24 842 läst · 190 svar
25k läst
190 svar
" Nya Blocket åsikter "
Själv kör jag med marketplace, även om den kanalen inte heller är utan nackdelar.
Och vad gäller sälja, så orkar jag allt mindre, Röda korset kupan får allt mer från mig.
Men via marketplace hittade jag en laddkabel till bilen, i Borlänge, som hade en egenskap och pris som gjorde att jag ville köpa.
Jag kontaktade säljaren för att kolla ifall de hade resor till Uppsala någon gång, eller någon de känner.
Nä, men vi kan skicka!
Så efter lite koll på frakter osv, så swishade jag (kunde ju blivit blåst, men lite får man väl ändå lite på sina instinkter), sen kom kabeln och 45kr tillbaka på swish, frakten blev tydligen lägre.
Ja det var i övermåttan ärligt må jag säga, synd att man inte kan ge betyg till säljare där, de hade fått full pott.
Jag tycker marketplace fungerar rätt bra i överlag. Det är lite mer som blocket var i början, ingen tredje aktör som försöker ha ett finger med i spelet hela tiden. Utan man måste vara så skärpt som man alltid måste vara i affärer, inte låta sig luras (på sånt som gör ont att bli lurad på), och allt sånt. Det har jag inget problem med, men att annonssiten lägger sig i hur min annons är utformad - det går jag inte med på.
Och vad gäller sälja, så orkar jag allt mindre, Röda korset kupan får allt mer från mig.
Men via marketplace hittade jag en laddkabel till bilen, i Borlänge, som hade en egenskap och pris som gjorde att jag ville köpa.
Jag kontaktade säljaren för att kolla ifall de hade resor till Uppsala någon gång, eller någon de känner.
Nä, men vi kan skicka!
Så efter lite koll på frakter osv, så swishade jag (kunde ju blivit blåst, men lite får man väl ändå lite på sina instinkter), sen kom kabeln och 45kr tillbaka på swish, frakten blev tydligen lägre.
Ja det var i övermåttan ärligt må jag säga, synd att man inte kan ge betyg till säljare där, de hade fått full pott.
Jag tycker marketplace fungerar rätt bra i överlag. Det är lite mer som blocket var i början, ingen tredje aktör som försöker ha ett finger med i spelet hela tiden. Utan man måste vara så skärpt som man alltid måste vara i affärer, inte låta sig luras (på sånt som gör ont att bli lurad på), och allt sånt. Det har jag inget problem med, men att annonssiten lägger sig i hur min annons är utformad - det går jag inte med på.
Jag har annonserat ut några 'skrotbilar' senaste åren (såna som jag har kört klart och inte tycker det är värt att fortsätta reparera). Då är Blocket absolut bäst - Det ringer folk från hela landet oavsett skick på bilen.
Marketplace har kanske en bättre approach, men användargränssnittet och sök-/sorteringsfunktionerna är ju helt värdelösa.
Marketplace har kanske en bättre approach, men användargränssnittet och sök-/sorteringsfunktionerna är ju helt värdelösa.
Jag vägrar också.13th Marine skrev:
Jag har ett rent fejk-konto, inte mitt namn, ingen info om mig, inga vänner osv.
Kontot är bara till för att köpa/sälja. Det går ibland månader innan jag ens kollar FB sida. Jag gör det ju bara när jag ska söka efter en grej eller ska/håller på och säljer något.
Men det tog några veckor innan jag "kom in" på marketplace. Kan ha att göra med att min profil var minst sagt ofullständig, och att jag hade noll i aktivitet. Jag reggade in mig en diskussionsgrupp som var någorlunda intressant för mig, och hade gjort några enstaka inlägg och läst lite. Den är fortfarande intressant, men inte tillräckligt, och jag har inte tiden att lägga något speciellt mycket där också.
Det hade jag också. Kontot plockades bort utan så mycket som en epost-notis av Facebook och alla kopplade tjänster till inloggningen slutade fungera... Så nu har jag ett i mitt riktiga namn med ett fåtal personer jag känner.Mikael_L skrev:
Det är väl för att marketplace är gjort just för försäljning av billiga småprylar. Det saknas all form av anonymisering, säkra betalningar, etc, så jag förstår att man inte vill lägga ut sin Rolex för 200 000:- i sitt eget namn.Mikael_L skrev:
Tidigare försämrades funktionen med köpesannonser. Man kan inte ta upp alla köpesannonser utan att först välja kategori så det blir ju aldrig att man tittar igenom dem eftersom man måste göra om valen hela tiden.
