P PurreP skrev:
Jag har sett här och där att det pratas om att det ska leda till sänkt inkomstskatt
Men knappast 5000 i månaden...

• Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men knappast 5000 i månaden...
Råkade trycka iväg mitt inlägg ofärdigt... Se ovan

Ni kan tycka vad ni vill. I januariöverenskommelsen ingår återinförande av fastighetsskatten. Gillar ni inte det så får ni väl rösta på annat parti. Vi lever fortfarande i en demokrati.

I storstäderna blir skatten mellan ca 35 - 60 kr per år för en normalvilla (1% av taxeringsvärdet). Området avgör I stor grad i vilket spann skatten hamnar i.

De flesta i Sverige har under lång tid röstat för ett jämlikt samhälle. Där ingår att det inte ska finnas för stora ekonomiska skillnader mellan de som bott i landet i generationer och de som är nykomna.

• Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Fairlane
B Boende45 skrev:
Ni kan tycka vad ni vill. I januariöverenskommelsen ingår återinförande av fastighetsskatten. Gillar ni inte det så får ni väl rösta på annat parti. Vi lever fortfarande i en demokrati.

I storstäderna blir skatten mellan ca 35 - 60 kr per år för en normalvilla (1% av taxeringsvärdet). Området avgör I stor grad i vilket spann skatten hamnar i.

De flesta i Sverige har under lång tid röstat för ett jämlikt samhälle. Där ingår att det inte ska finnas för stora ekonomiska skillnader mellan de som bott i landet i generationer och de som är nykomna.
Samtidigt kommer nysvenskarna som finns flest i storstaden inte ha råd att betala den skatten så de får stanna i sin HR i förorten.

Fairlane Fairlane skrev:
Stämmer det?
Jag snabbkollade lite [länk]
Jag kan inte se något om att man kommit överens om att återinföra fastighetsskatten.
Regeringspartierna tillsammans med januaripartierna har startat ett antal utredningar som alla förordar återinförande av fastighetsskatt, arv- och gåvoskatt. Skälet är de ökade klyftorna i samhället, de minst bemedlade ( i huvudsak människor som kommit till Sverige de senaste 20 åren) måste närma sig de som har det bättre.

Analysen är att våldet i samhället beror på dessa ekonomiska klyftor.

Utredningarna är beställda och är inte gratis.

B Boende45 skrev:
Regeringspartierna tillsammans med januaripartierna har startat ett antal utredningar som alla förordar återinförande av fastighetsskatt, arv- och gåvoskatt. Skälet är de ökade klyftorna i samhället, de minst bemedlade ( i huvudsak människor som kommit till Sverige de senaste 20 åren) måste närma sig de som har det bättre.

Fast förslaget får ju omvänd effekt, de bäst bemedlade kommer närma sig de minst bemedlade, som i sin tur inte får det ett dugg bättre.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Det beror ju på vad skatten används till. Sjukersättningen har jag för mig uppräknades senast kring år 2000 t.ex.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
Det beror ju på vad skatten används till. Sjukersättningen har jag för mig uppräknades senast kring år 2000 t.ex.
Så är det, men det vara bara uttaget av skatten som nämndes. I så fall vore det väl bättre att bestämma först vad pengarna ska gå till, och sedan hur de ska tas ut.
Sjukförsäkringen hjälper nog inte dem som har det allra sämst och inte ens har ett arbete.

Fairlane
B Boende45 skrev:

Man har startat en antal utredningar som alla rekommenderar återinförande av fastighetsskatten, säger du. Jag vet inte om det stämmer, men jag litar på dig. Det betyder dock inte vare sig att det kommer ske eller att det var en del av överenskommelsen. Överenskommelsen var väl att starta utredningarna och sen fatta beslut utifrån vad dessa gav, vilket kan innebära att man tar allt, delar eller inget av utredningarnas resultat.

Att utredningarna inte är/var gratis är ju självklart. Det betyder inte för den skull att man kommer anta alla förslagen de kommer med.

• Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Då borde vi väl i rättvisans namn även beskatta de som hyr sitt boende och inte bara de som äger sitt boende? Då bidrar alla som vill bo i Sverige till statskassan. En boskatt, baserat på kvadratmeter boyta?
Det blir ju så i sista änden ändå. Jag hyr ut, och om jag får betala 35000 istället för 7800 om året i skatt så får jag nog höja hyran.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
kristofer12345
B Boende45 skrev:

Var har du läst att det ska återinföras? Länk, ? Bevis?

B Boende45 skrev:

När man förordar något så betyder det att utredningen är klar. Men det är de inte. Så det finns ingen utredning som förordar återinförande av fastighetsskatt, arv och gåvoskatt. Der är bara en förhoppning du har.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
När man förordar något så betyder det att utredningen är klar. Men det är de inte. Så det finns ingen utredning som förordar återinförande av fastighetsskatt, arv och gåvoskatt. Der är bara en förhoppning du har.
Utredningarna är klara men naturligtvis inte beslutet.

Ja, jag hoppas att den återinförs även om jag skulle ”drabbas” hårt med ägda 2 fastigheter i Stockholm.

Men för mig är ”Allas lika värde” inte bara tomma ord.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.