63 913 läst · 334 svar
64k läst
334 svar
Ny vedpanna Orlan
Hej alla :-/
Och du L-I. Det var inte meningen du skulle ta det så, och jag anklagar absolut inte dig för att vara oärlig.
Det var bara det att Polimex "bara" kunde förse mig med ett enda namn, var ju lite orolig att det var "brorsan" eller nåt. Hursomhelst har jag iallafall beställt en panna 25 Kw så något du sa måste jag ha litat på ;D ;D
//Magnus
Och du L-I. Det var inte meningen du skulle ta det så, och jag anklagar absolut inte dig för att vara oärlig.
Det var bara det att Polimex "bara" kunde förse mig med ett enda namn, var ju lite orolig att det var "brorsan" eller nåt. Hursomhelst har jag iallafall beställt en panna 25 Kw så något du sa måste jag ha litat på ;D ;D
//Magnus
Hej L-I!
Jag kommer sitta online och stirra tills du skriver igen 8)
Vi är många som är nyfikna...
Beskriv som sagt gärna hur ditt system ser ut och funkar.
Jag ligger nära i tiden till beställning av vilket fabrikat det nu kommer bli.
Hur funkar sotningen med den "magiska" spaken?
Ha´re gott (och varmt)
//Kenneth
Jag kommer sitta online och stirra tills du skriver igen 8)
Vi är många som är nyfikna...
Beskriv som sagt gärna hur ditt system ser ut och funkar.
Jag ligger nära i tiden till beställning av vilket fabrikat det nu kommer bli.
Hur funkar sotningen med den "magiska" spaken?
Ha´re gott (och varmt)
//Kenneth
Skulle verkligen vara kul att få höra erfarenheter av någon som har pannan i drift.
Jag var tidigare intresserad av 40kw med 185L vedvolym, men blev lite fundersam när de rekomenderade mig en 200mm bred skorsten trots att den är ca 11m hög. 160mm pipa var visst i klenaste laget :'(.. FINNS det överhuvudtaget någon som har en skorstenspipa som är 200mm i diameter?? 160mm räcker ju för de flesta andra förekommande pannor på marknaden.
Höjde även på ögonbrynen då jag fick se installationsbeskrivningen på en inkoppling direkt mot systemet, utan acktank.. ???. Med 40kw-pannan skulle jag då få en brinntid på ca 12-14h!! mycket bekvämt;D ;D. Vet inte polackerna vad en kolmina är.. ;D ;D
Annars ser ju panna bra ut med ett oslagbart pris där man inte har snålat på stålet..8mm tjockt
Jag var tidigare intresserad av 40kw med 185L vedvolym, men blev lite fundersam när de rekomenderade mig en 200mm bred skorsten trots att den är ca 11m hög. 160mm pipa var visst i klenaste laget :'(.. FINNS det överhuvudtaget någon som har en skorstenspipa som är 200mm i diameter?? 160mm räcker ju för de flesta andra förekommande pannor på marknaden.
Höjde även på ögonbrynen då jag fick se installationsbeskrivningen på en inkoppling direkt mot systemet, utan acktank.. ???. Med 40kw-pannan skulle jag då få en brinntid på ca 12-14h!! mycket bekvämt;D ;D. Vet inte polackerna vad en kolmina är.. ;D ;D
Annars ser ju panna bra ut med ett oslagbart pris där man inte har snålat på stålet..8mm tjockt
Några % hit eller dit på själva pannan och tyska eller svenska standards är inte avgörande för en ny modernare vedpanna. Viktigare då med %-kunskap på eldaren själv och en bra ack och VVB.
.. sura, sa räven om rönnbären,
eller se det som en fördel med EU som vi flesta vanliga döda inte vågat/lärt oss att utnyttja.
..fö har jag ingen uppfattning om pannan
.. sura, sa räven om rönnbären,
eller se det som en fördel med EU som vi flesta vanliga döda inte vågat/lärt oss att utnyttja.
..fö har jag ingen uppfattning om pannan
Här kommer lite uppgifter på Orlanpannan som jag kopierat. Kikade på deras polska hemsida såg att denna som lanseras i Sverige är den enklaste sk Orlan standard.
Det finns även modernare varianter, Orlan plus och Orlan super..
Observera att denna "standard" är konstruerad för inkoppling UTAN acktank med en drifttemp i pannan på max 80 grader, över 80 stänger fläkten.
TEKNISK BESKRIVNING "standard"
Värmepannor ORLAN, är anpassade för användning av de flesta sorters ved - spån, stockar, gamla lastpallar o.s.v. (spån bör användas som tillsats - skall blandas med större bitar för att undvika igensättning av munstycket).
Pannans inre hölje gjort i 6 mm svetsat specialplåt.
Pannans yttre hölje gjort i 4 mm konstruktionsplåt.
