33 315 läst · 324 svar
33k läst
324 svar
Nya behörighetssystemet
Samma här, även om jag har 30 år kvar till pension... (Är Du äldre?)mycke_nu skrev:
Men att kunna sköta detta hos sig själv och sin närmsta omgivning, skulle ge lite livskvalitet....
Låter ju som ett stort steg i rätt riktning. Bort med kravet på anställning, alla skall vara behöriga personligen, och det viktiga är inte hur man fått kunskapen utan att man kan visa att man har kompetensen. Det borde ju öppna därren för vi som verkligen vill själva, utan att arbeta som elektriker i flera år.
Varför skulle det kosta 100 000?? Man får väl förutsätta att de som är yrkesmän idag klarar provet i sömnen.
För nya elektriker finns gymnasieskolan, och den är gratis.
Snacka om skrämselpropaganda.
För nya elektriker finns gymnasieskolan, och den är gratis.
Snacka om skrämselpropaganda.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
SEF slår på stora trumman som vanligt
EIO är i alla fall försiktigt positiva. Alltid något:
http://www.eio.se/media/pressmeddelanden/sidor/eiovälkomnarenoversyn.aspx
http://www.eio.se/media/pressmeddelanden/sidor/eiovälkomnarenoversyn.aspx
Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer om detta går igenom.
Helt ärligt tycker jag att Arbetsledaren som har en chefs position och bestämmer hur arbetet ska skötas kan få behålla det ansvar han eller hon har idag. Som behörig installatör.
Har lite svårt att förstå varför jag som elektriker måste kunna allt för att klara provet? Om jag är osäker på något frågar jag ju någon som vet. Men inte får man ju fråga någon på provet. Jag kanske har gått på industrin i 30år och kan inget om elinstallationer i bostäder.
För övrig delar jag eio's uppfattning att 53 000 yrkesmän kan inte uppnå en kompetensnivå som motsvarar den som idag krävs för Allmän Behörighet. Utan stora utbildningsinsatser eller kostnader!
Helt ärligt tycker jag att Arbetsledaren som har en chefs position och bestämmer hur arbetet ska skötas kan få behålla det ansvar han eller hon har idag. Som behörig installatör.
Har lite svårt att förstå varför jag som elektriker måste kunna allt för att klara provet? Om jag är osäker på något frågar jag ju någon som vet. Men inte får man ju fråga någon på provet. Jag kanske har gått på industrin i 30år och kan inget om elinstallationer i bostäder.
För övrig delar jag eio's uppfattning att 53 000 yrkesmän kan inte uppnå en kompetensnivå som motsvarar den som idag krävs för Allmän Behörighet. Utan stora utbildningsinsatser eller kostnader!
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
("Copy/paste" från annat forum jag skrivit min åsikt på)
Jag skulle vilja se typ tre olika steg av behörighet. Den högsta som inkluderar både låg- och högspänning. Allt, rubbet. AB, mer eller mindre. Sedan ett steg om man ska driva större firma och utföra större entreprenader och industrijobb osv och sedan det lägsta steget som man är tvungen att ha för att kunna jobba som elektriker. Och den ger en möjlighet att hålla på med mindre jobb/servicejobb och villainstallationer typ. D.v.s. behörighet för att hålla på med vad en traditionell serviceelektriker brukar göra mellan 7-16. Något åt det hållet.. Och givetvis även driva eget, vilket förmodligen bara blir som egen eller med ett fåtal anställda.
Att begära att vi elektriker ska kunna precis allt är ju givetvis galet, men att varje elektriker ska ha en viss behörighet, ser jag som lite självklart. Det tror ju redan alla "oinvigda" att vi elektriker har.
