränerande) Tryck till med fötterna.

Sista 5 cm lägger jag 2/4 flis och "stryker av" och lägger sedan plattorna."

Låter det korrekt?
Det finns inte ett sätt att göra det här på. Det finns många sätt som är fungerar.


Du kommer inte kunna hitta ett sätt där alla på Byggahus och på gruscentralen håller med varandra och ger samma råd.
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Alltså hur många sten ut från huset hade du tänkt lägga?
Är det EN sten eller flera? Alltså hur långt ut kommer kanten vara?

Är det bara en sten absolut innerst så behöver du inte göra så mycket mer än dra av några centimeter och sen lägga 0-4 för att få det jämt.

Allt annat med en massa olika lager är mer tänkt om du lägger en stor yta.
Överarbeta inte för en liten fris
Jag ska läga 3 rader med en bricka som är 21x14x5. Så det blir 42 cm brett.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Jag ska läga 3 rader med en bricka som är 21x14x5. Så det blir 42 cm brett.
Oj, glöm då allt jag har skrivit i denna tråden. Jag utgick ifrån vad du skrev i inlägg 1 och 3. Allså att du skulle lägga 23 cm bred och inte gå på dem.
 
J J Vos skrev:
Oj, glöm då allt jag har skrivit i denna tråden. Jag utgick ifrån vad du skrev i inlägg 1 och 3. Allså att du skulle lägga 23 cm bred och inte gå på dem.
Jag ska inte gå på dem
 
En enklare variant bara för att hålla rent vid väggen är vanliga 35x35 betongplattor så du bara behöver en rad, jämna till jorden och lägg dit.
Om det är ojämnt något år senare så lyft bara de plattorna, jämna av lägg tillbaka. Inte mer jobb än att rensa ogräs.
Blir det dåligt kan man göra om med makadam och jox om några år istället när du har mer tid till kosmetiska projekt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
rotbackarn rotbackarn skrev:
En enklare variant bara för att hålla rent vid väggen är vanliga 35x35 betongplattor så du bara behöver en rad, jämna till jorden och lägg dit.
Om det är ojämnt något år senare så lyft bara de plattorna, jämna av lägg tillbaka. Inte mer jobb än att rensa ogräs.
Blir det dåligt kan man göra om med makadam och jox om några år istället när du har mer tid till kosmetiska projekt.
Inte så snyggt med så stora plattor. Är det problematiskt att sätta lite mindre stenar då?
 
Gud vad ni krånglar till det. Skrapa bort lite av jorden, jämna ut med stenmjöl, lägg dit plattorna. Klart.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Inte så snyggt med så stora plattor. Är det problematiskt att sätta lite mindre stenar då?
Blir mer ogräs med mindre plattor (fler fogar, mer underhåll att hålla snyggt)
 
Alltså... skulle jag gjort de så hade jag inte skämts för att jämna av och lägga stenarna rakt på och sen jämna av med jord eller ännu bättre stenkross.
Då får du en liten klack närmast väggen. Och marken kommer luta bort från väggen.
Vill du ha jämn mark så får du gräva ut för stenen. Men att lägga mer energi med underlaget hade jag inte gjort.
Gräver du ner på "rätt" nivå så är marken redan ganska packad.
Gräver du mer än du behöver och behöver fylla upp så får du trycka till det.
Är det väldigt viktigt att inget ogräs får leta sig upp mellan plattorna så behövs en markduk( ogräset kan fortfarande växa på ovansidan)

Så återigen... överarbeta det inte.
Ska du däremot belasta stenen så gäller andra regler.

Oavsett hur du gör så bör du ha en svag lutning ut från huset.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Gud vad ni krånglar till det. Skrapa bort lite av jorden, jämna ut med stenmjöl, lägg dit plattorna. Klart.
Men då är det ju jord under plattorna mot husgrunden. Sen vill jag inte att plattorna ska flytta sig snart.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Men då är det ju jord under plattorna mot husgrunden. Sen vill jag inte att plattorna ska flytta sig snart.
Du tror inte dom ligger kvar av sin egen tyngd?
 
Mindre plattor kräver nog lite mer jämnhet av underlaget, men man kan ju kompensera med att lägga en markduk under eller så klart ett litet lager grus/kross. Sen finns ju stora plattor i olika kulör eller med mönster som alternativ.

Med noll verkshöjd kan det bli såhär, plattorna närmst är lagda tidigare i år, plattorna närmare pumpen har legat några år. under pumpen ligger det på en liten bädd av grus. Har varit lös jord här bara då inget växer i mörkret, jämna till lätt och förssänkt mot gräsmattan, dit med sten och fyll igen mot stenen.

Husvägg med långsträckt fönster, gräs, diverse föremål, trädgårdsmöbel, A/C-enhet. Höst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Du tror inte dom ligger kvar av sin egen tyngd?
Haha det är sant
 
Allting skiter sig ändå. Är ett hästjobb att få hit 900 kg grus och få det på plats. Jag skiter i alltihopa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.