Claes Sörmland
A AndersS skrev:
😉 går säkert bra att skicka meddelande även ringa och fråga😉
Jag hoppas inte du har budgetansvar för något med detta förslag. Hur mycket resurser kan man slösa bort liksom?

A AndersS skrev:
Tar min gamla 80-20% regel.
Kan man få in 80% återbruk/återvinning 2025 är det riktigt bra.
Lite trasigt i restavfall tills man justerat/förbättrat insamling blir de 20%. Förändring skapar alltid frågor.
Eller en enklare förklaring: Man har inte brytt sig på kommunen. Löses troligen under 2025.

• Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
F ö: hur återvinner man en blandning av bomull, ylle, nylon och polyester, m fl material, och få något användbart av det? Utan kostnader som vida överstiger nyttan.

• Gilla
  • Älska
jonmo och 19 till
  • Laddar…
Gamla kallingar eller andra textiler såsom t.ex. strumpor som slits ut regelbundet hamnar naturligtvis i brännbart som allting annat som brinner och ger energi för att värma upp bostäder och samtidigt i många fall skapa elekticitet.

Och då kan vi tanka elbilen för att åka kommunerna runt några varv för att leta efter rätt tunna för att lämna ett par kallingar för att rädda "klimatet" och samtidigt ge oss själva en klapp på axeln att vi är så himla duktiga.
Vilket parodisamhälle det börjar bli ändå, nästa steg kanske blir att vi tvingas åka till en "miljöstation" för att lämna den snö vi skottat på gården för att en bil råkat köra över den...

• Gilla
  • Haha
jonmo och 27 till
  • Laddar…
TRJBerg
Ett annat problem med sånt här är all bilkörning det genererar, t ex för mig genererar det 25 km körning för varje avlämning av avfall. Inte särskilt miljövänligt. (Ej tillgång till kollektivtrafik.)

• Gilla
LadyS och 12 till
  • Laddar…
C
TRJBerg TRJBerg skrev:
t ex för mig genererar det 25 km körning för varje avlämning av avfall
Men inte åker du enbart för detta ärende?
Rimligtvis svänger man förbi återvinningen på vägen till/från något annat.

• Gilla
  • Haha
mittgamlahus1918 och 14 till
  • Laddar…
TRJBerg
C cpalm skrev:
Normalt sett är det stället det längsta jag åker till. Handla mat t ex gör jag på betydligt närmare håll.

• Gilla
Monika L och 5 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Jag började fundera på om man nu blir tvungen att återvinna varenda trasa.

Efter djupdykning visar det sig att textilier som räknas som städartiklar som tex moppar och trasor inte innefattas av nya lagen. Inte heller textilier som kan räknas som farligt avfall. Man ska alltså inte lägga oljedränkta trasor eller linoljetrasor i textilåtervinningen.,. å inte asbesttextilier heller.

[länk]
Tänker med att insamlade kläder har ju blivit ett miljöproblem utomlands. Kläder som inte duger för oss nöjer sig inte folk med på andra ställen heller utan har slängts i naturen där istället.

• Gilla
emmjo och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nej. Båda våra är placerade dit ingen har ärende i normala fall.

Tyvärr har jag stora utrymmen hemma så det läggs på hög tills det blir en full bil.
Och jag har stor bil.

Så som extra bonus så är jag där så sällan så reglerna för hur det ska vara sorterat har ändrats sen sist.
Skapar absolut ingen frustration. :)

• Gilla
  • Haha
Monika L och 4 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Håller med. I Uppsala får vi flerfackskärl nu i vår. Planerade och dimensionerade för att inte samla in textilier förstås.
Lustigt att många kommuner är så sent på tåget. Här i Lund har vi nog haft flerfackskärl i minst 15 år. Gudelig behaglig lösning.

• Gilla
emmjo och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag hoppas inte du har budgetansvar för något med detta förslag. Hur mycket resurser kan man slösa bort liksom?
Äh, kommet det många frågor som drar resurser fixar man en bättre information/lösning.
Ett exempel här i området med "kärltömningsdag", knappa in adressen hos utförande företag och direkt får man svar, fanns inte från början.

• Gilla
emmjo och 1 till
  • Laddar…
C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Normalt sett är det stället det längsta jag åker till.
Närmaste återvinning ligger alltså över en mil från t.ex. mataffären, macken, jobbet eller vad man nu åker till?
Förekommer säkerligen på sina ställen, men rätt ovanligt skulle jag säga.

• Gilla
  • Arg
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Lustigt att många kommuner är så sent på tåget. Här i Lund har vi nog haft flerfackskärl i minst 15 år. Gudelig behaglig lösning.
Sjukt omodernt med fungerande system. ;)

Här på bästsidan har vi centrala återvinningsstationer som är knökfulla 80% av tiden. Sannolikheten för att åka runt med sura mjölkpaket i bilen i flera veckor är skyhög.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad hjälper det att ringa och messa när man ändå får samma svar?
Var bara ett förslag, men får 80% av de som frågar i olika områden relevant svar har man kommit en bit på vägen, de resterande 20% får man hoppad förbättrar sin information.

O [old rusty] skrev:
Sannolikheten för att åka runt med sura mjölkpaket i bilen i flera veckor är skyhög.
Nää, ursköljd mjölkkartong hamnar i den hushållsnära återvinningen och används senare som tändmaterial i kamin.😉

• Gilla
ebonita och 1 till
  • Laddar…
Mjölkpaketen diskar man ju ur och använder som frysförpackningar.

• Gilla
Anneli Törnros
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.