Värmeväxlare - tubvärmeväxlare flammrör med diameter 57 mm.
Isolering, yttre hölje pannan är isolerad med 20 mm tjock mineralull, täckt med yttre höljet
av 0.8mm pulverlackerad, svetsad plåt.
In- och utloppet till pannan - är gjorda av stålrör.
Stos gjord av ett 4 mm tjock stålrör.
Skorstenspjäll gjort i konstruktionsplåt av mycket hög kvalité.
Luftfläkt försedd med tysk elmotor av märke EBM, monterad på pannans front. Höljet för fläkten är gjord i 0.8 mm tjock plåt.
Styrenhet placerad på pannans övre del. Monterad med hjälp av ett snabbfäste. Styrsystemet gör det möjligt att förbränna veden på det mest effektiva sättet.
Styrsytemets funktioner:
- reglering av vattentemperatur mellan 60°C och 80°C i pannans utloppsrör;
- varna för både för stor ökning som för stor sänkning av vattentemperatur i pannan;
- avstängning av fläkten vid förprogrammerad temperatur;
- styrning av fläktens hastighet och upprätthållning av stabil temperatur i pannan;
Pannan är försedd med en säkerhets termostat som stänger av fläkten om temperaturen vid pannans utlopp överstiger 95°C samt en kylslinga.
I pannans övre del finns det en förgasningskammare, hermetisk stängd, där bränslet torkas och förgasas. Förgasningsprocessen sker med begränsad tillgång till luft vilken blåses in med hjälp av fläkten. Den gengas som bildas, pressas genom glödlägger (där den värms upp), går genom munstycket och efter att den har blandats med sekundärluften självantänder den. I den nedre kammaren sker förbränning av blandningen luft - gengas och temperaturen uppnår 1200°C. Resterna av bränslet faller ner till nedre kammaren. Förbränningskammarens botten är täckt med skyddande värmebeständig betong där det finns också en deflektor som böjer lågan. Den har också en annan viktig uppgift från miljösynpunkten, dess porösa ytan fungerar som en katalysator som framkallar oxidering av koloxid (CO) och aromatiska kolväte föreningar .
Det är den höga förbränningstemperaturen som kräver användning av värmebeständiga material. Luckor är också täckta invändig med värmebeständig isolerings betong. Munstycket är gjort i keramik. Alla elementer kan utsättas för temperaturer upp till 1600°C utan att skadas. Luckor tätas med hjälp av en lina gjord i glasfiber.
REGULATOR
Regulator gör det möjligt att reglera och kontrollera pannans temperatur. Temperaturen hålls konstant på den inställda nivån genom att man styr fläktens hastighet. Regulator gör ständiga temperaturmättningar i pannan och visar den på displayen samt styr på ett lämpligt sätt cirkulationspumpens arbetet.
Regulator är utrustad med rumstemperatur givare för exakt reglering av temperatur i de uppvärmda lokalerna.
Det finns även modernare varianter, Orlan plus och Orlan super..
Observera att denna "standard" är konstruerad för inkoppling UTAN acktank med en drifttemp i pannan på max 80 grader, över 80 stänger fläkten.
TEKNISK BESKRIVNING "standard"
Värmepannor ORLAN, är anpassade för användning av de flesta sorters ved - spån, stockar, gamla lastpallar o.s.v. (spån bör användas som tillsats - skall blandas med större bitar för att undvika igensättning av munstycket).
Pannans inre hölje gjort i 6 mm svetsat specialplåt.
Pannans yttre hölje gjort i 4 mm konstruktionsplåt.
Värmeväxlare - tubvärmeväxlare flammrör med diameter 57 mm.
Isolering, yttre hölje pannan är isolerad med 20 mm tjock mineralull, täckt med yttre höljet
av 0.8mm pulverlackerad, svetsad plåt.
In- och utloppet till pannan - är gjorda av stålrör.
Stos gjord av ett 4 mm tjock stålrör.
Skorstenspjäll gjort i konstruktionsplåt av mycket hög kvalité.
Luftfläkt försedd med tysk elmotor av märke EBM, monterad på pannans front. Höljet för fläkten är gjord i 0.8 mm tjock plåt.
Styrenhet placerad på pannans övre del. Monterad med hjälp av ett snabbfäste. Styrsystemet gör det möjligt att förbränna veden på det mest effektiva sättet.
Styrsytemets funktioner:
- reglering av vattentemperatur mellan 60°C och 80°C i pannans utloppsrör;
- varna för både för stor ökning som för stor sänkning av vattentemperatur i pannan;
- avstängning av fläkten vid förprogrammerad temperatur;
- styrning av fläktens hastighet och upprätthållning av stabil temperatur i pannan;
Pannan är försedd med en säkerhets termostat som stänger av fläkten om temperaturen vid pannans utlopp överstiger 95°C samt en kylslinga.
