C cpalm skrev:
Annars är det är ju precis det jag som köpare gör. Skriver ett meddelande "jag vill köpa din grej, ring mig på 070-xxx". Men vad hjälper det om ingen ringer eller skickar ett svarsmeddelande?
Samma säljare skulle antagligen inte svara i telefon om du ringde, så det är ju en ickefråga.

C
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Om du skickar ett meddelande och inte får svar är det väl för att mottagaren inte VILL svara. Det har väl inget att göra med frågan om telefonnummer?
Vad jag menar är att utväxla telefonnummer via blocket-meddelanden inte går att jämföra med att jag som köpare kan ringa upp säljaren och direkt utreda förutsättningarna för affär.

C cpalm skrev:
I meddelandena = i objektbeskrivningen?
Ja tydligen. Sökte på "0702" och fick några hundra träffar, exempelvis denna:

Textannons för fem objekt, maximal höjd 20 cm, pris 1000 kronor, lokalisering Visby.
Mitt slarviga screen shot lyckades dock inte få med hela numret. :geek:

Men vad menar de då med att det inte är tillåtet med telefonnummer? :thinking:

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad menar de då med att det inte är tillåtet med telefonnummer? :thinking:
Blocket granskar alla annonser manuellt, så det är ju självklart att det blir missar ibland. Dock har jag aldrig kollat ifall det är ett regelbrott att lägga in sitt nummer eller om det är något som Blocket rekommenderar att man inte gör.

C
P Paxman skrev:
Samma säljare skulle antagligen inte svara i telefon om du ringde, så det är ju en ickefråga.
Har aldrig varit med om att någon inte svarat i telefon när man ringer på en annons.

C cpalm skrev:
Har aldrig varit med om att någon inte svarat i telefon när man ringer på en annons.
Då har du haft tur.

Kollade Blockets regler och det enda jag hittade gällande telefonnummer i annonser var detta:

Svensk text om annonsering och kontaktinformation, e-post obligatorisk, telefonalternativ nämnd, grön rubrik.

Så uppenbarligen går det utmärkt att skriva telefonnumret i annonstexten.

Bluffannonser med bilar för just ingenting går igenom men en som skrev att han inte godtog byten på bilen med flygande mattor den annonsen gick inte igenom...

Så man undrar ju hur dom kontrollerar...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Så uppenbarligen går det utmärkt att skriva telefonnumret i annonstexten.
Ja annars borde de anställa nya granskare, :D

Textannons med nummerprefix "0701", indikerar objekt till salu i Sverige, 34 annonser nämnda. Svart text på vit bakgrund visar "0702" följt av "Säljes i hela Sverige", "345 annonser". Svart text på vit bakgrund, objekt med "0703-" säljs, 239 annonser i Sverige. Svart text på vit bakgrund, förmodligen en annons eller rubrik, med svensk text, nämner försäljning och annonser. Text om annonser: "0705-" följt av "Säljes i hela Sverige" och antal annonser, svart text, vit bakgrund. Svartvit text: "0706-", "Säljes i hela Sverige", "391 annonser". Classifieds eller sökresultat rubrik. Textannons för objekt med prefix "0708-", över tusen annonser finns tillgängliga i Sverige. Textannons indikerar försäljning över Sverige, nämner telefonprefix "0709", inkluderar antal annonser.

Nu kan jag i och för sig inte garantera att alla träffar är telefonnummer men de stickprov jag kollat har varit det.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
P Paxman skrev:
I nio fall av tio säljer jag grejer utan att ha pratat personligen med köparna innan de dyker upp på avtalad tid och plats. Det fungerar utmärkt!
Samma här. Jag åkte till säljare idag och handlade min "vara" utan att ha pratat i telefon utan enbart skrivit i meddelanden. Jag kan skicka mitt telefonnummer till en köpare som är på väg för att de skall kunna ringa om de inte hittar men lägger aldrig ut det i annonsen för jag vill inte att det skall ringa okända i tid och otid. Är kanske en generationsfråga.

Blocket är numera gratis i de flesta kategorier. De tvingades nog dit av konkurrensen från marketplace. Jag använder inte FB så det blir en del köp på blocket.

nino nino skrev:
Bluffannonser med bilar för just ingenting går igenom men en som skrev att han inte godtog byten på bilen med flygande mattor den annonsen gick inte igenom...

Så man undrar ju hur dom kontrollerar...
Ja, nivån på annonsgranskare varierar kraftigt. Har för mig att jag skrivit i den här tråden om när jag skulle sälja en snöslunga (tror jag det var). För att underlätta för potentiella köpare skrev jag att snöslungan gick bra att transportera i en V70.

Annonsen nekades med hänvisning till reglerna om sökord. När jag ifrågasatte detta fick jag svaret att folk som söker efter en V70 blir irriterade när de får upp min annons på snöslungan. Som om någon skulle gå in i kategorin "Trädgårdsmaskiner" för att hitta sin nya bild. Jag ruttnade och ändrade texten till "går att lasta in i bagaget på Sveriges vanligaste kombibil som börjar med bokstaven "V"". :crysmile: Annonsen gick igenom.

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Samma här. Jag åkte till säljare idag och handlade min "vara" utan att ha pratat i telefon utan enbart skrivit i meddelanden. Jag kan skicka mitt telefonnummer till en köpare som är på väg för att de skall kunna ringa om de inte hittar men lägger aldrig ut det i annonsen för jag vill inte att det skall ringa okända i tid och otid. Är kanske en generationsfråga.
Precis så. (y)

Dalbotant Dalbotant skrev:
Är kanske en generationsfråga.
Nu vet jag inte din ålder men "tant" antyder att du inte är purung. Min uppfattning är snarare den motsatta mot din, att de unga idag inte klarar av att hantera vanliga telefonsamtal. För mig, som är född långt innan nummerpresentation var normalt, är det obegripligt att inte svara bara för att man inte känner igen numret, vilket många unga verkar praktisera idag,

Mest obegripligt av allt är när någon skickar ett SMS och frågar om de får ringa. :rolleyes:

Alfredo, stolt medlem av klubben Grumpy Old Men.

• Älska
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Är man rädd för att ringa kan man ju svara med SMS.

Alfredo Alfredo skrev:
Nu vet jag inte din ålder men "tant" antyder att du inte är purung. Min uppfattning är snarare den motsatta mot din, att de unga idag inte klarar av att hantera vanliga telefonsamtal. För mig, som är född långt innan nummerpresentation var normalt, är det obegripligt att inte svara bara för att man inte känner igen numret, vilket många unga verkar praktisera idag,

Mest obegripligt av allt är när någon skickar ett SMS och frågar om de får ringa. :rolleyes:

Alfredo, stolt medlem av klubben Grumpy Old Men.
Även "grumpy old man" här (50+), men jag undviker att ringa så långt det är möjligt. Folk har annat för sig än att svara i telefon när någon annan tycker att det är lämpligt att ringa. Jag skickar ofta sms och frågar om det är OK att jag ringer upp om det är något tidskritiskt. I första hand försöker jag dock avhandla det jag har på hjärtat via text. Då kan den andre parten svara när h*n har tid och lust.

Att jag inte svarar på okända nummer är för att de i nio fall av tio är någon telemarketingrobot eller någon gång en riktig säljperson, och det är bland det värsta jag vet...på riktigt. I det tionde fallet går det bra att lämna meddelande på voicemail eller skicka ett sms: "Jag ringde med det blev inget svar. Har du lust att ringa upp?"

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.