Själv har jag en 25 kW panna (har använd den i två år)och kör mot en 500 l tank. Upplever inga problem. Pannan kan stå stilla rätt så långa perioder. I pannans styrsystem finns en genomblosningsfunktion inbyggd. Med jämna mellanrum startar fläkten en kort stund och blåser genom pannan.
Dessutom finns det hela tiden öppen väg från förgasningskammare, genom munstycket och värmeväxlare till skorstenen.
 
Denhär pannan låter mer o mer intressant.

Men igen - bygg kringutrustningen efter pannan, inte omvänt, dvs att försöka anpassa pannan för (eller diskutera hur väl eller ej det funkar ihop med) laddomater och befintliga ackstorlekar.
Det förefaller som det är andra premisser/möjligheter/nytänkande här, som vad jag kan se, ger möjlighet till tom billigare totallösningar. (och det har nog några redan vädrat verkar det som)
..utveckling, det är när man kan plocka bort delar (mässing) med bibehållen funktion.
 
Intresset finns kvar även här:
Kan vi (ni :) ) hjälpas försöka komma fram till en idealisk paketlösning för just Orlan-pannan? I teorin till att börja med... Elda hårt eller reglerat? Storlek på acktanken? Laddomat eller ej? Vilken termostatpatron i så fall? Annat?
 
Bjacek: När pannan står still, luktar det inte kring huset då, kan tänka mig att vissa "oförbrända gaser stiger upp genom skorstenen.
Yondalar och Kasch: Ni har helt rätt man måste se det positiva i det hela.
Men har man redan en anläggning och skall byta panna så kan det vara intressant att ha en panna som vid ett ilägg fyller hela tanken.
Har själv idag en CTC V25 med keramik som jag värmer 1700 lit med.
Sen laddar jag via Termoventliers kulvertstyrning en 500 lit tank i källaren som också värms av 15 m3 solfångare.
 
Välkommen till forumet.

bjacec, varför har ni satt en RK 2100 regulator på pannan och inte en A 3000 som normalt(i Polen) sitter på en Orlan plus..
Tror du att man skulle kunna ändra regulatorn så att pannan kunde få en drifttemp på ca 90 grader samt att fläkten går hela tiden från start tills veden brunnit ut.
Dvs anpassa den bättre för eldning mot stor acktank.
 
Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro.
Jag är bara lekman på området, men jag är intresserad och har snappat upp en del.

Att kväva elden strider helt mot mina principer.
Jag ryser bara jag tänker på det.
Farfar kvävde elden på sin tid och redan då tog han hjälp av dragregulator som ströp effekten med hjälp av panntemperaturen. Är inte detta en fullständigt förlegad teknik som varje seriös vedeldare sedan länge lämnat bakom sig?
Orlanpannan är säkert bra, men krutet borde inte lagts på styrning i syfte till strypning av elden. Bara det tänket hos konstruktören gör mig skeptisk.

Ta inte illa upp men,, snacket om att en panna kan gå för fullt utan acc i en normal villa avfärdar jag direkt som bull... (verkliga behovet är mycket mindre än vad pannan utvecklar. vad ska man göra av mellanskillnaden?)
Har man inte möjlighet att ta hand om effekten vid riktig vedeldning så finns det andra alternativ till uppvärmning.


Varför är den inte testad av sp?
 

Slutsatsen är väl fortfarande att pannan är lika bra som vilken annan "svensk" panna som helst, men att termostatstyrningen är illa anpassad för ackeldning. Går det att fixa på ett enkelt sätt är väl problemet ur världen?

Att pannan inte är testad av SP är väl knappast förvånande eftersom den är helt ny i Sverige. För min del duger TUV-testet minst lika bra. Iofs bor jag ute på landet, men TUV-certifikatet visar på bra värden.

Termostaten alltså... Alternativt om bjacec lyckas överbevisa dig Robert om att strypning/lång brinntid mot mindre vattenvolym funkar bra med denna panna (bra=effektiv förbränning). Vilket vore intressant men kanske inte så troligt.

Två alternativ alltså:

1. Modda termostaten och elda för fullt mot en stor acktank som vilken annan moderna panna som helst.

2. "Strypelda" under lång tid mot mindre acktank, under förutsättning att förbränningen bli tillräckligt effektiv ändå.

Ser fram emot bjcec:s svar!
 
