Handritad skiss av gräsmatta med pallkragar och markerad alternativ dragning för robotgräsklipparslinga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har det hamnat pallkragar i ett hörn av gräsmattan enligt ritning.
Bör jag dra om slingan utanför dessa enligt grönt alternativ, och i så fall varför?
Dom är ju fulla med jord då dom motar klipparen.
 
Det behövs inte. Roboten vänder direkt vid påkörning.
Du slipper påkörningar och ev. slitage på kåpan om du lägger slingan utanför pallkrageodlingen.
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Här tycks finnas mycket kunskap, så här kommer min första post:
Slog på vädertimern på min AM315 för några dagar sedan. Gjorde dock ett misstag tror jag, att inte kolla knivarna först... Nu efter att ha rengjort knivarna (som det var kraftig beläggning på) så sitter den mest i laddaren och jäser :)
Antar att det går så mycket lättare nu att den inte fattar att det växer? Kan man nollställa "datan" för vädertimern så den får börja om från början igen med fräscha knivar, eller kommer det att rätta till sig själv om några dagar?
 
Nonkan skrev:
Var det fel på motorerna så märktes det ganska omgående, tror längsta vi hade höll 160 timmar ca. Slarv från underleverantör i en viss serie av motorer.

Alla ska nog vara bytta nu. Lyckas man köpa en inom serieintervallet (gammal lagermaskin) så har man en åf där det inte rör sig så mycket.

Sen gäller ju konsumentköplagen som vanligt, köper man en maskin nu som havererar har man ju 6 mån garanti och 3 års reklamationsrätt som vanligt. Däremot kanske den åf som har sålt en så gammal maskin utan att byta motorer om den är inom intervallet som berörs kan få ganska svårt att få betalt av Husqvarna (då Husqvarna troligen inte får ersättning av underleverantören) men det är ju knappast kundens problem.

Affärsrelationen är mellan slutanvändaren och dennes åf, och där är konsumentskyddet starkt. Sen går det kanske inte att få ersatt motor av vilken åf som helst, utan det blir nog där man köpt klipparen i så fall för det är de som är part i målet.
Nu har jag fått tillbaka min maskin till sist. De har tydligen enormt mycket att göra just nu. Men hur som helst så är båda hjulmotorerna bytta (alltså även den som inte krånglade), ny mjukvara installerad, och allt gick på garanti - trots att min klippare är över två år gammal, vilket jag även påpekade. Dvs. det var förlängd garanti från HQ som täckte felet.
 
Har ca:600 m2 gräs på tomten, spelar det någon roll om man väljer 310 eller 315 då, tänker mest på tiden som den är ute o kör.
På husqvarnas sida https://hqlcstorage.blob.core.windows.net/site/sv/index.html skulle 310:an gå 2 timmar mer än 315 varje dag.
Jag trodde det var samma maskin bara att 315 inte behövde samma vilotid.
 
Vädertimern kan du stänga av, funkar inte ens lite, provade detta förra sommaren, olika inställningar, trams!
 
Nu börjar gräset att växa även uppe i Västerbotten och funderar på att eventuellt uppgradera från min gamla Tianchen S510. Det stora dilemmat är som många diskuterat tidigare är ytan på gräsmattan. Har ca 850 kvm gräsmatta som jag anser är relativt okomplicerad. För mig gör det inget att klipparen går mycket. S510:an har klarat min tomt OK men fastnar en del i studsmattan.... Är det rätt att gå på 310 eller måste jag upp till en 420? Skiljer en hel del i pris
 
Jag har ungefär samma storlek och en ganska invecklad form på gräsmattan. 310 funkar utmärkt.
 
Igår kom min 310 från Liljekvist (som för övrigt har flera butiker men dock i södra Sverige tror jag. Var någon i tråden som funderade över fysiska butiker. Mälarö skydd på Ekerö säljer också Hq) Men åter till min fråga.

