Den här tråden gör mig bara mer och mer förvirrad :-/

Är kontentan i klarspråk att (1) pannan bygger på en modern och bra teknik, verkar välbyggd och billig, men att (2) en laddtemperatur på 80 grader är för låg för att effektivt kunna nyttja acktankens värmelagrande egenskaper?
 
Hej,
Jag köpte pannan Orlan 25 i januari. Avser montera den med 2650 liter Ack mitt i huset som drar 2000 l olja fn. Tror inte att jag behöver elda så ofta för att hålla huset varmt. Pannan som säljs i Sverige är supermodellen med vattenkylning om utgående vatten blir alltför varmt. Spaken på högersidan för sotning verkar vara en enkel lösning för att sota tuberna. Priset, som förvånar många lär bero på att lönerna i Polen är 1/7 av de i Sverige. Inte att pannan är sämre än de svenska, snarare bättre, t ex sotningen och dimensionerna i plåten. Säljaren rekommenderar en Laddomat 21 för att erhålla en fungerande Ack.
Är det någon som vet om det är nödvändigt med stora expansionskärl när pannan är utrustad med vattenkylning?
 

Yondalar:

...sen att man öh inte behöver mera än en enda strypventil för att åstadkomma detta lär väl marknaden komma underfund med så småningom
Tacksam om du kunde förklara närmare.

mvh
/Janne
 
Jag tror att Yondalar syftar på självcirkulation. Man kan koppla hela acksystemet utan pumpar och jox genom att bara dra grova rör och sätta en strypventil på returen till pannan för att kunna reglera hastigheten på självcirkulationen. Egentligen så borde ju Orlan vara perfekt för det eftersom den har tvåtums anslutningar för framledning och retur. Mig veterligt finns det ingen annan panna som kan ståta med det. Istället för ett laddkoppel (Laddomat, Termovar eller hembygge) så drar man tvåtumsrör mellan panna och ack och låter naturlagarna sköta laddningen genom självcirkulation.
 

sveno: Tack o bock..
 
hittade polsk pris på ORLAN 40kW super =7100PNzloty . Det blir till ca 16000kr. Mycket panna för dom pengarna. Undrar hur den automatiska sotningen fungerar. Med den dyra Baxipannan följer ju en sotredskap . Kan man sota pannan utan den och utan att ha en overall på? Det skulle jag tycka om. Hittade ingen beskrivning i den polska instruktionen hur det ska gå till som om det var en självklarhet :-/. Ingen svensk panntillverkare har funnit ut det hittills heller :(.
gaia
 
sveno skrev:
Istället för ett laddkoppel (Laddomat, Termovar eller hembygge) så drar man tvåtumsrör mellan panna och ack och låter naturlagarna sköta laddningen genom självcirkulation.
... återstår bara att skaffa en akumulator som har samma diameter på in-utgången. Dom finns inte på svenska marknaden och man måste speciallbeställa en sådan :(. Eller har jag sökt på fel ställen?
gaia
 
Jannne skrev:
- reglering av vattentemperatur mellan 60°C och 80°C i pannans utloppsrör;
- varna för både för stor ökning som för stor sänkning av  vattentemperatur i pannan;
- avstängning av fläkten vid förprogrammerad temperatur;
Har man förprogramerat 80 grader så kan man förprogramera högre också, eller? Det är bara att förlänga fläktens arbetstid...
Tycker om regleringen på denna panna ;D. Gissar att man skulle kunna klara sej med 750-1000l teknisk akumulatortank (som energireserv, eldning på sommaren och för att ta upp tempsvängningar) i stället för 2000+liter. Då sparar man källarutrymme och installationskostnader ;D. Varför magasinera alltför mycket värme ( som läker under tiden genom ackens isolering) när man kan tillverka den alltefter behövet?
Tänker jag rätt nu? Hjälp!
gaia
 
Hansson28 skrev:
Jag har aldrig sotat med overall  ::)

Då spar du ju dom enorma mängder ström som cirkpump och laddomat drar.

[länk] Gör fina tankar i vilka mått du vill.
med overall... på ;D ;D ;D
Det är inte dom "enorma mängder ström" ;) jag vill spara men ha en utväg när strömmen går. Och också bespara mej utgiften för dom annars nyttiga prylar ;).
Tack för länken!
gaia

 
Har man förprogramerat 80 grader så kan man förprogramera högre också, eller? Det är bara att förlänga fläktens arbetstid...
Nix, 80 grader är max med den termostatregulator som sitter på pannan.
Vid 80 grader tar fläkten rast o vila = kolmila.. ;D
Man måste nog ha den lägsta termostaten(72) i Laddomat 21 för att pannan skall få en chans att hinna ladda till ack.
Men det vore nog lätt att bygla regleringen så att fläkten snurrar tills det brunnit ut. Överhettningsskyddet löser vid 95 grader.