Kasch skrev:
2. "Strypelda" under lång tid mot mindre acktank, under förutsättning att förbränningen bli tillräckligt effektiv ändå.
Man har bestämt att vedeldare är miljöbovar och nu konstrueras det svenska pannor som det inte går att strypa. Det enda man kan är att magasinera värmen i akumulatörer för annars kokar pannan ;D. Det enda man kan påverka är fördelningen mellan primer/sekundär luftflöde, om jag förstår panninstruktioner rätt.
Om man utnyttjar Orlans förbränningsreglering så för man lägre verkningsgrad på köpet, tycker jag. Det första som försvinner från veden är vatten (vid 100 grader) sen följer brännbara gaser redan vid 400-500 grader. När det är ca 700-900 grader i eldstaden kan man ju inte stoppa avgasningen som börjat redan vid 400grader? Avgasningen fortsätter trots att det inte finns syre som kan antända dom brännbara gaserna. Man stoppar värmeutvecklingen ( ingen låga som ger värme, pannan svalnar) men man kan inte stoppa avgasningen av ved. Av alla fasta bränslen är koks (avgasad kol) det perfekta att förbränna långsamt. Ved har ca 70% energi i gasform och det är en för mycket att slösa med. Efter en lång stopp i Orlan finns det kanske bara träkol (avgasad ved) i eldstaden och dom 70% brännbara gaser är redan borta utvädrade genom skorstenen? Det perfekta skulle vara att elda med träkol i Orlan i alla fall under tiden då man förväntar sej långa pauser i eldningen. Nu tror jag att jag har tänkt mycket teoretisk..... som en kemist.
Temperaturer är ungefärliga men tankegången bör nog stämma med verkligheten.... eller?
gaia
 
Slutsatsen är väl fortfarande att pannan är lika bra som vilken annan "svensk" panna som helst,
Man har bestämt att vedeldare är miljöbovar och nu konstrueras det svenska pannor som det inte går att strypa
Nu ska vi inte haka upp oss på varifrån pannorna kommer.
(I mitt tycke leder den danska baxi pannan med lamdasond tävlingen.)
 
Hej Alla
Man har bestämt sig att inte installera regulatorer A3000 eftersom man hade för mycket problem med de. Det var rätt många reklamationer, däremot RK2100 fungerar felfritt. Den installeras numera i alla typer av pannor.
Personligen kör jag med termostat som öppnar vid 72 grader, vilket gör att pannan brinner för fullt hela tiden tills den har laddat tanken. Sen stannar den. Varken jag eller mina grannar, som bor 5 m från mitt hus på bada sidor upplever några lukt problem.
Framförde Era synpunkter till tillverkaren. Svaret kommer tidigast vecka 12 eftersom konstruktören och den tekniska chefen är med pannan på Franfurktmässan.
 
bjacek du säger att du har en termostat på 72 grader,
pannan går ju för fullt tills 72 grader. Men sen då? Vad har du för temp i tankarna när dom är "fulladdade"? man vill ju gärna ha upp dom i 90 grader.

//Magnus
 
Om jag har förstått det rätt av ovansagt så måste man manipulera styrningen på pannan om man vill elda optimalt mot acc.
(Just för att den lägger av vid 80 gr)
"Konstruerad att eldas mot acc" hmm.

 
Om jag har förstått det rätt av ovansagt så är det en 72oC termostat i Laddomat och ej manipulation av styrningen på pannan. >:(
Har oxså fått veta att Thermoventiler levererar 72oC Laddomat till Orlan fabrik i Polen.
Beställt en 40W denna vecka. ;D

Paps
 
I normalfallet använder man den lågt graderade 72 graders termostaten för att bli av med luft och om man har driftstörningar pga detta i nya anläggningar.

Det är ju inte så konstigt att man kör med 72 gradaren till orlan,  du kan aldrig använda en normalgraderad termostat för pannan lägger ju av vid 80.
"Konstruerad för att eldas mot acc"

Den är ju konstruerad för att strypa effekten!
Vill du upp i normala 90 95 gr i acc får du nog manipulera pannan.
Eller har jag fel?

Om jag har förstått det rätt så kommer styrningen att behöva modifieras/tas bort om den ska bli otimal att elda i full fart mot acc.
 
Om jag har förstått det rätt så kommer styrningen att behöva modifieras/tas bort om den ska bli otimal att elda i full fart mot acc.
Helt rätt tycker även jag, men det verkar vara svårt att acceptera detta för de som redan har beställt en panna ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.