Blockets policy när det gäller mailadresser är ett mysterium. Om jag har en mailkonversation via deras mailtjänst så döljs mailadresser hos mottagaren med motiveringen att det är av "säkerhetsskäl". Så om jag ska be någon skicka en pryl via t ex Schenker (som kräver både sändares och mottagares mailadress för att en fraktbeställning ska kunna läggas) så säger Blocket nej. Dock funkar det att skriva "snabel-a" eller "at" istället.

Vad i deras egna mailtjänst, bakom inloggning nota bene, är så känsligt att de inte tillåter symbolen "@"?

• Haha
  • Gilla
cope och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Mitt största problem med Blocket är att man sedan länge haft en begränsning på max 20 bevakningar. Jag har många detaljerade bevakningar på udda bilar jag är ute efter och som knappt finns att köpa i landet. Blocket vägrar ändra detta och jag förstår inte varför, vad kostar det dom?

En sak dom faktiskt fixade var i alla fall hästkrafterna som var max 300. Dessa höjdes efter några år av tjat... Nu kan man söka på hästkrafter från 500 om man vill ha en rolig bil utan att för den delen leta efter något specifikt.

RoTe RoTe skrev:
Mitt största problem med Blocket är att man sedan länge haft en begränsning på max 20 bevakningar. Jag har många detaljerade bevakningar på udda bilar jag är ute efter och som knappt finns att köpa i landet. Blocket vägrar ändra detta och jag förstår inte varför, vad kostar det dom?
Just det har jag funderat på länge...vad kan det göra om någon vill ha 100 sökningar? Dock skulle behovet minska ifall sökkriterierna var bättre, t ex att man kan välja att söka efter ett specifikt ord i flera olika kategorier. Jag har någon bevakning som ger mig träffar på barnvagnar hela tiden, något jag verkligen inte är intresserad av. Jag har inte brytt mig om att kolla efter vilken bevakning det är, eftersom man numer inte kan ändra kriterierna i bevakningar...man får helt enkelt radera den helt och börja om från början! :mad: WTF is up with that?!!

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Blocket tycks verkligen skapa känslor hos oss i Sverige. Dom flesta har nog under åren haft med Blocket att göra. Min Blocket resa började för många år sedan. Jag tror till och med att det var gratis att annonsera i början då dom etablerade tjänsten.
Jag har i dagarna lagt ut en annons med en planhyvel som skulle säljas.
Först la jag den på Bygghus säljtråd. Någon dag senare la jag in den på Marketplace. Slutligen blev det en annons på Blocket.

Resultat:
På Byggahus säljtråd fick jag lite förfrågningar men det föll på avståndet.

Annonsen på Marketplace genererade många köpvilliga öststatare med sedvanligt prutande och obskyra bytesförslag på andra maskiner.
En tanke slog mig men kanske inte rätt forum att diskutera detta här.

Skärmdump av en annons för en DeWalt 733 planhyvel och en DeWalt DCS777N XR kap- och gersåg, båda nya och utan batterier eller laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omslag på en bok med titeln "JA GUILLOU" och undertexten "Tjuvarnas marknad" med en bild av gamla stilfulla stadshus.

På Blocket tog det 1 timme så var hyveln såld! Inget tjafsande och prutande.
Antagligen en helt ovetenskaplig jämförelse av olika sätt att sälja något men med min erfarenhet så är Blocket svårslaget om du har prissatt din vara rätt!

Trevlig Helg!
Dag

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag håller med dig helt Dag. Blocket är än så länge bästa stället att annonsera ut saker. Jag har sålt två gräsklippare och en pirra den senaste veckan och det gick undan. Alla tre grejer såldes samma dag de lades ut. Trevliga köpare (bara en som strulade och därför inte fick köpa gräsklipparen), inget prutande (vilket jag i o f s tycker ingår lite i den här typen av affärer) och oftast inte något tjafs.

Dock tror jag att det är väldigt avhängigt vad det är för typ av grejer man säljer. Jag bävar när det blir dags att sälja fruns gamla Audi! :sick:

Kritiken från min sida ligger helt i hur Blocket sköter sin tjänst...inte i köp/sälj-affärerna mellan kunderna.

