wildeside wildeside skrev:
1. Gräv 20 djupt och 60 cm brett.
2. Lägg i markduk. Markdukens uppgift är att separera fyllningsmaterialet från underliggande material. Har inget att göra med ogräs.
3. Fyll med vilket material som hels som innehåller 0 fraktion och uppåt. 0-4, 0-8, 0-16. Jag skulle ta 0-16.
4. Padda eller stampa Stenmaterialet. Helst ska du padda.
5. Lägg 2 dragrör 1. 5 cm ut från fasad och nivån 5cm under färdignivå och det andra röret 55 cm ut och 6 cm under färdignivå. (punkt 5 om du är noga och svårt för att lägga fallet för hand.
6. Padda mellan dragrören 2-4 gånger och fyll på material efter varje paddning.
7. Ta bort dragrören och fyll i material i spåren efter dragrören och stampa till materialet så att det packar sig.
8. Nu har du färdig plan yta att lägga stenen på. När stenen är lagda lägger du på stenmaterial några gånger och borstar med piassavakvast för att fylla mellanrummen.
9. Fyll på jord mot stensättningen med fall ut från huset.
Så skulle jag göra det yrkes mässigt.

Privat hemma skulle jag gräva ur 15 cm 35 brett.
Lagt i markduk.
Fyllt på med stenmaterial.
Handdragit nivån med asfaltsraka och paddat ett antal gånger.
Lagt på stenen, borstat i stenmaterial i springorna och gjort motfyllning.
Tagit en öl och njutit av tillvaron.
Det där med dragrören i steg 5-7 fattar jag inget av. Men får fundera lite på det. Tack för ditt inlägg!

Så bergkross skulle jag kunna använda?
Du nämnde inte sättsand? Behöver man inte ha det?
 
Det är så här att desto mer underarbete du gör desto högre än sannolikheten att resultatet håller över tid.
I det här fallet ska du inte belasta och då minskar risken för att det flyttar på sig.

Om du vill vara helt säker på att resultatet blir perfekt och håller sig perfekt då är det gräva, duk, olika lager av stenar/grus och padda som gäller.

Om du vill få dit stenen med ett bra resultat och godtagbar chans att det håller så är det någon kompromiss.

Jag hade personligen grävt ut, lagt nån billig duk och sen hällt på grus av valfri sort (inte för grov) och sen sättsand på det. Jag hade inte hyrt nån padda för detta. Det är ärligt talat inte så noga. Noga är det bara om du vill lägga sten som du antingen kör fordon/parkerar på eller om du vill vara helt säker på att det inte rör sig en cm på många år.
 
  • Gilla
tomson och 1 till
  • Laddar…
Nu la jag stenblock som en avgränsning mellan gräsmatta och infart. Grävde väckgräsmatta och ca 20 cm ner. Sedan stenmjöl tror jag jag använde som jag vattnade och stampade så hårt jag orkade. Sedan blocken ovanpå. 3 år sedan. Varken sjunkit eller höjt, flyttat sig någonting vad jag kan se. Men hade i ditt fall lagt ner någon extra dag på underarbetet för dina plattor är ju mindre än vad mina är.

Lycka till
 
  • Gångstig med stenblock, grönt gräs, slang, soligt, mobilskärmsgränssnitt, datum och tid synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är så här att desto
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är så här att desto mer underarbete du gör desto högre än sannolikheten att resultatet håller över tid.
I det här fallet ska du inte belasta och då minskar risken för att det flyttar på sig.

Om du vill vara helt säker på att resultatet blir perfekt och håller sig perfekt då är det gräva, duk, olika lager av stenar/grus och padda som gäller.

Om du vill få dit stenen med ett bra resultat och godtagbar chans att det håller så är det någon kompromiss.

Jag hade personligen grävt ut, lagt nån billig duk och sen hällt på grus av valfri sort (inte för grov) och sen sättsand på det. Jag hade inte hyrt nån padda för detta. Det är ärligt talat inte så noga. Noga är det bara om du vill lägga sten som du antingen kör fordon/parkerar på eller om du vill vara helt säker på att det inte rör sig en cm på många år.
Valet av material:
Bergkross 0-32
https://stenbolaget.se/products/bergskross-0-32-storsack-500kg/

Stenmjöl 0-8
https://stenbolaget.se/products/stenmjol-0-8-storsack-500kg-1/

Är detta något som funkar?
 
0-32 är för klumpigt om du bara ska lägga plattor. Jag har nyss lagt plattor hemma. Där låg plattor tidigare som inte hade satt sig men ändå behövdes göras om. Jag grävde ur minimum för att inte lägga ner mer energi än nödvändigt. Desto mer du gräver ur desto större är risken för sättningar om du inte haft problem med sättningar tidigare. Jag grävde ur mellan 35-50mm. Packade det lilla som behövdes för hand. La duk sen stenflis fraktion 2-5mm, i med två rör och dra av ytan till rätt höjd och med fall från huset. På med plattorna och foga med stenmjöl 0-4.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Valet av material:
Bergkross 0-32
[länk]

Stenmjöl 0-8
[länk]

Är detta något som funkar?
0-32 hade jag inte kört
Det är för stort.
Måste du välja en så ta 0-8.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
0-32 hade jag inte kört
Det är för stort.
Måste du välja en så ta 0-8.
Det är så svårt att göra rätt när alla säger olika. I Byggmax video säger de att 0-32 funkar bra.

