Den funkar ungefär på samma sätt som slingdetektorn i en robotklippare. En sändare kopplas på ledningen och en elektrisk signal skickas ut. Med en sökare kan signalen detekteras runt kabeln. Ingen tonsignal i sökaren= avbrott på kabeln.
 
E etompau skrev:
Den funkar ungefär på samma sätt som slingdetektorn i en robotklippare. En sändare kopplas på ledningen och en elektrisk signal skickas ut. Med en sökare kan signalen detekteras runt kabeln. Ingen tonsignal i sökaren= avbrott på kabeln.
Verkar ju som en vettig grej
 
J jordraketen skrev:
Verkar ju som en vettig grej
Ja den var extremt hjälpsam i det här fallet :) Tyckte att det var ett bra pris också. Det står ju ändå Schneider på och batterier ingick vilket det inte verkar göra till många andra som är dyrare.
 
Efter att ha haft min 310 parkerad ett då jag höll på med snickerijobb i trädgården, så tänkte jag köra igång den på en biyta men fick ingen signal. Det var ju åska här igår men jag hade dragit ur strömmen men det var inte problemet. En stenkap som jag vårdslöst slängt ifrån mig gjorde ett perfekt snitt i slingan. Efter lite fundering och utan instrumentet hittade jag nrottet. Hade som tur var en skarvkoppling hemma och nu rullar det igen. Puh.
 
  • Skadad grön kabel med ett snitt i en trädgård, nära några grå betongblock och en träplanka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Pust! Nu har min 13-åriga son Gustaf och jag dragit begränsningskabeln till vår nyinköpta 315. Säger pust eftersom det tog längre tid än vad jag hade förväntat mig. Jag uppskattar att det tog 3 timmar att dra 250 meter. Ovana och många kurvor gjorde att det gick lite långsammare.

Men nu är kabeln slut och nu behöver jag köpa mer kabel (för det är väl samma kabel?) och fler märlor till guidekabeln.

Någon som vet om Hornbach eller Bauhaus (som har generösa öppettider) saluför Husqvarnas originalkabel? Eller kan jag köpa vilken kabel som helst?
 
Hur tar man av kåpan?
Bara dra eller är där skruvar?
 
J jordraketen skrev:
Hur tar man av kåpan?
Bara dra eller är där skruvar?
Bara o dra, två fästen bak o ett fram (om jag minns rätt)
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Pust! Nu har min 13-åriga son Gustaf och jag dragit begränsningskabeln till vår nyinköpta 315. Säger pust eftersom det tog längre tid än vad jag hade förväntat mig. Jag uppskattar att det tog 3 timmar att dra 250 meter. Ovana och många kurvor gjorde att det gick lite långsammare.

Men nu är kabeln slut och nu behöver jag köpa mer kabel (för det är väl samma kabel?) och fler märlor till guidekabeln.

Någon som vet om Hornbach eller Bauhaus (som har generösa öppettider) saluför Husqvarnas originalkabel? Eller kan jag köpa vilken kabel som helst?
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Pust! Nu har min 13-åriga son Gustaf och jag dragit begränsningskabeln till vår nyinköpta 315. Säger pust eftersom det tog längre tid än vad jag hade förväntat mig. Jag uppskattar att det tog 3 timmar att dra 250 meter. Ovana och många kurvor gjorde att det gick lite långsammare.

Men nu är kabeln slut och nu behöver jag köpa mer kabel (för det är väl samma kabel?) och fler märlor till guidekabeln.

Någon som vet om Hornbach eller Bauhaus (som har generösa öppettider) saluför Husqvarnas originalkabel? Eller kan jag köpa vilken kabel som helst?
Det funkar fint med vilken kabel som helst som är till för robotgräsklippare, det är standard lågspänningslabel så HQ, Bosch, Biltema eller lokala affären->ström som ström
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Bara o dra, två fästen bak o ett fram (om jag minns rätt)
Just det. Och sladden till laddkontakten som man får dela på. Fanns ju en bra film på Youtube om detta. Så nu är hon ren å fin å vass igen!
 
310:an finns nu på bygghemma.se för 12894:-.
Är det ett bra pris för sen? Kommer r priset höjas till nästa år igen tror ni?
 
12900 kr är ett helt ok pris för en 310.
Vet dock att man förra hösten (i början av sept) kunde köpa en 310 för just 12900 med ett medium installtionspaket inkluderat.

Detta kostar väl annars ca 1500 kr ytterligare.

Borde därmed finnas möjlighet att priset sänks ytterligare även i höst...
 
I december 2016 kunde man få den för 11 900 (endast klippare).
Installationskit går på yterliggare ca 1000-2000 kr beroende på storlek.
 
Fördelen med att köpa till våren är ju att man får med eventuella förbättringar som görs till nästa årsmodell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.