Har en uformad tomt med två passager på 2m. Funderar på att läggs guidekabel till de störra områdena och lägga laddhus längst bort på tomten istället för mitt på som de rekommenderar. Vad tror ni om den här lösningen som på bilden? Område 2 utgör nog nästan 30% och område 1 25%. Då bör den väl alltid hitta dit?
 
  • Handritad skiss av trädgård med markerade områden och guidekabel för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P ParOscar skrev:
Igår kom min 310 från Liljekvist (som för övrigt har flera butiker men dock i södra Sverige tror jag. Var någon i tråden som funderade över fysiska butiker. Mälarö skydd på Ekerö säljer också Hq) Men åter till min fråga.

Har en uformad tomt med två passager på 2m. Funderar på att läggs guidekabel till de störra områdena och lägga laddhus längst bort på tomten istället för mitt på som de rekommenderar. Vad tror ni om den här lösningen som på bilden? Område 2 utgör nog nästan 30% och område 1 25%. Då bör den väl alltid hitta dit?
Det blir bra.
Ställ in yttäckning så hittar den.
 
D degas skrev:
Man ser dem sällan på de stora trädgårds-/byggställena i Stockholmsområdet i alla fall.
Jag har mest sett dem hos obskyra maskinhandlare, som sällan har attraktiva priser.
Söderut och i Smålandstrakten ser det onekligen bättre ut. Men det gör ju inte servicen enklare för oss här i trakten.

I det avseendet är ju Gardena enklare att hitta, åtminstone här.
Jag kan garantera att du hittar mycket mer kunskap om gräsklippare hos den "obskyre maskinhandlaren" än hos valfri sommarjobbare på Bauhaus i alla fall..
 
Hej.
Är ny medlem här på byggahus. Det verkar finnas så mycket kunskap här så nu kommer ett par frågor.....

Vi funderar på att köpa en robotgräsklippare och kommer att välja HQ detta pga rekommendationer från släkt och vänner samt det jag läst mig till bl.a här.
Men nu till val av modell, vi har inte så stor tomt totalt drygt 1000kvm så även 310:an hade räckt....Men.... prisskillnaden upp till en 420 är inte så stor då man hos flera handlare får en trimmer på köpet som har ett värde på ett par tusen.
Jag tänker så här, 420:an klipper drygt 50% mer yta per timme något som medför att gångtiden samt slitage per säsong borde bli märkbar. Den är tystare än 3 serien, inte avgörande men ändå....
Finns det andra fördelar med att välja en 420?

Tack på förhand //North
 
Hur stor är gräsytan? Om det bara är en 6-700m2 så känns det nog lite onödigt med en 420.
Det skiljer väl nästan 4000kr mellan de båda, för du har väl samma erbjudande med trimmer till en 310.
Har själv ca 700m2 som ska klippas och gick på en 310 med connect istället för 420, hittills verkar den inte ha några som helst problem att hinna med trots att den brukar få vila både nätter och vid regn :)
 
Vi har gjort om en del i trädgården och jag är antingen senildement eller också har jag bara oflyt för jag har lyckats gräva av begränsningskabeln på inte mindre än tre ställen. Två av ställena var ganska naturliga och därmed lätta att hitta. Tredje stället var dock betydligt lurigare. Så därför införskaffade jag mig idag en tongenerator på Bauhaus för 299:-
En tongenerator med tillhörande mottagare, använd för att lokalisera avbrutna trädgårdskablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5min senare var brottet på kabeln hittat. Tur i oturen var att den var av på ett ställe där vi ändå skulle dra om kabeln. :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
H
iSnobben iSnobben skrev:
Vi har gjort om en del i trädgården och jag är antingen senildement eller också har jag bara oflyt för jag har lyckats gräva av begränsningskabeln på inte mindre än tre ställen. Två av ställena var ganska naturliga och därmed lätta att hitta. Tredje stället var dock betydligt lurigare. Så därför införskaffade jag mig idag en tongenerator på Bauhaus för 299:-
[bild]
5min senare var brottet på kabeln hittat. Tur i oturen var att den var av på ett ställe där vi ändå skulle dra om kabeln. :)
Hur funkar en sån då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.