B Boende45 skrev:
Jag har läst 2 större utredningar beställda av regeringen där återinförd fastighetsskatt FÖRESLÅS.
Inga sådana större utredning har funnits. Större statliga utredningar presenteras antingen som SOU (statens offentliga utredningar) eller DS (departementsserien). Och det har helt enkelt inte skett. Att ett antal nationalekonomer uttalat sig i frågan och att politikerna lystet kastar blickarna efter vanligt folks fasta tillgångar igen är en annan sak, för att inte tala om hur lågt bevisvärde en aftonbladetartikel har.
 
  • Gilla
Gullebrand och 3 till
  • Laddar…
kristofer12345
B Boende45 skrev:
Provat Google?

[länk]

Jag har läst 2 större utredningar beställda av regeringen där återinförd fastighetsskatt FÖRESLÅS.
Du skriver att det står i januariavtalet att skatten ska återinföras , detta vill jag se bevis på att du hittat inte att du länkar samma länk som jag la in i ett tidigare inlägg.
 
B Boende45 skrev:
Utredningarna är klara men naturligtvis inte beslutet.

Ja, jag hoppas att den återinförs även om jag skulle ”drabbas” hårt med ägda 2 fastigheter i Stockholm.

Men för mig är ”Allas lika värde” inte bara tomma ord.
Du hoppas att den återinförs? Allas lika värde?
Varför i hela fridens namn skall man jobba och anstränga sig när man inte behöver enligt dig då, alla skall ha lika mycket utan ansträngning eller engagemang, om man jobbat och slitit i 40 år för att skapa något så är det endast ett värde för de som kom hit som flyktingar eller opporturnister och skall ha det andra byggt upp av rättviseskäl.
Mamma mia, vems rättvisa då, inte är det rättvist mot de som slitit ihop allt detta
.
 
  • Gilla
MAczea och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
B Boende45 skrev:
Men för mig är ”Allas lika värde” inte bara tomma ord.
Alla lika värde skriver jag under på alla dagar i veckan. Jag kopplar det dock inte till fastighetsskatten eller någon annan skatt heller för den delen.
En urinvånare i Amazonas har samma värde som jag (anser jag), men påverkas inte ett dugg av några skatter i Sverige eller utomlands.
 
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Alla lika värde skriver jag under på alla dagar i veckan. Jag kopplar det dock inte till fastighetsskatten eller någon annan skatt heller för den delen.
En urinvånare i Amazonas har samma värde som jag (anser jag), men påverkas inte ett dugg av några skatter i Sverige eller utomlands.
Så sant, och jag går ett steg längre och anser och tycker att allt levande har samma värde, oavsett om det är en ko, människa, huggorm, krokodil eller annat valfritt. Det är oftast vi människor som anser att vi är mera värda än andra varelser, när det egentligen sett till vad vi gör mot andra är tvärtom.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Jag tror Boende45 trollar, för att vi ska tycka det är sjukt att flyktingar ska ha samma rätt till villaboende som de som jobbat i 40 år på fabrik med låg lön och byggt huset själv på helger och kvällar. Genom helt vansinniga påståenden vill Boende45 skapa agg mot flyktingmottagningen.

Alla har samma människovärde, det håller jag med om, precis som Fairlaine, men det innebär som sagt inte att alla på hela jordklotet ska ha samma rätt att flytta till en Svensk mexitegelvilla i en genomsnittlig Svensk förort.

Vi ska förstås hjälpa de som behöver komma hit och erbjuda så många som vi kan klara av att integrera en sjysst start. Deras barn ska erbjudas integration och bra utbildning och kommer med det att få samma chans som alla sedan generationer infödda svenska barn.

Problemet idag tror jag inte är människovärdet eller att utjämnar för lite - problemet är utanförskap och att inte erbjuda bra skolgång till alla. Uppnår vi det så kommer det på en generation skapas samma möjligheter för den som kan och vill. Sen kommer det alltid vara en skillnad i hur man levt sitt liv. Jag som inflyttad "stockholmare" som köpte villa för bara några år sen har inte åkt med på prisuppgångståget som många jämnåriga - det kan man klaga på eller acceptera. Det är inte en rättighet att bo i Stockholm. Man kan bo kvar där man bor. Men de som råkar bo här tycker jag inte med tvång ska finansiera andra. Vi i storstäder betalar redan sjuka pengar för vägtullar, parkering, inköp av hus, dyrare priser på varor och tjänster osv.

