Jag har mycket svårt att se att "vanliga" elektriker sätter sig på skolbänken för att läsa in nån typ av behörighet. Jag tror att det är ett ytterst fåtal som kommer att göra det, dom allra flesta har inget intresse att ändra på sin anställningsform. Dvs arbeta som anställd under någon annan, möjligen med ett delegerat "ansvar".
Däremot kan jag tänka mig att dom som i framtiden utbildar sig till elektriker kommer att vara "tvungna" att läsa in teorin för nån typ av behörighet.
 
Rimligen borde ju priset falla rätt ordentligt om 53000 elever plötsligt dyker upp. Sedan låter det ju märkligt om man inte fortbildar sig kontinuerligt. Kanske bara i min bransch som kontorsrotta och ingenjör, men hur hade det sett ut om jag fortfarande konstruerade med 1Mhz tvättmaskinsprocessorer, TTL logik och 433 MHz radio. En del på arbetets bekostnad, men lätt 100 000 av skattade privata pengar genom åren.
 
Nu är det ju så att elsäkerhetsverket är inblandat så tidsaspekt på det hela är......långt, i övrigt så har vi bara teorier om hur det ska bli om det kommer att bli något, så de som eventuellt har någon typ av hopp att kunna läsa till sig en behörighet billigt och enkelt kan nog räkna med att dom hinner tröttna innan ett beslut tagits om hur det kommer att bli.
 
Som Installationselektriker fort utbildar jag mig kontinuerligt. Ja!
Fast måste nu alla elektriker skaffa sig samma kunskaper som en behörig installatör känns fel.
Jag har svårt att tro att elsäkerhetsverket kommer att minska de teoretiska kunskaperna för starkströms behörighet.
Skulle jämföra det med att en sjuksköterska som måste utbilda sig till läkare för att fortsätta arbeta.
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
("Copy/paste" från annat forum)

Jag skulle vilja se typ tre olika steg av behörighet. Den högsta som inkluderar både låg- och högspänning. Allt, rubbet. AB, mer eller mindre. Sedan ett steg om man ska driva större firma och utföra större entreprenader och industrijobb osv och sedan det lägsta steget som man är tvungen att ha för att kunna jobba som elektriker. Och den ger en möjlighet att hålla på med mindre jobb/servicejobb och villainstallationer typ. D.v.s. behörighet för att hålla på med vad en traditionell serviceelektriker brukar göra mellan 7-16. Något åt det hållet.. Och givetvis även driva eget, vilket förmodligen bara blir som egen eller med ett fåtal anställda.

Att begära att vi elektriker ska kunna precis allt är ju givetvis galet, men att varje elektriker ska ha en viss behörighet, ser jag som lite självklart. Det tror ju redan alla "oinvigda" att vi elektriker har.

//Patrik
Jag kan inte annat än hålla med dig.
Jag tycker det är märklig den nuvarande ordningen, då man antingen har A-behörighet, och får göra typ allt, ifrån att montera ett extra uttag i sovrummet till att bygga om hela kontrollrummet i ett kärnkraftverk.

Det kan väl vara helt OK att det finns någon slags superbehörighet, för de få personerna i Sverige som verkligen behärskar precis allt. Men att alla behöriga ska ha en sådan är ju befängt.
T.ex. min kompis med ABL har ju en otroligt svag teoretisk grund och inget vidare djup i dessa kunskaper, har jag märkt när vi snackar i ämnet.
Däremot är han en jävel på allt det vanliga. Och snabb som tusan. Innan jag ens har bestämt över hur jag ska göra skulle han vara klar med hela installationen.

Men detta är priset som vi betalar för systemet, med för få nivåer. Vi kan inte ha allt för få behöriga elektriker i landet, då blir det tvunget att godkänna på ett mycket begränsat kunskapsdjup.

Om man ville införa en till behörighetsnivå borde det kunna vara lämpligt med en begränsning på matande ström, säg att ABL-L (ABL-Light) gäller för anläggningar eller anläggningsdelar på upp till 25A eller upp till 63A eller något sådant.
Då blir komplexiteten och farorna betydligt mindre.
Nu borde dessutom väl de flesta elmontörer med några års erfarenhet kunna det allra mesta.

Och för att dimensionera och utföra kraftigare nät krävs man på en högre behörighet och djupare kunskaper.
 
