Nä jag kom bara att tänka på ett "case" som jag ramlade på för ett tag sen.
Där det faktist var TVÅ civilingenjörer som elat en villa.
Jag kan dra storyn vid tillfälle, den är rätt underhållande....
 
Nu var det väl ingen som sa att det skulle krävas civing-kunskaper, utan att gymnasienivå räcker.

Att det sedan krävs civilingenjörer för att dimensionera stora matande nät är självklart, men det är inte något som elektriker håller på med.
 
WATTisPOWER skrev:
Nä jag kom bara att tänka på ett "case" som jag ramlade på för ett tag sen.
Där det faktist var TVÅ civilingenjörer som elat en villa.
Jag kan dra storyn vid tillfälle, den är rätt underhållande....
Låt höra...
 
Mikael_L
Ja civiling-utbildningen ger ju bara teori, teori och teori till förb****
En bekant kom till ericsson, som började med ett eget utbildnings och träningsprogram på 6 månader för tjejen.
"Ja du har säkert en massa fina kunskaper, men nu måste du lära dig kunna göra något också ..."

Ja det var givetvis inte heltid i 6 månader, men det var en oerhörd massa interna kurser och att sättas in på olika platser i verksamheten för att få lite grundläggande koll, första halvåret.
 
Mikael_L skrev:
Ja civiling-utbildningen ger ju bara teori, teori och teori till förb****
En bekant kom till ericsson, som började med ett eget utbildnings och träningsprogram på 6 månader för tjejen.
"Ja du har säkert en massa fina kunskaper, men nu måste du lära dig kunna göra något också ..."

Ja det var givetvis inte heltid i 6 månader, men det var en oerhörd massa interna kurser och att sättas in på olika platser i verksamheten för att få lite grundläggande koll, första halvåret.
Tur att hon inte var elektriker, för då hade hon vägrat.. ;)
 
WATTisPOWER skrev:
På Elsäkerhetsverkets hemsida kan man läsa följande:
Fr.o.m den 20120101 kommer det att vara möjligt för den som avlägger ett skriftligt prov. motsvarande teoretiska kunskaper för gymnasiets el-linjeårskurs 3 eller likvärdigt, att efter godkänt prov erhålla A-behörighet(Allmän behörighet)
Syftet med denna uppmjukning av behörighetssystemet har setts som ett handelshinder, samt att Sverige härmed ska harmoniseras med övriga EU.
I praktiken innebär detta att den som läst någon av gymnasiets eltekniska linjer eller på annat sätt införskaffat sig nödvändig kunskap har möjlighet att avlägga prov.
Provet som administreras av Eksäkerhetsverket och varje i EU mantalsskriven person ska kunna ansöka om behörighet.
För dig som sökande gäller att du har kvalifikationer som omfattas av Yrkeskvalifikationsdirektivet 2005/36/EG) ska du i din ansökan bifoga styrkt kopia av examens-, utbildnings, eller annat kompetensbevis samt i vissa fall yrkeserfarenhet.
Bevisen ska intyga att dina yrkeskvalifikationer minst motsvarar de krav som ställs av Elsäkerhetsverket för den sökta behörigheten.
I praktiken innebär detta att de flesta med el-teknisk kompetens är kvalifiserade.
[länk]
Ser ju bra ut, det där. Synd bara, att inte nyheten dök upp ett annat datum...
 
305 skrev:
Ser ju bra ut, det där. Synd bara, att inte nyheten dök upp ett annat datum...
"Nyheten" är 2 veckor gammal
 
Jag hittar inte den texten på den sidan, wattis?
 
Mikael_L, jag är kanske lite halvblind men jag har svårt att se relevansen. Tycker det är lite äpplen och päron.
 
Rikard Ågren skrev:
Jag hittar inte den texten på den sidan, wattis?
Nej, det gör ju inte jag heller. Delar av innehållet, går att samla ihop, utifrån andra texter hos elsäkerhetsverket.