Arbetsplatsen jag jobbar på, ingenjörer, där upplever jag att integrationen har kommit långt - vi har massor av jätteduktiga människor från jordens alla hörn som respekteras för vad de kan. De har troligen samma chans att låna pengar och köpa villa som vilken annan kollega som helst.

Att fler ska få bo bra bygger på att vi bygger fler bostäder. Inte fördelar om de som redan finns.
 
  • Gilla
  • Älska
Johannes Carlsson och 6 till
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Att fler ska få bo bra bygger på att vi bygger fler bostäder. Inte fördelar om de som redan finns.
Det räcker inte med att bygga eftersom nyproduktion är för dyrt för en stor andel av de som saknar egen bostad.
 
C cpalm skrev:
Det räcker inte med att bygga eftersom nyproduktion är för dyrt för en stor andel av de som saknar egen bostad.
Och med en ny fastighetsskatt så blir ALLA boenden för dyrt för en stor andel av de som saknar egenbostad, OCH för många som idag har en bostad. Rättvisare så.;)
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 6 till
  • Laddar…
Det parti som återinför fastighetsskatten på den gamla nivån kommer att misshandlas grovt av väljarna vid nästa val. Man justerade av en anledning. Det hjälper inte de som bor i sitt hus att värdet ev gått upp. De pengarna finns inte förrän om 5-50 år när man säljer och beskattas då när vinsten realiseras.

Småhus är en oerhört eftertraktad boendeform bland dagens yngre och att återinföra den gamla nivån på fastighetsskatten gör att dagens yngre kommer ännu längre från drömmen att ha råd att köpa eget småhus. Sluta dribbla med spelreglerna på bostadsmarknaden. När man gör sitt livs överlägset största affär är det rimligt att man vet vad som gäller och inte som nu där det hela tiden är massa små och stora justeringar upp och ner.
 
  • Gilla
  • Älska
Pin och 10 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det räcker inte med att bygga eftersom nyproduktion är för dyrt för en stor andel av de som saknar egen bostad.
Det är nog till stor del för att marktilldelning sker bara till stora byggföretag och det väl närmar sig oligopol på nya hus. All annan industri har utvecklats, höjt kvalitet och sänkt priser. Byggindustrin verkar haft för många sötebrödsdagar så de inte behövt göra några effektiviseringar. Byggvaror kostar mycket mer i Sverige än i andra länder. Konkurrensen är satt ur spel.
 
C
J JohanLun skrev:
Konkurrensen är satt ur spel.
Ligger väl lite i det, men å andra sidan - i det stora kommer ett gammalt hus alltid att vara mycket billigare än ett nytt. Det är en utopi att tro att nyproduktion skall kunna fylla på marknaden "underifrån". Det har alltid varit dyrare med nyproduktion genom alla tider.

Byggsektorn är dessutom väldigt arbetskraftintensiv och kan därför inte heller jämföras på det sättet med industrin. Tvärtom påverkas den i den delen av tjänstedilemmat. Något som man förvisso varit bra på att kontra med arbetskraft från låglöneländer.
 
daddydj daddydj skrev:
Det parti som återinför fastighetsskatten på den gamla nivån kommer att misshandlas grovt av väljarna vid nästa val. Man justerade av en anledning. Det hjälper inte de som bor i sitt hus att värdet ev gått upp. De pengarna finns inte förrän om 5-50 år när man säljer och beskattas då när vinsten realiseras.

Småhus är en oerhört eftertraktad boendeform bland dagens yngre och att återinföra den gamla nivån på fastighetsskatten gör att dagens yngre kommer ännu längre från drömmen att ha råd att köpa eget småhus. Sluta dribbla med spelreglerna på bostadsmarknaden. När man gör sitt livs överlägset största affär är det rimligt att man vet vad som gäller och inte som nu där det hela tiden är massa små och stora justeringar upp och ner.
Det är väl det man gjort med att artificiellt pressat räntor och därmed förändrat förutsättningar...

Jag har inte sett några stora upprop mot lågräntepolitiken från fastighetsägarnas sida.

/ATW
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
kristofer12345
kristofer12345
Är det någon här som vet om nu fastighetsskatten varit , skattar man på texeringsvärde byggnad eller taxeringsvärde mark, eller på summan sv båda? För det är ju stor skillnad i pris..
 
Fastighetsskatten tog väl på summan av byggnad och mark om jag inte minns fel. En skatt som var otroligt orättvis. Ett litet hus på fel plats kunde ha 4-5 ggr högre skatt (eller ännu högre) än ett stort hus på rätt plats. Om man nu skall återinföra skatten så skall den inte vara geografisk utan bör vara på storlek.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.