Mikael_L skrev:
Jag kan inte annat än hålla med dig.
Jag tycker det är märklig den nuvarande ordningen, då man antingen har A-behörighet, och får göra typ allt, ifrån att montera ett extra uttag i sovrummet till att bygga om hela kontrollrummet i ett kärnkraftverk.

Det kan väl vara helt OK att det finns någon slags superbehörighet, för de få personerna i Sverige som verkligen behärskar precis allt. Men att alla behöriga ska ha en sådan är ju befängt.
T.ex. min kompis med ABL har ju en otroligt svag teoretisk grund och inget vidare djup i dessa kunskaper, har jag märkt när vi snackar i ämnet.
Däremot är han en jävel på allt det vanliga. Och snabb som tusan. Innan jag ens har bestämt över hur jag ska göra skulle han vara klar med hela installationen.

Men detta är priset som vi betalar för systemet, med för få nivåer. Vi kan inte ha allt för få behöriga elektriker i landet, då blir det tvunget att godkänna på ett mycket begränsat kunskapsdjup.

Om man ville införa en till behörighetsnivå borde det kunna vara lämpligt med en begränsning på matande ström, säg att ABL-L (ABL-Light) gäller för anläggningar eller anläggningsdelar på upp till 25A eller upp till 63A eller något sådant.
Då blir komplexiteten och farorna betydligt mindre.
Nu borde dessutom väl de flesta elmontörer med några års erfarenhet kunna det allra mesta.

Och för att dimensionera och utföra kraftigare nät krävs man på en högre behörighet och djupare kunskaper.
Jo, låter som vettiga tankar!
 
Slugge skrev:
Den billigaste kursen jag hittat kostar runt 40.000 och går att läsa på distans på sin fritid, totalt missar man kanske 1 arbetsvecka för genomgångar och prov men 100.000 är kanske nära sanningen om man inte läser på distans, då får man offra 1-2 dagar i veckan upp till ett år.

Går förslaget ut på att det ska bli enklare att klara proven är det en annan sak men då sänker man kraven från en redan ganska låg nivå som består av fyra kurser:

Elinstallationer AEB2601 150 poäng
Elkraft AEB2602 150 poäng
Elmaskiner AEB2603 50 poäng
Författningskunskap El AEB2604 50 poäng

Sen påståendet att alla elektriker kan detta på sina 5 fingrar stämmer inte då de flesta jobbar med händerna, ofta med tumregler, behövs något räknas finns det kontorsfolk till det.
Jag måste ha överskattat samma elektrikerkår som ständigt förklarar att jag inte duger att slå in kabelklammer själv. ;)

Nåväl..

Kursen Elinstallationer kan väl förhoppningsvis inte utgöra något större problem :O? Sedan har man fem år på sig, så att sätta till en kväll i veckan borde väl de flesta klara.

Var det sedan någon ordning på facket så skulle dom väl organisera billiga kurser för sina medlemmar istället för att motarbeta saken. Visar väl om något var fackets intresse ligger..

Om inte annat skall jag personligen sätta upp en utbildning för elektriker. Det kommer att kosta 1000 kr per elev.

Få se nu 53 000 x 1 000 = .. Pensionen är räddad!! :p
 
Mikael_L skrev:
Jag kan inte annat än hålla med dig.
Jag tycker det är märklig den nuvarande ordningen, då man antingen har A-behörighet, och får göra typ allt, ifrån att montera ett extra uttag i sovrummet till att bygga om hela kontrollrummet i ett kärnkraftverk.

Det kan väl vara helt OK att det finns någon slags superbehörighet, för de få personerna i Sverige som verkligen behärskar precis allt. Men att alla behöriga ska ha en sådan är ju befängt.
T.ex. min kompis med ABL har ju en otroligt svag teoretisk grund och inget vidare djup i dessa kunskaper, har jag märkt när vi snackar i ämnet.
Däremot är han en jävel på allt det vanliga. Och snabb som tusan. Innan jag ens har bestämt över hur jag ska göra skulle han vara klar med hela installationen.

Men detta är priset som vi betalar för systemet, med för få nivåer. Vi kan inte ha allt för få behöriga elektriker i landet, då blir det tvunget att godkänna på ett mycket begränsat kunskapsdjup.

Om man ville införa en till behörighetsnivå borde det kunna vara lämpligt med en begränsning på matande ström, säg att ABL-L (ABL-Light) gäller för anläggningar eller anläggningsdelar på upp till 25A eller upp till 63A eller något sådant.
Då blir komplexiteten och farorna betydligt mindre.
Nu borde dessutom väl de flesta elmontörer med några års erfarenhet kunna det allra mesta.