Men datumet 2012-01-01, har då inte jag hittat på myndighetens hemsida. Och ett försök att googla den "citerade" texten i wattis inlägg, ger heller ingen träff. Så jag vidhåller min uppfattning om dagens datum...
 
Några citat från "Rapport om nytt system för elinstallatörer"
http://www.elsakerhetsverket.se/Glo...miss3dec/Remisselinstallatörerslutversion.pdf

"Kravet på att en elinstallatör och en yrkesman måste vara anställda i samma företag är otids- enligt och garanterar inte att elinstallatören verkligen har tillräcklig kontroll över yrkesman- nen. Kravet ger också en inlåsningseffekt för yrkesmannen som inte fritt kan välja var han kan arbeta. Han blir också oförmögen att utföra elinstallationsarbete hemma hos sig själv trots att han har den reella kompetensen. Anställningsförhållande påverkar också uthyr- ningsbranschens möjligheter att arbeta med att hyra ut arbetskraft."

"Behörighet enligt ellagstiftningen för en elinstallatör är avsett att vara en slags garanti för att elinstallatören har viss kunskapsnivå och att tjäna som varudeklaration för elinstallatörens kvalifikationer. Behörigheten är uttryck för att den behörige är förtjänt av samhällets och allmänhetens förtroende i sammanhang som gäller installationer av elektriska starkströms- anläggningar. Samtidigt accepterar lagstiftaren att det huvudsakligen är yrkesmän helt utan formell kompetens som ofta gör installationerna. Det bör understrykas att yrkesmännen i allmänhet har en mycket god reell kompetens."

Deras bedömning:
"Det är angeläget med genomgripande reform av reglerna om behörighet för dem som arbetar med installationer av elektriska anläggningar för produktion, distribution och användning av el som är starkströmsanläggningar."

Man skulle kunna tro att de varit här och läst diverse diskussioner :) Det blir intressant från och med sidan 20
 
Mikael_L skrev:
Nä, exakt.

På samma vis är nog väldigt få busschaufförer intresserade av sin D-behörighet personligen.
Skulle det räcka med att chefen på bussbolaget hade D-kort så skulle nog chaufförerna i stor utsträckning nöja sig med det.
Jag tycker en förändring av bussbranschen snart borde göras. Det är ju helt vansinnigt att alla chaufförer måste ha ett eget körkort, när dom ändå aldrig kör buss på fritiden. :O
Det krävs mer än D-körkort för att starta ett bussföretag. Chefen på Bussbolaget har trafiktillstånd och det behöver inte bussförarna har.
Men elektrikerna ska ta över behörigheten från chefen på elfirman.
 
Ett till citat:
"Som anförts ovan (avsnitt 9.2) är begreppet elinstallationsarbete inte exakt avgränsat. Det finns moment vid utförandet av en anläggning som inte kräver särskild kompetens, till ex- empel att lägga rör eller dra kablar. Krävs inte särskild kompetens för en åtgärd trots att åtgärden ingår i installationen, bör inte heller kravet på behörighet gälla. En åtgärd som krä- ver kompetens, till exempel spänningssättning, får inte överlåtas åt en obehörig. Gränsdrag- ningar av denna art låter sig inte kläs i författningstext utan får överlåtas åt tillämpningen. Vad som däremot inte kommer att vara tillåtet är att elinstallatören delegerar sitt rättsliga ansvar för en installation till någon obehörig."

Sidan 28 i ovan länkade PDF
 
jeffan skrev:
Det krävs mer än D-körkort för att starta ett bussföretag. Chefen på Bussbolaget har trafiktillstånd och det behöver inte bussförarna har.
Men elektrikerna ska ta över behörigheten från chefen på elfirman.
Det är bussbolaget som har trafiktillståndet. Inte chefen...
 
A
305 skrev:
Det är bussbolaget som har trafiktillståndet. Inte chefen...
Men det måste finnas en trafikansvarig, och det är en fysisk person som avlagt prov och grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.