I pannans övre del finns det en förgasningskammare, hermetisk stängd, där bränslet torkas och förgasas. Förgasningsprocessen sker med begränsad tillgång till luft vilken blåses in med hjälp av fläkten. Den gengas som bildas, pressas genom glödlägger (där den värms upp), går genom munstycket och efter att den har blandats med sekundärluften självantänder den. I den nedre kammaren sker förbränning av blandningen luft - gengas och temperaturen uppnår 1200°C. Resterna av bränslet faller ner till nedre kammaren. Förbränningskammarens botten är täckt med skyddande värmebeständig betong där det finns också en deflektor som böjer lågan. Den har också en annan viktig uppgift från miljösynpunkten, dess porösa ytan fungerar som en katalysator som framkallar oxidering av koloxid (CO) och aromatiska kolväte föreningar .
Det är den höga förbränningstemperaturen som kräver användning av värmebeständiga material. Luckor är också täckta invändig med värmebeständig isolerings betong. Munstycket är gjort i keramik. Alla elementer kan utsättas för temperaturer upp till 1600°C utan att skadas. Luckor tätas med hjälp av en lina gjord i glasfiber.
REGULATOR
Regulator gör det möjligt att reglera och kontrollera pannans temperatur. Temperaturen hålls konstant på den inställda nivån genom att man styr fläktens hastighet. Regulator gör ständiga temperaturmättningar i pannan och visar den på displayen samt styr på ett lämpligt sätt cirkulationspumpens arbetet.
Regulator är utrustad med rumstemperatur givare för exakt reglering av temperatur i de uppvärmda lokalerna.
Detta låter ju mycket intressant.
Det måste vara därför pannan har så fruktat lång brinntid.
Kolmila där man förbränner gengas. 40 tals teknik i nytappning?.
Finns det fler som kan intyga att den fungerar bra. Det vore roligt att förära en sådan panna ett studiebesök.
Det måste vara därför pannan har så fruktat lång brinntid.
Kolmila där man förbränner gengas. 40 tals teknik i nytappning?.
Finns det fler som kan intyga att den fungerar bra. Det vore roligt att förära en sådan panna ett studiebesök.
Till mig skickade han installations/service-manualen för "Standard".. I denna manual finns ett diagram för val av skorsten. För att jag skulle kunna köra 40kw-pannan i min tänkta SEM-skorsten på 160mm så skulle jag behöva göra den 25m hög...15m över nock... ;D.
Låter detta seriöst..
Det skulle i alla fall vara kul att få se minen på sotaren vid besiktningen...
Mycket info från Janne. För mig är det fortfarande oklart vilken modell Polimex säljer? ÄR det den standardmodellen som Janne beskriver eller inte? Gjord för användning utan acktank?
I så fall tappar jag genast intresset. Men jag har ju svårt att tro det? Dessutom fick jag uppgift från Polimex om en ståltjocklek på 8 mm vilket inte stämmer med Jannes uppgifter?
Någon som vet hur det egentligen är? ???
I så fall tappar jag genast intresset. Men jag har ju svårt att tro det? Dessutom fick jag uppgift från Polimex om en ståltjocklek på 8 mm vilket inte stämmer med Jannes uppgifter?
Någon som vet hur det egentligen är? ???
samot1:
Jag säljer inga pannor. Däremot så skänker jag till sommaren bort ett gjutjärnsmonster från 50-talet om någon vill ha den..Ersättaren blir Calmar V65.
kasch:
Den tekniska beskrivningen som jag delvis kopierade i inlägget(allt fick inte plats) fick jag av Polimex. Där stog inget om 8mm plåt som han även sa till mig. Och varför skickar han mig beskrivningen på Standard om det är Super som han sägs sälja? ???
Har kollat på en tysk hemsida som säljer pannor. Viessman, Atmos, Baxi och även Orlan. Så Orlan verkar mycket riktigt vara etablerat i europa som en kvalitetspanna. Då i skepnad som Orlan super. prismässigt så ligger den där ganska lik Viessman Vitolig 150.
Vad jag kan fatta genom en polsk hemsida så har Super som togs fram 2003 en mer avanserad styrning som tillåter en högre drifttemp än Normal samt en effektivare tubvärmeväxlare som borde göra den bättre anpassad för svenska acktankbehov.
Är det ingen som bor i närheten av Polimex som kan ta en titt på pannan?
Janne:
Jo, du verkar har rätt. Var inne på Orlans polska sida. Jag förstår inte ett ord polska men under rubriken Orlan Standard visas samma panna som den Polimex saluför. Plus och Super-modellerna har exempelvis en annan display.
Men frågan kvarstår då - är Standard-modellen ett dåligt val? Kan man inte nyttja den fullt ut med en acktank är det definitivt inte intressant längre.