521 läst · 6 svar
521 läst
6 svar
Nya 3:12 regler på gång?
Kanske fel forum men jag undrar om någon har lyckats förstå det nya förslaget på 3:12 regler?
Jag är inte säker på att jag förstår. Avdrag på 8ibb per delägare. Räknas det bort från 50% av bruttolönen? Då blir det ju inget kvar om man som i mitt fall är tre delägare som alla tar ut lön till brytpunkten, utan övriga anställda.D Dilato skrev:
Är bolag med flera delägare utan övriga anställda de stora förlorarna här?
Om jag tolkar det rätt så är det inte nödvändigtvis effekten. Många enmansföretag kommer att kunna dela ut mer pengar till låg skatt, utan anställda eller att ta ut hög lön.Magnus Göransson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 730 inlägg
Du får betala tom om du bara tar brytpunkten. Varför vara delägare om ni inte har anställdaN nybyggarn3 skrev:Jag är inte säker på att jag förstår. Avdrag på 8ibb per delägare. Räknas det bort från 50% av bruttolönen? Då blir det ju inget kvar om man som i mitt fall är tre delägare som alla tar ut lön till brytpunkten, utan övriga anställda.
Är bolag med flera delägare utan övriga anställda de stora förlorarna här?
Nu tror jag att Malmgren har luktat på starka varorna. Det är inte så komplicerat.
Vi driver en konsultverksamhet där vi omsätter 1.5 - 2 mkr per person. Utöver det driver vi ett produktbolag som omsätter 5 miljoner i år, förhoppningsvis 10 nästa år. Inga anställda, egen produkt med mycket bra marginaler. I det bolaget har vi en person med F-skatt som sköter lite support vid sidan om studier. Att anställa honom skulle inte göra någon skillnad.
Så har vi ett fastighetsbolag i samma koncern som äger fastigheten som våra verksamheter hyr delar av. Även det bolaget för några 100 tkr i vinst varje vår eftersom fastigheten är betald.
Så enda problemet nu är att det verkar bli dyrare att få ut pengarna nu. I slutändan kommer bolaget att få ligga i träda, och där verkar det ju bli bättre.
Vi driver en konsultverksamhet där vi omsätter 1.5 - 2 mkr per person. Utöver det driver vi ett produktbolag som omsätter 5 miljoner i år, förhoppningsvis 10 nästa år. Inga anställda, egen produkt med mycket bra marginaler. I det bolaget har vi en person med F-skatt som sköter lite support vid sidan om studier. Att anställa honom skulle inte göra någon skillnad.
Så har vi ett fastighetsbolag i samma koncern som äger fastigheten som våra verksamheter hyr delar av. Även det bolaget för några 100 tkr i vinst varje vår eftersom fastigheten är betald.
Så enda problemet nu är att det verkar bli dyrare att få ut pengarna nu. I slutändan kommer bolaget att få ligga i träda, och där verkar det ju bli bättre.
AndersMalmgren skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nya regler för attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Nya bygglovsreglerna: dömdes det fel eller var lagen fel?
Juridik -
Fler unga tveksamma till de nya amorteringsreglerna
Artikelkommentarer -
Nya regler för dubbfria däck i vinter
Övrigt Off Topic -
Elräkningen kan öka med 10% i vinter – så påverkas du av nya EU-reglerna
Artikelkommentarer