• Wow
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C
Undrar vad det är för "annan orsak" som den externa konsulten pekar på?

Gjutjärnsrör är nog rätt populära i flerbostadshus pga just ljudet.
Men om jag förstått det rätt är nutida gjutjärnsrör mer som plaströr med gjutjärnskärna, dvs. de har en plastbeläggning.

Helt otroligt, bara skit kvar av rören. 😮

• Gilla
Klargplutte och 1 till
  • Laddar…
Dåligt material och slarvig kapning enligt konsulten. Eftersom byggfirman tydligen använt samma rör i flera byggen som fått samma problem så gissar jag att dom har hittat någon billig leverantör med tveksam kvalitet.

• Gilla
StigPeter och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
useless useless skrev:
Gustafsbergs MA-rör verkar bara vara målat gråjärn.

[bild]
[länk] 2024_SVE_24.1.pdf
Målade med rätt vass epoxy😉

C
Rickard. Rickard. skrev:
Målade med rätt vass epoxy😉
= plastbeläggning. Nu får jag förvisso erkänna att jag inte har någon aning om den exakta funktionen hos den invändiga plastbeläggningen, utan har bara konstaterat att de har en plastyta både in- och utvändigt.

Rickard.
Det är för att minska friktion och öka livslängden dvs precis det man tror det gör det är inget komplicerat.
Det utvändiga kan man gott och väl bara kalla färg.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kinesium + tunngodsiga järnrör med beläggning som ska skydda mot korrosion blir slaktade på nolltid om ytbeläggning är skadad så man får punktfrätning.

Gjutjärn är ett rejält gediget material i övrigt. Finns flera hundra år gamla ledningar av detta i mark som tar avlopp som ser ut som nästan nya.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
useless useless skrev:
Gustafsbergs MA-rör verkar bara vara målat gråjärn.

[bild]
[länk] 2024_SVE_24.1.pdf
Så det inte missuppfattas, det är knappast Gustavsbergs MA-rör som använts i detta fall.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Claes Sörmland
Verkar röra sig om Bostadsrättsföreningen Sjöstadspiren som JM har byggt.

Måste ju handla om nån yttre faktor......märkligt klimat eller konstant fuktigt.

Krilleman
Det har ploppat upp lite kopior på Gustavsbergs MA-system på sistone.

Tex Ahlsells egna A-collection.
https://www.ahlsell.se/category/var...ppssystem-gjutjarn/ror-och-delar-a-collection

Men sen är det ju även så att vi är med i EU och jag vet att flera andra VVS-bolag inporterar VVS-material därifrån. Viss tvivelaktighet finns på detta om man jämför med svensk standard.

Misstänker starkt att det är ett av dessa.
Men för den delen så vet jag inte det.

MA-rör har jag själv installerat i mängder med renoveringar genom årens lopp.
Inget av dessa ställen är det problem på än idag.

Gjutjärnsavlopp är populära både på grund av ljud men även för dess brandegenskaper.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Måste ju handla om nån yttre faktor......märkligt klimat eller konstant fuktigt.
Fast det är väl konstigt att just den byggfirman har haft samma problem i flera olika byggen?

Krilleman Krilleman skrev:
Det har ploppat upp lite kopior på Gustavsbergs MA-system på sistone.

Tex Ahlsells egna A-collection.
[länk]

Men sen är det ju även så att vi är med i EU och jag vet att flera andra VVS-bolag inporterar VVS-material därifrån. Viss tvivelaktighet finns på detta om man jämför med svensk standard.

Misstänker starkt att det är ett av dessa.
Men för den delen så vet jag inte det.

MA-rör har jag själv installerat i mängder med renoveringar genom årens lopp.
Inget av dessa ställen är det problem på än idag.

Gjutjärnsavlopp är populära både på grund av ljud men även för dess brandegenskaper.
Du har även Electrosteel som börjat sälja indiska gjutjärnsrör via Belos. Men det är för nyligen för att vara detta.

• Wow
Fotografen
  • Laddar…
Krilleman
useless useless skrev:
Fast det är väl konstigt att just den byggfirman har haft samma problem i flera olika byggen?
Inte alltid då flera byggare har "favoriter" att jobba med som UE.
Tex Kalles Eltjänst och VVS-installationer i Sverige får i stort sett allt som samma byggaren räknar hem.

Man förflyttar då i stort sett allt manskap från bygge till bygge.

Jag har jobbat så i flera år åt en viss byggare.

Det finns stora fördelar inom samordningen att få där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.