Och för att dimensionera och utföra kraftigare nät krävs man på en högre behörighet och djupare kunskaper.
Härligt med någon som håller med en. :cool:

//Patrik
 
På Elsäkerhetsverkets hemsida kan man läsa följande:
Fr.o.m den 20120101 kommer det att vara möjligt för den som avlägger ett skriftligt prov. motsvarande teoretiska kunskaper för gymnasiets el-linjeårskurs 3 eller likvärdigt, att efter godkänt prov erhålla A-behörighet(Allmän behörighet)
Syftet med denna uppmjukning av behörighetssystemet har setts som ett handelshinder, samt att Sverige härmed ska harmoniseras med övriga EU.
I praktiken innebär detta att den som läst någon av gymnasiets eltekniska linjer eller på annat sätt införskaffat sig nödvändig kunskap har möjlighet att avlägga prov.
Provet som administreras av Eksäkerhetsverket och varje i EU mantalsskriven person ska kunna ansöka om behörighet.
För dig som sökande gäller att du har kvalifikationer som omfattas av Yrkeskvalifikationsdirektivet 2005/36/EG) ska du i din ansökan bifoga styrkt kopia av examens-, utbildnings, eller annat kompetensbevis samt i vissa fall yrkeserfarenhet.
Bevisen ska intyga att dina yrkeskvalifikationer minst motsvarar de krav som ställs av Elsäkerhetsverket för den sökta behörigheten.
I praktiken innebär detta att de flesta med el-teknisk kompetens är kvalifiserade.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Behorighet/
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
T.ex. min kompis med ABL har ju en otroligt svag teoretisk grund och inget vidare djup i dessa kunskaper, har jag märkt när vi snackar i ämnet.
Däremot är han en jävel på allt det vanliga. Och snabb som tusan. Innan jag ens har bestämt över hur jag ska göra skulle han vara klar med hela installationen.
Jag ska väl också tillägga; nog inte för grunda kunskaper för vad han håller på med, normalt.
Men sett ur civilingenjörs-synvinkel är det ingen vidare teoretisk grund.

Men civilingenjörs-kunskaper på det teoretiskt eltekniska planet för en som håller med ren installation och service i bostäder och kontor, är väl som att skjuta mygg med patriotmissiler.
Men däremot tycker jag nog att de som håller på med matningsnät och tunga industriapplikationer och lite annat sånt bör nog ha en rätt rejäl plattform av kunskaper att stå på.
 
Frågan är väl vad som skulle motivera alla elektriker att göra prov för nån typ av behörighet, är det hotet om att man annars skulle vara tvingad att byta yrke. Jag hyser inga tvivel om att ett fåtal har nån liten önskan av att ha behörighet (dom som vill starta en egen firma), men är lika säker på att dom absolut flesta är helt ointresserade av behörigheten.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Frågan är väl vad som skulle motivera alla elektriker att göra prov för nån typ av behörighet, är det hotet om att man annars skulle vara tvingad att byta yrke. Jag hyser inga tvivel om att ett fåtal har nån liten önskan av att ha behörighet (dom som vill starta en egen firma), men är lika säker på att dom absolut flesta är helt ointresserade av behörigheten.
Nä, exakt.

På samma vis är nog väldigt få busschaufförer intresserade av sin D-behörighet personligen.
Skulle det räcka med att chefen på bussbolaget hade D-kort så skulle nog chaufförerna i stor utsträckning nöja sig med det.
Jag tycker en förändring av bussbranschen snart borde göras. Det är ju helt vansinnigt att alla chaufförer måste ha ett eget körkort, när dom ändå aldrig kör buss på fritiden. :O
 
Knappast troligt att en civilingenjörsexamen gör någon mer kvalificerad att klara av att utföra en el-istallation, om än aldrig så simpel,än vilken 3-årslärling som hellst.
 
Mikael_L
WATTisPOWER skrev:
Knappast troligt att en civilingenjörsexamen gör någon mer kvalificerad att klara av att utföra en el-istallation, om än aldrig så simpel,än vilken 3-årslärling som hellst.
Jag tror det var något i den stilen jag försökte skriva också ...

Men du skrev kanske inte som en reaktion på mig ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.