Stenbolaget.se har inte ens bergkross som är mindre än 0-32
 
  • Konstgräsmatta nära trädäck, möjligen urklipp eller illustration, dimensioner markerade, 0-35 mm tjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Generellt när man lägger marksten ska man ju inte fuska med underarbetet. Men här så är det 28cm vi pratar om. Som ingen går på eller belastar.

Jag hade gjort enklast möjligaste. Grävt bort nån dm. Fyllt med 0-4, eller 0-8 eller liknande fraktion. Packat med fötterna, en kubbe, eller liknande, vägt av ytan så det blir hyggligt jämnt och lagt stenen.

Om något rör på sig, eller inte blir 100% bra, så får du väl lyfta på stenen o justera lite om nån vinter eller två.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Kan inte någon bara gå in på stenbolaget.se och säga vilken kross jag ska köpa? Och sättsand. Har hållit på med detta flera dagar och fattar ingenting. Är så svårt när det står olika saker överallt.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Det är så svårt att göra rätt när alla säger olika. I Byggmax video säger de att 0-32 funkar bra.

Stenbolaget.se har inte ens bergkross som är mindre än 0-32
Finns många metoder när det gäller mycket.

0-32 är för stort. Allt ”grus” är bergkross även stenmjöl 0-2. Varför stenbolaget kategoriserar så får dom svara på.

Håll det enkelt. Du ska lägga plattor som du inte ska gå på. 0-32 är bärlager om du ska köra en lastbil på plattorna.
 
B BSOD skrev:
Generellt när man lägger marksten ska man ju inte fuska med underarbetet. Men här så är det 28cm vi pratar om. Som ingen går på eller belastar.

Jag hade gjort enklast möjligaste. Grävt bort nån dm. Fyllt med 0-4, eller 0-8 eller liknande fraktion. Packat med fötterna, en kubbe, eller liknande, vägt av ytan så det blir hyggligt jämnt och lagt stenen.

Om något rör på sig, eller inte blir 100% bra, så får du väl lyfta på stenen o justera lite om nån vinter eller två.
Vilken sten ska jag ha till 0-4 eller 0-8? Det finns tusen varianter.

Det är delade läger kring om man ska göra det enkelt eller inte. Ju mer svar jag får desto fler olika svar får jag 😅
 
C Chokladmonster skrev:
Finns många metoder när det gäller mycket.

0-32 är för stort. Allt ”grus” är bergkross även stenmjöl 0-2. Varför stenbolaget kategoriserar så får dom svara på.

Håll det enkelt. Du ska lägga plattor som du inte ska gå på. 0-32 är bärlager om du ska köra en lastbil på plattorna.
Ok om jag inte ska ha bergkross. Vad ska jag ha då?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Ok om jag inte ska ha bergkross. Vad ska jag ha då?
Varsågod

Lägg plattorna på detta. Lägg en duk under så materialet inte letar sig ner i jorden med tiden.
https://stenbolaget.se/collections/sand-grus-singel/products/makadam-flis-2-6-storsack-1000kg

Jag hittar bara stenmjöl 0-8 hos stenbolaget, det är för grovt för att foga med men kommer fungera, men du kommer få massa stora stenar över som du får sopa upp när du är klar.och du kommer då köpa onödigt mycket material. Alternativet är att du köper någon fogsand från dom om du nödvändigtvis måste handla där. Det är mest en gimmick som är onödigt dyr-
 
  • Gilla
Mjärn
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Varsågod

Lägg plattorna på detta. Lägg en duk under så materialet inte letar sig ner i jorden med tiden.
[länk]

Jag hittar bara stenmjöl 0-8 hos stenbolaget, det är för grovt för att foga med men kommer fungera, men du kommer få massa stora stenar över som du får sopa upp när du är klar.och du kommer då köpa onödigt mycket material. Alternativet är att du köper någon fogsand från dom om du nödvändigtvis måste handla där. Det är mest en gimmick som är onödigt dyr-
Ska jag inte ha sättsand?
 
C Chokladmonster skrev:
Varsågod

Lägg plattorna på detta. Lägg en duk under så materialet inte letar sig ner i jorden med tiden.
[länk]

Jag hittar bara stenmjöl 0-8 hos stenbolaget, det är för grovt för att foga med men kommer fungera, men du kommer få massa stora stenar över som du får sopa upp när du är klar.och du kommer då köpa onödigt mycket material. Alternativet är att du köper någon fogsand från dom om du nödvändigtvis måste handla där. Det är mest en gimmick som är onödigt dyr-
Är stenmjöl 0-4 mm bättre?

https://www.jemfix.se/stenmjöl-0-4-...sXm-E5I3Uuasls9n3eEaAqyBEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.