//Patrik
Jag skulle vilja se typ tre olika steg av behörighet. Den högsta som inkluderar både låg- och högspänning. Allt, rubbet. AB, mer eller mindre. Sedan ett steg om man ska driva större firma och utföra större entreprenader och industrijobb osv och sedan det lägsta steget som man är tvungen att ha för att kunna jobba som elektriker. Och den ger en möjlighet att hålla på med mindre jobb/servicejobb och villainstallationer typ. D.v.s. behörighet för att hålla på med vad en traditionell serviceelektriker brukar göra mellan 7-16. Något åt det hållet.. Och givetvis även driva eget, vilket förmodligen bara blir som egen eller med ett fåtal anställda.
Att begära att vi elektriker ska kunna precis allt är ju givetvis galet, men att varje elektriker ska ha en viss behörighet, ser jag som lite självklart. Det tror ju redan alla "oinvigda" att vi elektriker har.
//Patrik
Redigerat:
Med tanke på att Elsäkerhetsverket föreslagit en övergångsperiod på fem år för existerande yrkesmän, tycker jag inte det verkar alltför betungande att läsa in det som krävs på sin fritid och/eller i arbetsgivarens regi. Yrkesmännen har ju förhoppningsvis en god grund att bygga på.
I alla branscher jag varit i kontakt med ses det som en förmån och nödvändighet med ständig vidareutbildning. Man blir ganska förundrad när elektriker säger: - Nej! Jag vill inte lära mej!
I alla branscher jag varit i kontakt med ses det som en förmån och nödvändighet med ständig vidareutbildning. Man blir ganska förundrad när elektriker säger: - Nej! Jag vill inte lära mej!
Tycker inte EIOs artikel låter helt riktig, visst att den behörige installatören kan sitta i en helt annan stad utan någon koll på montörerna men ansvaret har han ju i så fall delegerat nedåt i leden, de får det att låta som det inte finns några regler alls.
Vad gäller SEFs siffra på 100.000 så räknar de med en utbildningskostnad på kanske 50-60 tusen resten är resor och arbetsbortfall pga utbildning.
Den billigaste kursen jag hittat kostar runt 40.000 och går att läsa på distans på sin fritid, totalt missar man kanske 1 arbetsvecka för genomgångar och prov men 100.000 är kanske nära sanningen om man inte läser på distans, då får man offra 1-2 dagar i veckan upp till ett år.
Går förslaget ut på att det ska bli enklare att klara proven är det en annan sak men då sänker man kraven från en redan ganska låg nivå som består av fyra kurser:
Elinstallationer AEB2601 150 poäng
Elkraft AEB2602 150 poäng
Elmaskiner AEB2603 50 poäng
Författningskunskap El AEB2604 50 poäng
Sen påståendet att alla elektriker kan detta på sina 5 fingrar stämmer inte då de flesta jobbar med händerna, ofta med tumregler, behövs något räknas finns det kontorsfolk till det.
Vad gäller SEFs siffra på 100.000 så räknar de med en utbildningskostnad på kanske 50-60 tusen resten är resor och arbetsbortfall pga utbildning.
Den billigaste kursen jag hittat kostar runt 40.000 och går att läsa på distans på sin fritid, totalt missar man kanske 1 arbetsvecka för genomgångar och prov men 100.000 är kanske nära sanningen om man inte läser på distans, då får man offra 1-2 dagar i veckan upp till ett år.
Går förslaget ut på att det ska bli enklare att klara proven är det en annan sak men då sänker man kraven från en redan ganska låg nivå som består av fyra kurser:
Elinstallationer AEB2601 150 poäng
Elkraft AEB2602 150 poäng
Elmaskiner AEB2603 50 poäng
Författningskunskap El AEB2604 50 poäng
Sen påståendet att alla elektriker kan detta på sina 5 fingrar stämmer inte då de flesta jobbar med händerna, ofta med tumregler, behövs något räknas finns det kontorsfolk till det.
I princip skulle jag inte motsätta mig om dagens elyrkesmän fick fortsätta livet ut eller åtminstone till pensionen, enligt det gamla systemet. Men: Viktigast är att det nya systemet, snarast börjar gälla permanent! Dels för den som vill bli elektriker. Och dels för oss andra, som vill kunna hempula lagligt...