28 259 läst · 403 svar
28k läst
403 svar
Nya lagen om återvinning av textilier
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 584 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 584 inlägg
Jag hoppas inte du har budgetansvar för något med detta förslag. Hur mycket resurser kan man slösa bort liksom?A AndersS skrev:
Eller en enklare förklaring: Man har inte brytt sig på kommunen. Löses troligen under 2025.A AndersS skrev:
Gamla kallingar eller andra textiler såsom t.ex. strumpor som slits ut regelbundet hamnar naturligtvis i brännbart som allting annat som brinner och ger energi för att värma upp bostäder och samtidigt i många fall skapa elekticitet.
Och då kan vi tanka elbilen för att åka kommunerna runt några varv för att leta efter rätt tunna för att lämna ett par kallingar för att rädda "klimatet" och samtidigt ge oss själva en klapp på axeln att vi är så himla duktiga.
Vilket parodisamhälle det börjar bli ändå, nästa steg kanske blir att vi tvingas åka till en "miljöstation" för att lämna den snö vi skottat på gården för att en bil råkat köra över den...
Och då kan vi tanka elbilen för att åka kommunerna runt några varv för att leta efter rätt tunna för att lämna ett par kallingar för att rädda "klimatet" och samtidigt ge oss själva en klapp på axeln att vi är så himla duktiga.
Vilket parodisamhälle det börjar bli ändå, nästa steg kanske blir att vi tvingas åka till en "miljöstation" för att lämna den snö vi skottat på gården för att en bil råkat köra över den...
Tänker med att insamlade kläder har ju blivit ett miljöproblem utomlands. Kläder som inte duger för oss nöjer sig inte folk med på andra ställen heller utan har slängts i naturen där istället.E Eld skrev:Jag började fundera på om man nu blir tvungen att återvinna varenda trasa.
Efter djupdykning visar det sig att textilier som räknas som städartiklar som tex moppar och trasor inte innefattas av nya lagen. Inte heller textilier som kan räknas som farligt avfall. Man ska alltså inte lägga oljedränkta trasor eller linoljetrasor i textilåtervinningen.,. å inte asbesttextilier heller.
[länk]
Nej. Båda våra är placerade dit ingen har ärende i normala fall.C cpalm skrev:
Tyvärr har jag stora utrymmen hemma så det läggs på hög tills det blir en full bil.
Och jag har stor bil.
Så som extra bonus så är jag där så sällan så reglerna för hur det ska vara sorterat har ändrats sen sist.
Skapar absolut ingen frustration.
Äh, kommet det många frågor som drar resurser fixar man en bättre information/lösning.Claes Sörmland skrev:
Ett exempel här i området med "kärltömningsdag", knappa in adressen hos utförande företag och direkt får man svar, fanns inte från början.
Sjukt omodernt med fungerande system.U Ursidae skrev:
Här på bästsidan har vi centrala återvinningsstationer som är knökfulla 80% av tiden. Sannolikheten för att åka runt med sura mjölkpaket i bilen i flera veckor är skyhög.