Den här tråden börjar att likna en "Polsk riksdag" ;)
 
Man måste nog ha den lägsta termostaten(72) i Laddomat 21 för att pannan skall få en chans att hinna ladda till ack.  
Men det vore nog lätt att bygla regleringen så att fläkten snurrar tills det brunnit ut. Överhettningsskyddet löser vid 95 grader.
Ugh... Bygla? Är det verkligen att rekommendera att köra upp pannan till 95 och lita på överhettningsskyddet?

Kan någon vänlig själ också försöka förklara för mig var energiförlusten ligger i att köra ut 80-gradigt vatten i acktanken jämfört  med 90-gradigt? Att uppvärmningen går snabbare med högre pannvattentemp förstår jag men finns det någon energiförlust? Och var tar den energin i så fall vägen?

Uppenbarligen är det något jag inte begriper eftersom Yondalar kallar det kapitalförstöring. Har det med sämre skiktning att göra?

Det finns en anledning till att jag hoppade av Teknisk linje en gång i tiden... ;)

mvh
Karl
 
Kasch skrev:
Kan någon vänlig själ också försöka förklara för mig var energiförlusten ligger i att köra ut 80-gradigt vatten i acktanken jämfört med 90-gradigt? Att uppvärmningen går snabbare med högre pannvattentemp förstår jag men finns det någon energiförlust? Och var tar den energin i så fall vägen?

Uppenbarligen är det något jag inte begriper eftersom Yondalar kallar det kapitalförstöring. Har det med sämre skiktning att göra?
Hehe, jag kanske får hoppa in igen. :) Energiförlust är det inte frågan om egentligen, men acken klarar ju ledigt av att lagra energi i form av 95-gradigt vatten. Om man då bara värmer till 80 grader så utnyttjar man ju inte hela kapaciteten. Det är det som menas med kapitalförstöring. Lite som att aldrig använda femte växeln i bilen. ;)

Dessutom tror jag att det skulle funka riktigt dåligt att ladda om man inte har 72-graders termostat i laddomaten.

Angående självcirkulationskoppling så kan väl en kunnig röris svetsa fast tvåtumsmuffar var man vill ha dom på en tank som saknar såna? Om man har flera parallellkopplade tankar så tror jag att det räcker med 32mm. Det blir ju faktisk grövre anslutning om man har 3x32mm.

Att bygla maxtermostaten är nog inte att rekommendera eftersom det är en säkerhetsdetalj att ha både maxtermostat och kokskydd. Hängslen och livrem. Däremot kan man kanske byta ut den, eller ta bort nån spärr så att man kan vrida upp den lite högre. (Om det nu finns nån spärr eller går att byta ut termostaten.)
 
Om orlanpannan (med alla dessa finesser) fungerar som det är tänkt på beskrivningen och kan hålla inställda temperaturer ut från pannan (med godtagbara förbränningstekniska resultat) så ska väl inget laddkoppel eller annan liknande utrustning behövas.

När nu försäljare av pannan rekommenderar laddomat så faller ju alla andra övriga finesser som har med temperaturreglering på pannvattnet bort. Eller hur?

Monteras laddkoppel och acctank så har man redan allt som krävs för att hålla önskvärda temperaturer från och till pannan. Då kan man slopa alla finesser och rikta in sig på att få pannan att förbränna på bästa sätt (och det är inte så bara det).

Tillbaks på ruta ett?
 
Ugh... Bygla? Är det verkligen att rekommendera att köra upp pannan till 95 och lita på överhettningsskyddet?
Bygla var nog fel ord, jag menar man bör undvika att fläkten stannar vid 80grader. Man "justerar" så att den även håller en stabil förbränning av veden vid en panntemp runt 90grader. Målet är att kunna elda hela pannans vedvolym i "full fart" med optimal förbränning.

För en elektriker är det en baggis att "justera", men vad säger garantin ???.
 
Var det inte så att superpannan stannar vid 85 grader ::). Är det inte olämpligt att elda på vattnet över detta gradtal? Det vore inte kul att få hela vinden full med kokande vatten!
Någon undrade om varför man har mycket vatten i Ack.
Det är ur miljösynpunkt önskvärt att elda med max fläkt under hela tiden som ved finns i pannan. Det ger också mest värmeeffekt. Många väljer 1500 l i Ack eller en allt för stor panna och blir tvungna att låta elden slockna. Detta ger mer tjära och andra otrevliga ämnen i skorstenen och ut i luften vi andas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.