25 204 läst · 190 svar
25k läst
190 svar
" Nya Blocket åsikter "
Samma säljare skulle antagligen inte svara i telefon om du ringde, så det är ju en ickefråga.C cpalm skrev:
Vad jag menar är att utväxla telefonnummer via blocket-meddelanden inte går att jämföra med att jag som köpare kan ringa upp säljaren och direkt utreda förutsättningarna för affär.TRJBerg skrev:
Blocket granskar alla annonser manuellt, så det är ju självklart att det blir missar ibland. Dock har jag aldrig kollat ifall det är ett regelbrott att lägga in sitt nummer eller om det är något som Blocket rekommenderar att man inte gör.Alfredo skrev:
Samma här. Jag åkte till säljare idag och handlade min "vara" utan att ha pratat i telefon utan enbart skrivit i meddelanden. Jag kan skicka mitt telefonnummer till en köpare som är på väg för att de skall kunna ringa om de inte hittar men lägger aldrig ut det i annonsen för jag vill inte att det skall ringa okända i tid och otid. Är kanske en generationsfråga.P Paxman skrev:
Blocket är numera gratis i de flesta kategorier. De tvingades nog dit av konkurrensen från marketplace. Jag använder inte FB så det blir en del köp på blocket.
Ja, nivån på annonsgranskare varierar kraftigt. Har för mig att jag skrivit i den här tråden om när jag skulle sälja en snöslunga (tror jag det var). För att underlätta för potentiella köpare skrev jag att snöslungan gick bra att transportera i en V70.nino skrev:
Annonsen nekades med hänvisning till reglerna om sökord. När jag ifrågasatte detta fick jag svaret att folk som söker efter en V70 blir irriterade när de får upp min annons på snöslungan. Som om någon skulle gå in i kategorin "Trädgårdsmaskiner" för att hitta sin nya bild. Jag ruttnade och ändrade texten till "går att lasta in i bagaget på Sveriges vanligaste kombibil som börjar med bokstaven "V"". Annonsen gick igenom.
Precis så.Dalbotant skrev:Samma här. Jag åkte till säljare idag och handlade min "vara" utan att ha pratat i telefon utan enbart skrivit i meddelanden. Jag kan skicka mitt telefonnummer till en köpare som är på väg för att de skall kunna ringa om de inte hittar men lägger aldrig ut det i annonsen för jag vill inte att det skall ringa okända i tid och otid. Är kanske en generationsfråga.
Nu vet jag inte din ålder men "tant" antyder att du inte är purung. Min uppfattning är snarare den motsatta mot din, att de unga idag inte klarar av att hantera vanliga telefonsamtal. För mig, som är född långt innan nummerpresentation var normalt, är det obegripligt att inte svara bara för att man inte känner igen numret, vilket många unga verkar praktisera idag,Dalbotant skrev:
Mest obegripligt av allt är när någon skickar ett SMS och frågar om de får ringa.
Alfredo, stolt medlem av klubben Grumpy Old Men.
Är man rädd för att ringa kan man ju svara med SMS.
Även "grumpy old man" här (50+), men jag undviker att ringa så långt det är möjligt. Folk har annat för sig än att svara i telefon när någon annan tycker att det är lämpligt att ringa. Jag skickar ofta sms och frågar om det är OK att jag ringer upp om det är något tidskritiskt. I första hand försöker jag dock avhandla det jag har på hjärtat via text. Då kan den andre parten svara när h*n har tid och lust.Alfredo skrev:Nu vet jag inte din ålder men "tant" antyder att du inte är purung. Min uppfattning är snarare den motsatta mot din, att de unga idag inte klarar av att hantera vanliga telefonsamtal. För mig, som är född långt innan nummerpresentation var normalt, är det obegripligt att inte svara bara för att man inte känner igen numret, vilket många unga verkar praktisera idag,
Mest obegripligt av allt är när någon skickar ett SMS och frågar om de får ringa.
Alfredo, stolt medlem av klubben Grumpy Old Men.
Att jag inte svarar på okända nummer är för att de i nio fall av tio är någon telemarketingrobot eller någon gång en riktig säljperson, och det är bland det värsta jag vet...på riktigt. I det tionde fallet går det bra att lämna meddelande på voicemail eller skicka ett sms: "Jag ringde med det blev inget svar. Har du lust att ringa upp?"