M Förstagångsköparen skrev:
Ska jag inte ha sättsand?
Sättsand hade man förr, idag har man ersatt det med stenflis. Stenbolaget själva rekommenderar att lägga plattorna i flis. Stenmjöl 0-4 är bättre att foga med ja.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Tack då jättemycket för att du hjälper till. Det uppskattas verkligen! 🙂

Du skrev först att jag skulle stampa ner jorden som finns 15 cm ner. Sedan på med bergkross 0/8. I ditt andra inlägg så står det att jag ska stampa ner bergkrossen. Jag blir lite förvirrad. Du får ursäkta min okunskap haha. Jag försöker bara få en tydlig bild kring hur jag ska göra.

Såhär alltså?

1. Gräv 15 cm ner och stampa.
2. Fyll på med bergkross 0/8. Kompaktera med en träkubb.
3. Fyll på med stensättningssand.
4. Sätt dit stenen och banka till med gummiklubba.
Jag skulle inte gräva ur längst in mot huset och sedan fylla med grus, det blir som en balja längst in där vatten kan bli stående och fukta upp. Du bör ha färdig lutning på marken bort från huset och sedan utföra stenbeläggningen. Titta på isodräns arbetsinstruktion så ser du bra illustrationer på hur man ska göra och hur man inte ska göra.
 
Det är så mycket problem med att hitta rätt material. Helt omöjligt. Heter det inte sättsand? Det man har under stenarna?
 
  • Skärmbild av Byggmax webbsida, sökfält, sökresultat för "Sättsand", inga resultat, uppmaning till omformulering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag skulle inte gräva ur längst in mot huset och sedan fylla med grus, det blir som en balja längst in där vatten kan bli stående och fukta upp. Du bör ha färdig lutning på marken bort från huset och sedan utföra stenbeläggningen. Titta på isodräns arbetsinstruktion så ser du bra illustrationer på hur man ska göra och hur man inte ska göra.
Jag ska luta när jag packar.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag skulle inte gräva ur längst in mot huset och sedan fylla med grus, det blir som en balja längst in där vatten kan bli stående och fukta upp. Du bör ha färdig lutning på marken bort från huset och sedan utföra stenbeläggningen.
Detta gör mig så himla osäker. Vill snart bara leja bort hela arbetet till någon firma för hur jag än gör så kommer det bli fel och kommer väl säkert förstöra hela husväggen med felaktiga lutningar..
 
M Förstagångsköparen skrev:
Detta gör mig så himla osäker. Vill snart bara leja bort hela arbetet till någon firma för hur jag än gör så kommer det bli fel och kommer väl säkert förstöra hela husväggen med felaktiga lutningar..
Viktigt är att du inte gräver ur och ersätter kompakt jord med ett kapillärbrytande material så du får ned vatten närmast huset.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Viktigt är att du inte gräver ur och ersätter kompakt jord med ett kapillärbrytande material så du får ned vatten närmast huset.
Jag vet inte vad kapilärbrytande material är. Ska detta verkligen vara så svårt? Att sätta några plattor intill huset?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Jag vet inte vad kapilärbrytande material är. Ska detta verkligen vara så svårt? Att sätta några plattor intill huset?
Kompakt jord leder bort viss mängd vatten. Grus (beroende på fraktion) släpper genom vatten. Även om stenbeläggningen i sig inte släpper igenom kan fogar på sikt spolas bort och blir det stora regn kan vattnet leta sig in under stenarna och då har du en balja under stenarna närmast huset. Jag har skiffer närmast huset men jag har sett till att jorden/leran under lutade från huset innan jag la på kross och la skiffret på.

Tänk som i ett våtrum: det vatten som kommer genom fogarna och fixet ska rinna någonstans, inte mot väggen utan från väggen till golvbrunnen.
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag skulle inte gräva ur längst in mot huset och sedan fylla med grus, det blir som en balja längst in där vatten kan bli stående och fukta upp. Du bör ha färdig lutning på marken bort från huset och sedan utföra stenbeläggningen. Titta på isodräns arbetsinstruktion så ser du bra illustrationer på hur man ska göra och hur man inte ska göra.
Hur menar du att folk ska göra om de vill sätta plattor intill husväggen då?
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Kompakt jord leder bort viss mängd vatten. Grus (beroende på fraktion) släpper genom vatten. Även om stenbeläggningen i sig inte släpper igenom kan fogar på sikt spolas bort och blir det stora regn kan vattnet leta sig in under stenarna och då har du en balja under stenarna närmast huset. Jag har skiffer närmast huset men jag har sett till att jorden/leran under lutade från huset innan jag la på kross och la skiffret på.

Tänk som i ett våtrum: det vatten som kommer genom fogarna och fixet ska rinna någonstans, inte mot väggen utan från väggen till golvbrunnen.
Ja, men då lutar jag materialet något utåt väl? Har ett tak som går ut en bit så regnet kommer aldrig ända in ändå.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Ja, men då lutar jag materialet något utåt väl? Har ett tak som går ut en bit så regnet kommer aldrig ända in ändå.
Ja, men tänk på vilket material du väljer. Inte för genomsläppligt.
 
Om det nu bara skall vara för synes skulle med 1 rad plattor , om vad du skall köpa för att sätta plattor läggs väggen så gräv bra bort 10-15 cm å åk till närmsta grushåla som krossar Berg , LBC kan säkert köra ut å , men det räcker om du bara säger stenmjöl så kan du skyffla själv eller få de lastat på en släpkärra , räcker gott till de plattorna . Annars tar du 8-16 å lägger 20x20 längs huset
 
M Förstagångsköparen skrev:
Ja, men då lutar jag materialet något utåt väl? Har ett tak som går ut en bit så regnet kommer aldrig ända in ändå.
Allt regn faller inte rakt ner…
 
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Ja, men tänk på vilket material du väljer. Inte för genomsläppligt.
Jag kan ju inte sånt här. Jag vet inte vad som är för genomsläppigt. Det känns som att det är tusen saker att tänka på och ändå är saker fel med utförandet.
 
R Rickard.lj skrev:
Om det nu bara skall vara för synes skulle med 1 rad plattor , om vad du skall köpa för att sätta plattor läggs väggen så gräv bra bort 10-15 cm å åk till närmsta grushåla som krossar Berg , LBC kan säkert köra ut å , men det räcker om du bara säger stenmjöl så kan du skyffla själv eller få de lastat på en släpkärra , räcker gott till de plattorna . Annars tar du 8-16 å lägger 20x20 längs huset
Men när jag läser i denna tråden så ska man ha ett visst grus med ett visst friktion. Sen ska man ha sättsand. Sen säger någon att man inte ska ha sättsand. Sen ska det vara kapillärbrytande grus. Det ska paddas. Sen säger några att det inte behöver paddas. Det är 70 olika förslag och en del säger emot varandra. Jag har fler frågor nu än jag hade innan jag startade tråden. Varför är detta så svårt?
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.