Hej Paxman!

Har bara haft köp/sälj affärer med Blocket kunder. Aldrig behövt kontakta deras kundtjänst så det har jag ingen erfarenhet av.
Så sammantaget är mina Blocket upplevelser positiva genom åren.

Dag

• Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag håller med dig helt Dag. Blocket är än så länge bästa stället att annonsera ut saker. Jag har sålt två gräsklippare och en pirra den senaste veckan och det gick undan. Alla tre grejer såldes samma dag de lades ut. Trevliga köpare (bara en som strulade och därför inte fick köpa gräsklipparen), inget prutande (vilket jag i o f s tycker ingår lite i den här typen av affärer) och oftast inte något tjafs.

Dock tror jag att det är väldigt avhängigt vad det är för typ av grejer man säljer. Jag bävar när det blir dags att sälja fruns gamla Audi! :sick:

Kritiken från min sida ligger helt i hur Blocket sköter sin tjänst...inte i köp/sälj-affärerna mellan kunderna.
Funderade lite på ditt kommande Audi problem. Toppa annonsen med ”RH” garanti!
RH = Runt hörnet!

Dag

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Funderade lite på ditt kommande Audi problem. Toppa annonsen med ”RH” garanti!
RH = Runt hörnet!

Dag
Alltid Runt hörnet-garanti...men att sälja bilar på Blocket är ett litet H-vete framförallt innan man kommit till avslut.

P Paxman skrev:
Alltid Runt hörnet-garanti...men att sälja bilar på Blocket är ett litet H-vete framförallt innan man kommit till avslut.
Har en liten sann historia om hur det gick när min granne skulle sälja en bil på Blocket.
Frugans bil skulle säljas och givetvis skulle hon sköta det själv.
MR X, den store bilkännaren anländer. Kollar allting och lyckas skicka in grannens fru att skriva ut något betydelselöst dokument.
När hon kommer ut har han givetvis hittat väldigt många fel. Prut, prut och prut. Hon skulle egentligen vara tacksam att han hjälpte henne. Som tur är kommer mannen hem och inser att något fel är trasigt. Han tackar för upplysningarna om alla felen och säger att givetvis kan dom inte sälja bilen i det skicket. Då blir MR X förbannad. Han har ansträngt sig och kört ända hit ut och så får han inte köpa bilen. När MR X , experten hade gått upptäckte dom att det låg många väsentliga bildelar slängda i gräset runt bilen.
Verkstaden som återställde bilen frågade vad som hade hänt. Det var inget lätt svar på den frågan!.....................

• Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
Två senaste meddelanden jag fått på min annons på Blocket. Jag har maskat bort lite info. Värdet på varan jag säljer ligger mellan 20-25tkr. Nummer två är väl förmodligen någon som försöker sig på en scam. Kan ha fel såklart men meddelandefunktionen på Blocket fungerar alldeles utmärkt i ett första läge. Finns ingen anledning att byta till mailkonversation.
Skärmdump från Blocket med censurerade meddelanden, ett erbjudande på 25000 kr, det andra på 15000 kr.
Skapa konto

Skärmdump av meddelanden på Blocket med dold information och misstänkt scam-försök.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Bilderna verkar trasiga.

j.f.s
Fixat :)

• Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Det finns alltid dem som halvt skambjuder (den med 15).
Sen den andra kan ju mycket väl vara någon som är intresserad men hellre tar det över mail? Finns många som inte är speciellt tekniskt bevandrade.

Var med om liknande nyligen. På ut en vara på blocket med flera bilder. Någon kontaktade mig via Blockets meddelandefunktion och ville att jag skulle maila bilder. Funderade över syftet då bilder som sagt fanns i annonsen.

j.f.s j.f.s skrev:
Två senaste meddelanden jag fått på min annons på Blocket. Jag har maskat bort lite info. Värdet på varan jag säljer ligger mellan 20-25tkr. Nummer två är väl förmodligen någon som försöker sig på en scam. Kan ha fel såklart men meddelandefunktionen på Blocket fungerar alldeles utmärkt i ett första läge. Finns ingen anledning att byta till mailkonversation.
[bild]
[bild]
Hur blir man scammad om man går över till eget email?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.