Exakt. Varken jag själv, eller för den delen nästan ingen jag känner har eller vill ha konto på FB.13th Marine skrev:
Tidigare var marketplace öppet även för icke-inloggade (dock gick det ju inte att kontakta säljaren) men så verkar det inte vara längre. Kikade en del där då, men det var rätt skralt utbud på de prylar jag normalt söker på blocket, vilket är större/dyrare eller udda grejer till huset. Samma sak gäller auktionssajterna.
Gillar annars t.ex. Traderas upplägg, men ofta har man ju inte tid att vänta ett antal veckor innan man vet om man eventuellt vinner en auktion. Så nätauktionerna är inte ett substitut för en traditionell annonsmarknad. Åtminstone inte ur köparens synvinkel.
Nåja, intressant att konstatera att det verkar råda konsesus kring att blocket bara åkt ännu längre ner i toaletten med tiden.
Redigerat:
Jag som fortfarande gör affärer på Blocket (senast idag till och med) kan meddela att det går finfint att lämna ut telefonnummer i meddelandena. Så bara för att det inte står längst upp länge så betyder det inte att det inte går.
I meddelandena = i objektbeskrivningen?Dalbotant skrev:
Annars är det är ju precis det jag som köpare gör. Skriver ett meddelande "jag vill köpa din grej, ring mig på 070-xxx". Men vad hjälper det om ingen ringer eller skickar ett svarsmeddelande?
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om du skickar ett meddelande och inte får svar är det väl för att mottagaren inte VILL svara. Det har väl inget att göra med frågan om telefonnummer?C cpalm skrev:
Till skillnad från många andra här tycker jag Blocket har blivit bättre senaste tiden.
Inte minst för att många annonser nu är helt gratis, men speciellt just det att de "tvingar" köpare och säljare att använda chattfunktionen. Säljer man grejer som är eftertraktade är det ju hopplöst att hantera alla samtal. Med chattfunktionen är det enkelt att hantera spekulanter i turordning, och man behöver inte lämna ut några personliga uppgifter innan man känner sig någorlunda trygg med vad det är för typ man har att göra med.
Detta kan ju vara något som skiljer storstad mot landsorten, men jag (som stockholmare) lade aldrig ut mitt mobilnummer i annonser innan "förbudet" kom. Det kändes helt enkelt för osäkert...helt plötsligt kunde det ringa på dörren med någon halvaggresiv typ som inte ens kontaktat en i förväg, och kräva att få köpa prylen.
I nio fall av tio säljer jag grejer utan att ha pratat personligen med köparna innan de dyker upp på avtalad tid och plats. Det fungerar utmärkt! Kommunikation i text går också att gå tillbaka till, så skulle en säljare påstå att man ljugit om något så är det bara att hänvisa till chattkonversationen.
Mindre grejer föredrar jag dock att sälja på Tradera utan att erbjuda avhämtning. Då slipper man ha en massa löst folk springande hos sig, man slipper skambudstyperna och man är garanterad att få betalt för grejerna.
Inte minst för att många annonser nu är helt gratis, men speciellt just det att de "tvingar" köpare och säljare att använda chattfunktionen. Säljer man grejer som är eftertraktade är det ju hopplöst att hantera alla samtal. Med chattfunktionen är det enkelt att hantera spekulanter i turordning, och man behöver inte lämna ut några personliga uppgifter innan man känner sig någorlunda trygg med vad det är för typ man har att göra med.
Detta kan ju vara något som skiljer storstad mot landsorten, men jag (som stockholmare) lade aldrig ut mitt mobilnummer i annonser innan "förbudet" kom. Det kändes helt enkelt för osäkert...helt plötsligt kunde det ringa på dörren med någon halvaggresiv typ som inte ens kontaktat en i förväg, och kräva att få köpa prylen.
I nio fall av tio säljer jag grejer utan att ha pratat personligen med köparna innan de dyker upp på avtalad tid och plats. Det fungerar utmärkt! Kommunikation i text går också att gå tillbaka till, så skulle en säljare påstå att man ljugit om något så är det bara att hänvisa till chattkonversationen.
Mindre grejer föredrar jag dock att sälja på Tradera utan att erbjuda avhämtning. Då slipper man ha en massa löst folk springande hos sig, man slipper skambudstyperna och man är garanterad att få betalt för grejerna.